Rusza kampania społeczna na rzecz osób głuchych w popkulturze
Czy wiecie, że Głusi czują muzykę całym ciałem? Nie wiecie też jak bardzo są wykluczeni z popkultury, która z samego założenia powinna być egalitarna i dostępna dla wszystkich. W eterze wciąż panuje cisza na temat tych, którzy wiedzą o niej najwięcej. Ale właśnie przerywa ją kampania społeczna Polskiego Związku Głuchych, która startuje z teledyskiem zespołu UNMUTE.
Z okazji Międzynarodowego Dnia Głuchych oraz Tygodnia Głuchych, Polski Związek Głuchych przygotował nietypową kampanię społeczną, w ramach której powstał zespół Unmute - składający się z głuchych członków. Kampanii towarzyszy teledysk do singlowego utworu „Głośniej niż decybele”. Autorem tekstu utworu jest Michał Pakuła, muzykę skomponował Michał „FOX” Król, teledysk wyreżyserował Łukasz Zabłocki, a zdjęcia do okładki singla wykonał Łukasz Ziętek.
Jak Głusi odbierają muzykę?
Stereotypowo uważa się, że skoro Głusi nie słyszą, to nie mogą czerpać przyjemności z muzyki. To nieprawda. Pomysł na kampanię narodził się z potrzeby edukacji społecznej na temat odbioru muzyki przez osoby głuche, które kochają muzykę dokładnie tak samo jak osoby słyszące.
“Osoby niesłyszące przede wszystkim czują muzykę poprzez drgania, wibracje, zwiększone basy. Czują ja całym swoim ciałem, tańczą i śpiewają muzykę w języku migowym i tym samym słuchają jej. - mówi Krzysztof Kotyniewicz, Prezes Polskiego Związku Głuchych.
Czerpanie przyjemności z muzyki nie jest absolutnie „zarezerwowane” tylko dla osób słyszących. Głusi odbierają fale dźwiękowe, a więc zjawiska muzyczne, jednak nie za pośrednictwem narządu słuchu. Stymulację wibracyjną wyczuwają całym swoim ciałem. Naukowcy udowodnili, że osoby głuche potrafią już od urodzenia przekładać drgania na wrażenia słuchowe, co daje im taką samą przyjemność jak osobom słyszącym. Historia ujawnia przykłady osób głuchych bądź z problemami wad słuchu, którzy zaistnieli w świecie muzyki dzięki ogromnej determinacji i pasji np. Evelyn Elizabeth Ann Glennie – światowej sławy szkocka perkusistka, która straciła słuch w wieku 12 lat a dalej kontynuowała swoją przygodę z muzyką, czy też Sean Forbes – amerykański twórca piosenek i raper, który stracił słuch w okresie niemowlęcym w wyniku zapalenia opon mózgowych a nauczył się czerpać przyjemność z muzyki odczuwając wibracje muzyczne.
Przykładów na to, że Głusi mają poczucie rytmu i... słuchają muzyki jest wiele, jednak pokazuje to również doświadczenie członków zespołu UNMUTE.
„Tańczę kiedy mam ochotę, a nie kiedy mówią mi, że mogę. Nie słyszę żadnych ograniczeń.”, „Nie słucham muzyki. Odbieram ją całym moim ciałem. To jest PIĘKNE!”, „Jestem głucha, jak cała moja rodzina. Unmute to pierwsza i najważniejsza w moim życiu lekcja muzyki.”, „Nazywam się Zuza i jestem Głucha. Codziennie słucham muzyki i tańczę. Sama też tworzę teksty piosenek w PJM. Dzień bez muzyki jest dla mnie dniem straconym.”„Na co dzień tłumaczę muzykę na Polski Język Migowy. W Unmute tłumaczę, że głusi też kochają muzykę.” - tak opisuje swoje doświadczenie z muzyką i projektem Unmute piątka głuchych członków zespołu Magdalena Wdowiarz, Julia Kramek, Alina Jagodzińska, Zuzanna Szymańska i Jakub Stanisławczyk.
Celem kampanii jest edukacja na temat odbioru muzyki przez Głuchych i stworzenie poczucia solidarności całej branży muzycznej, w ramach popkultury, w której powinno się znaleźć miejsce dla wszystkich, którzy kochają i czują muzykę.
“Jako PZG chcemy zwrócić uwagę społeczeństwa na potrzeby osób głuchych. Chcemy powiedzieć stanowczo i wyraźnie, że mamy już dosyć barier i ograniczeń w dostępie do języka migowego. Osoby głuche są równoprawnymi obywatelami, tak jak każdy z nas. Dlatego też wszystkie informacje powinny być dostępne w języku migowym. Projekt Unmute jest kontynuacją corocznych kampanii społecznych, które realizujemy z okazji Międzynarodowego Tygodnia Głuchych, zwracając uwagę na to, że osoby głuche są wśród nas i całe społeczeństwo powinno się o tym dowiedzieć” - dodaje Krzysztof Kotyniewicz.
Bogactwo popkultury w dużej mierze zależy od równości i inkluzywności i chcielibyśmy, aby każdy mógł w niej znaleźć miejsce dla siebie. Zachęcamy wszystkich do podzielenia się teledyskiem i pomocą w realizacji naszego zadania: aby w popkulturalnym eterze stało się głośniej o głuchych.
Teledysk zespołu Unmute dostępny na kanale YouTube: https://youtu.be/9UGugx5emUs oraz oficjalnej stronie projektu https://www.unmute.pl/
Hashtagami kampanii są #glosniejnizdecybele i #unmute
- IG: @unmute_pl
- TikTok: @unmute_pl
Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę
Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina
Startuje konkurs "Pulsu Biznesu" na Biznesową Książkę Roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Przemysł spożywczy
Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa
Zawieszenie ceł przez UE na towary z Ukrainy od czerwca 2022 roku oznacza de facto proces integracji tego kraju z jednolitym rynkiem europejskim, z wyjątkami dotyczącymi kilku produktów rolnych. Oznacza to poważne wyzwania dla polskiego rolnictwa, zwłaszcza że 73 proc. eksportu naszej żywności trafia na rynek unijny. Zdaniem ekspertów w odpowiedzi na tę konkurencję polskie rolnictwo musi postawić bardziej na jakość i innowacje, a nie na niską cenę produktów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
Regionalne – Mazowieckie
Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.