Wystawa i aukcja Szkło. Sztuka. Design
Zachwycające formy, nieskończona ilość wzorów i barw. Niezwykle delikatny i wymagający materiał jakim jest szkło daje ogromne możliwości twórcze. Unikatowe projekty z lat 60. czy 70. są dziś niezwykle pożądane. Ich niepowtarzalne wzornictwo rozpala wyobraźnię miłośników designu. Na czerwcowej wystawie „Szkło. Sztuka. Design” w DESA Unicum zobaczyć można będzie obiekty autorstwa najważniejszych polskich twórców związanych z tym materiałem. Wśród nich znaleźli się m.in. Stanisław Dawski, Michał Diament i Zbigniew Horbowy. Obiekty będą licytowane 16 czerwca.
Wyjątkowe, fascynujące, przyciągające uwagę i misterne. Szklane formy poddawane są licznym procesom. To właśnie dzięki nim uzyskują swój niepowtarzalny charakter. Są delikatne i kruche, a ich tworzenie wymaga niezwykłych rzemieślniczych umiejętności. Polscy projektanci szkła eksperymentowali i poszukiwali nowatorskich rozwiązań, przez co dziś ich projekty są tak bardzo pożądane. Szkło to materiał ważny również dla sztuki. Posłużyli się nim wybitni współcześni twórcy tacy jak Ryszard Winiarski i Jerzy Rosołowicz. Ich prace zobaczyć można w DESA Unicum.
Wystawa poświęcona została w dużej części projektom uczniów Stanisława Dawskiego, który na przełomie lat 50. i 60. doprowadził do powstania Wydziału Ceramiki i Szkła na Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. To właśnie w ramach uczelni zaistniało niezwykłe w skali kraju zjawisko jakim była „wrocławska szkoła szkła”. Jej projekty charakteryzowała prostota, symetria oraz harmonijne proporcje. Na wystawie „Szkło. Sztuka. Design” zobaczyć można projekty najwybitniejszych uczniów Stanisława Dawskiego: Michała Diamenta, Zbigniewa Horbowego, Ludwika Kiczury, Jana Sylwestra Drosta czy Eryki Trzewik-Drost. Aż 20 prezentowanych obiektów pochodzi z prywatnej kolekcji profesora. Najpewniej były to prezenty, które otrzymywał od swoich uczniów. Ciekawostką i prawdziwymi unikatami są kielich i karafka autorstwa Dawskiego. Choć skupiony był na pracy dydaktycznej i sam nie tworzył szkła, to we współpracy z Aliną Wołowską zaprojektował naczynia na potrzeby ekranizacji powieści „Potop”.
Eksperymenty z barwieniem szkła tlenkami metali były domeną jednego z jego uczniów. To właśnie dzięki nim prace Ludwika Kiczury, jakie wykonywał na początku lat 70,. mają malarski i ekspresyjny charakter. Jest on autorem zachwycającej rzeźbiarskiej formy, którą zobaczyć można na wystawie w DESA Unicum. Sprawia ona wrażenie plastycznej i dającej się wciąż formować na nowo. Migoczące, barwne elementy w odcieniach srebra i błękitu sprawiają, że przypomina magiczną, szklaną kulę. Z kolei inny uczeń Dawskiego – Stefan Sadowski specjalizował się w projektowaniu naczyń wytwarzanych m.in w szkle sodowym, dmuchanym oraz szkle kryształowym, a także tym formowanym na gorąco. Jego prezentowana na wystawie unikatowa, żółta forma dekoracyjna należy do najbardziej poszukiwanych przez kolekcjonerów. Nie zabrakło również wybitnych projektów Michała Diamenta. W DESA Unicum zobaczyć można jego dwie barwne, szklane formy.
Jednym z najwybitniejszych projektantów szkła użytkowego jest również Zbigniew Horbowy. Zaryzykować można stwierdzenie, że to właśnie jego projekty zapoczątkowały ponowne zainteresowanie kolekcjonerów polskim szkłem. Związany był z Hutą Szkła Gospodarczego „Sudety” w Szczytnej Śląskiej. Tam rozpoczął swoją karierą, tam też stworzył najważniejsze projekty: od subtelnego szkła jednobarwnego, poprzez ascetyczne, proste formy wpisujące się w nurt „szkoły wrocławskiej”, po noszące cechy przedmiotów unikatowych szkła antico. Na wystawie prezentowany jest cały przekrój najbardziej znanych i cenionych w twórczości projektanta form – butle, kieliszki, naczynia i formy czysto dekoracyjne w całej gamie kolorów.
Na wystawie zobaczyć można aż 100 wyjątkowych obiektów. Wśród nich znalazły się również prace innych, najciekawszych twórców m.in. Krzysztofa Henisza, Witolda Turkiewicza, Danuty Pałki-Szyszki czy Kazimierza Krawczyka. 16 czerwca wszystkie obiekty zostaną zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym DESA Unicum przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.
Wystawa „Szkło. Sztuka. Design”: 29 maja – 16 czerwca 2020, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja „Szkło. Sztuka. Design”: 16 czerwca 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje/szklo-sztuka-design-16-czerwca-2020/
Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę
Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina
Startuje konkurs "Pulsu Biznesu" na Biznesową Książkę Roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.