Komunikaty PR

Soczysta erotyka na aukcji sztuki

2020-03-16  |  11:30
Biuro prasowe
Kontakt
Maurycy Nosowski
BuzzAir

ul. Niekłańska 35/1
03-924 Warszawa
maurycy.nosowski|buzzair.pl| |maurycy.nosowski|buzzair.pl
+48 22 402 96 10
www.corepr.pl

 

16 marca dom aukcyjny Libra przeprowadzi aukcję dwóch obrazów Jana Dobkowskiego, przez wielu kolekcjonerów uznawanego za autora najbardziej erotycznego malarstwa w Polsce.

 

Zmysłowe obrazy z pracowni artysty bywają jednoznaczne, ale też ostre i soczyste jedynie w kolorystyce - same formy pozostają niedopowiedziane, a kolory krzyczą jaskrawymi czerwieniami.

 

Jan Dobkowski urodził się w 1942 r. i już od czasów artystycznych studiów przeciwstawiał się panującej na akademii konwencji „pseudoimpresjonizmu”. Zamiast odtwarzać ujęte w łagodnej palecie paryskie pejzaże swoich mistrzów, obrał odwrotny kurs: niezwykle precyzyjną, czystą linią nakreślał kształt, który wypełniała po brzegi jednolita plama wyrazistej barwy. Szukając odniesienia dla takiej formuły w sztuce światowej, warto przypomnieć sobie chociażby twarz Marylin Monroe, którą podobnymi plamami potraktował w tym okresie Andy Warhol.

 

Poruszenie kolekcjonerów budzi płótno „Zwielokrotniona”, wystawione na poniedziałkową licytację z ceną wywoławczą 35 tys. zł. Dom aukcyjny Libra przewiduje, że cena końcowa może paść w przedziale 65-85 tys. zł, dlatego że praca powstała w znamiennym 1968 r. i pochodzi z cyklu niezwykle poszukiwanych zielono-czerwonych olejnych obrazów na płótnie.

 

Pierwszy taki obraz - „Podwójną dziewczynę” również z 1968 r. - kupiło do swoich zbiorów nowojorskie Museum Guggenheim, zaliczając Jana Dobkowskiego do wąskiego grona rodzimych twórców, których dorobek eksponowany był już na początku drogi przez jedną z najbardziej opiniotwórczych światowych instytucji.

 

Druga z wystawionych 16 marca prac Dobkowskiego to wystawiony z progiem 18 tys. zł pikantny „Karnawał w Rio XXIX”, który powstał w 2005 r. Podobnie jak zielonoczerwona kompozycja z lat 60. jest typową, erotyczną grą linii malarza: złożone z precyzyjnie kreślonych, cieniutkich paseczków ciała o wybujałych kształtach pląsają w ciemnym tle, płynnie przemieniając się z jednej formy w drugą - ogromne kobiece piersi przechodzą w dojrzałe jabłka, narządy męskie i damskie zwielokrotniają się i rosną do nabrzmiałej skali. Sam artysta często zaznacza, jak ważne jest dla niego malowanie człowieka bez atrybutów żadnej kultury czy zdobyczy cywilizacji - nagiego i naturalnego, w instynktownych, niezmiennie odgrywanych gestach.

 

 

SZTUKĄ W KORONAWIRUSA:

Aukcja w Librze odbędzie się 16 marca o godz. 19.00.

Z uwagi na zalecenia sanitarne, dom aukcyjny przypomina:

Licytować można z sali, ale również telefonicznie, podając wcześniej limit, do którego pracownik domu aukcyjnego weźmie udział w licytacji za nas, lub całkowicie online - na portalach onebid.pl oraz artinfo.pl.

 

Katalog aukcji znajduje się na stronie:

https://artlibra.pl/aukcje/aukcja-sztuki-xx-i-xxi-wieku-2/

 

LIBRA DOM AUKCYJNY

ZŁOTA 48/54

WARSZAWA

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: BuzzAir
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Kultura Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę Biuro prasowe
2024-12-19 | 08:00

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę

Książka to prezent świąteczny, na który decyduje się ponad połowa Polaków. Jak pokazują wyniki „Badania o książkach” przeprowadzonego przez IMAS International na
Kultura Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina
2024-12-18 | 12:15

Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina

Z okazji nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia mieszkańcy Szczecina otrzymali od Browaru Bosman i Miasta Szczecin wyjątkowy eko-prezent. Browar opracował koncepcję parku przy ulicy
Kultura Startuje konkurs Pulsu Biznesu na Biznesową Książkę Roku
2024-10-23 | 15:00

Startuje konkurs "Pulsu Biznesu" na Biznesową Książkę Roku

Dziś rusza premierowa edycja konkursu Biznesowa Książka Roku organizowanego przez dziennik „Puls Biznesu”. Jego celem jest wyróżnienie wyjątkowych tytułów,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.