Władysław Hasior. Konserwatywny skandalista
Gdy w latach 60. wkroczył do sztuki, szybko został zauważony i doceniony przez środowisko krytyków oraz instytucji. Stał się głosem swojego pokolenia. Język artystyczny Władysława Hasiora to intelektualna prowokacja i kwestionowanie granic. Jego niesamowite instalacje złożone z przedmiotów zdegradowanych i liczne kontrowersje sprawiły, że uznawany jest za postać ikoniczną. W DESA Unicum 8 grudnia zlicytowane zostaną prace tego wybitnego współczesnego twórcy. Jest to pierwsza monograficzna aukcja Władysława Hasiora. Wszystkie obiekty oglądać można na wystawie przedaukcyjnej.
Sztuka Hasiora jest zjawiskiem szczególnym i niepowtarzalnym. Przekracza podziały stylistyczne i teoretyczne. To ironiczny dialog z polską rzeczywistością lat 60. i 70. Jego twórczość charakteryzuje się tym, co bywa określane jako „niesamowitość”. To pojęcie pochodzące z psychoanalizy Sigmunda Freuda. Przedmioty codziennego użytku artysta ukazywał w nowej perspektywie. Dzięki niej stawały się one czasem fascynujące, a czasem straszne i niepokojące. Chętnie posługiwał się językiem groteski. Humor łączył się w jego pracach z przekraczaniem granic obyczajowych. Hasior stworzył kilka realizacji pomnikowych, które wiązały się z historią Polski Ludowej. Jego polityczna sztuka ze względu na na swoją przychylność wobec władz, popadła w niełaskę po 1989 roku. Niejednokrotnie był krytykowany za „kolaborację” z komunistami.
W tym kontekście prezentowany w DESA Unicum asamblaż „Sekretarz powiatowy” to dzieło wyjątkowe w całym dorobku artysty, gdyż jest ono otwarcie antysystemowe. Krytyka państwowego komunizmu polega tu na przedstawieniu „typowego aparatczyka” partii komunistycznej. Mają cechować go: rozwiany włos i muszka będąca symbolem fałszywej elegancji. Na jego ustach widoczne jest serce, które sugerować ma rzekomo przyjazne nastawienie do społeczeństwa. Oczywiście tylko pozorne. Jego rzeczywistą postawę mają symbolizować „ostre zęby”, przedstawione za pomocą widelca. Zgodnie z estetyką Hasiora powstała ona z odpadów, rzeczy śmieciowych i banalnych.
W DESA Unicum pojawi się również wyjątkowy asamblaż zatytułowany „Judasz” z 1963 roku. Hasior wystawiał go na Biennale w São Paulo w 1965 roku. Było ono wydarzeniem wyjątkowo prestiżowym, dającym artystom możliwość zaprezentowania swoich prac przed międzynarodową publicznością. Ponadto dla artystów z komunistycznej Polski było szansą na zdobycie uznania poza granicami kraju. Dlatego też dwukrotny udział Władysława Hasiora w brazylijskim biennale z pewnością był dla niego niebagatelnym wyróżnieniem. Prezentowany asamblaż dotarł również do Szwecji, gdzie w Moderna Museet w 1968 roku artysta pokazywał swoje prace na monograficznej wystawie. To ważne szwedzkie muzeum zajmujące się prezentacją sztuki nowoczesnej i awangardowej, było kolejną instytucją, w której Hasior prezentowany był jako jeden z najważniejszych, współczesnych twórców.
Z kolei „W starym piecu diabeł pali” z 197o roku to ironiczny asamblaż odnoszący się do znanego powiedzenia na temat „ludzi w starszym wieku, którzy czasem zaskakują swoim temperamentem i aktywnością seksualną”. Twórca odniósł się do sfery życia, która uchodzi za wstydliwą – zwłaszcza w konserwatywnym, polskim społeczeństwie. Sama praca przedstawia „rogacza”. Rogi, które stworzone zostały przez zatknięcie wideł na górze figury, zdają się sugerować, że jest to tytułowy diabeł. Poprzez zastosowanie żarówek autor uzyskał efekt płonącego wnętrza. Można je zobaczyć na przykład przez uchylone drzwiczki w dolnej części pracy, które przypominają otwarty piec. Praca składa się również z nóg mebla (ławy lub taboretu) zakończonych rzeźbionymi pazurami, które sugerują obecność jakiegoś dziwnego stworzenia, na przykład czarta.
W DESA Unicum pojawią się również prace takie jak „Adoracja Ostatniej Róży”, „Kapliczka” i „Arka”. 8 grudnia wszystkie obiekty zostaną zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.
Wystawa „Władysław Hasior. Konserwatywny Skandalista”: 2-8 grudnia 2020, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja „Władysław Hasior. Konserwatywny Skandalista: 8 grudnia godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://www.desa.pl/pl/aukcje/wladyslaw-hasior/
Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę
Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina
Startuje konkurs "Pulsu Biznesu" na Biznesową Książkę Roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Przemysł spożywczy
Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa
Zawieszenie ceł przez UE na towary z Ukrainy od czerwca 2022 roku oznacza de facto proces integracji tego kraju z jednolitym rynkiem europejskim, z wyjątkami dotyczącymi kilku produktów rolnych. Oznacza to poważne wyzwania dla polskiego rolnictwa, zwłaszcza że 73 proc. eksportu naszej żywności trafia na rynek unijny. Zdaniem ekspertów w odpowiedzi na tę konkurencję polskie rolnictwo musi postawić bardziej na jakość i innowacje, a nie na niską cenę produktów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
Regionalne – Mazowieckie
Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.