Komunikaty PR

Lublin – coraz ważniejszy punkt na mapie polskiego sektora logistycznego

2020-01-22  |  15:14
Biuro prasowe

 

Rynek usług logistycznych w Polsce prężnie się rozwija. Chociaż wciąż największą popularnością cieszą się magazyny w tzw. Wielkiej Piątce (Warszawa, Centralna Polska, Dolny Śląsk, Poznań i Górny Śląsk), to coraz więcej mniejszych miast, takich jak Lublin, Kielce czy Konin przyciąga nowych inwestorów. Co ciekawe, według raportu Business Environment Assesment Study w 2019 r. Lublin wyprzedził Warszawę pod względem atrakcyjności dla przedsiębiorców.   

W ciągu ostatnich pięciu lat każdy rok był rekordowy, biorąc pod uwagę popyt powierzchni magazynowych. Dane z raportu „Small town, big deal” wskazują, że zwiększyła się również podaż– z 7,5 miliona m² pod koniec 2013 r. do 15,7 miliona m² pod koniec 2018. Obecnie to właśnie Polska posiada największy zasób obiektów magazynowych spośród krajów Europy Środkowej i Centralnej.  Rozwój branży logistycznej i sytuacja na rynku pracy sprawiają, że firmy mają większą trudność ze znalezieniem pracowników w niektórych regionach. Receptą na to może być rozszerzenie działalności na obszary dotychczas cieszące się mniejszym zainteresowaniem, a obecnie coraz bardziej atrakcyjne dzięki rozwojowi polskiej infrastruktury (kolejowej i drogowej)[1]. Według raportu Business Environment Assesment Study Lublin wyprzedził w 2019 r. Warszawę, pod względem atrakcyjności dla inwestorów biorąc pod uwagę aspekt magazynowo-przemysłowy, zajmując wraz z Trójmiastem pierwsze miejsce w rankingu. Stolica województwa lubelskiego wyróżniła się przede wszystkim pod względem dostępności i kosztów wynajmu nieruchomości[2].

Lublin – przyszłość usług logistycznych

W raporcie „Small town, big deal”, eksperci dokonali oceny lokalizacji magazynowo-przemysłowych w Polsce. Lublin wypadł w niej bardzo dobrze pod względem rynku pracy i kompetencji regionalnych (oba 100 proc.) oraz warunków finansowych (80 proc.) – stracił jedynie na transporcie i dostępności oraz dojrzałości rynku Lublin (oba po 40 proc.). Eksperci zauważają jednak, że – biorąc pod uwagę inwestycje planowane w perspektywie kilku następnych lat – miasta we wschodniej części Polski z pewnością zyskają na znaczeniu.

Małaszewicze, port lotniczy i Via Carpatia

Za Lublinem stoi nie tylko pozytywna ocena jego lokalizacji, lecz także Port Lotniczy, otwarty w grudniu 2012 r. W ciągu siedmiu lat port znacznie się rozwinął – obsłużył 2,2 mln pasażerów, a operowało w nim trzynastu przewoźników. Lubelskie lotnisko było też jednym z dwóch w Polsce, z których latał easyJet. Od 2016 r. port posiada również swój własny terminal cargo. Dzięki temu z lotniska można transportować ponad tysiąc ton towarów rocznie.

Atutem Lublina w kontekście usług logistycznych jest nie tylko droga powietrzna, ale także kolejowa. Strategiczne znaczenie dla Lublina ma bliskość Małaszewicz, w których znajduje się jeden z największych w Polsce i Europie suchych portów przeładunkowych. Małaszewicze mają bardzo duże znaczenie w planie Nowego Jedwabnego Szlaku – w listopadzie przejechał przez nie pierwszy pociąg z Chin, który po przeładowaniu pojechał do Gdańska[3]. Od tego momentu pociągi na trasie Xi’an – Gdańsk (z przystankiem w Małaszewiczach) mają jeździć regularnie.

Niewielka odległość dzieląca Lublin i Małaszewicze może przemawiać za nowymi inwestycjami w tym mieście – szczególnie dla firm, które chcą wziąć udział w obsłudze NJS. Ponadto, realizowane na poziomie miasta i Lubelskiego Obszaru Metropolitalnego nowe projekty drogowe sprawiają, że Lublin jest bardzo dobrym miejscem dla rozwoju branży TSL (Transport, Spedycja, Logistyka). Dzięki obwodnicy i lotnisku cały czas zwiększa się dostępność komunikacyjna miasta.

Widzimy rosnące zainteresowanie rozwojem firm logistycznych w mniejszych, często pomijanych ośrodkach. Lublin jest przykładem tego trendu – obecność portu lotniczego i bliskość Małaszewicz, a także istotna rola w projekcie Via Carpatia łączącym Europę Wschodnią z Południową sprawiają, że ten region ma dużą szansę rozwoju, zwłaszcza w kontekście rynku logistycznego. Korzystne położenie geograficzne Lublina oraz atrakcyjne warunki najmu przestrzeni magazynowych sprawiają, że z roku na rok rośnie znaczenie tego regionu w kontekście całego kraju – powiedział Artur Malarski, dyrektor działu logistyki kontraktowej w Rohlig Suus Logistics.

Lublin – inwestorzy są na tak!

Nie dziwi więc, że wobec tak perspektywicznie rozwijającego się regionu, jakim jest Polska Wschodnia, coraz więcej firm jest zainteresowanych inwestycjami w Lublinie. Jak mówi Krystian Zakrzewski, dyrektor istniejącego od 2011 roku oddziału Rohlig Suus Logistics w Lublinie, twierdzi, że miasto ma wiele atutów, korzystnie wpływających na postrzeganie go przez firmy sektora TSL. – Poprawiająca się infrastruktura transportowa wpływa na wzrost zainteresowania klientów usługami logistycznymi. Dlatego od samego początku postanowiliśmy zaoferować nie tylko lokalną spedycję drogową, ale także międzynarodową drobnicową oraz całopojazdową, fracht morski, lotniczy i kolejowy oraz logistykę magazynową – podsumowuje Krystian Zakrzewski.

 


[1] https://www.propertynews.pl/magazyny/przed-nami-kolejny-bardzo-dobry-rok-na-rynku-magazynowym,78920.html

http://www.egospodarka.pl/160774,Powierzchnie-magazynowe-czy-to-juz-czas-na-mniejsze-rynki,1,78,1.html

[2] https://www.pb.pl/lublin-wyprzedzil-warszawe-961574

[3] http://300gospodarka.pl/news/2019/11/26/ruszylo-pierwsze-polaczenie-kolejowe-miedzy-chinami-a-portem-w-gdansku/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku Biuro prasowe
2025-06-30 | 10:00

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Kończy się prezydencja Polski w Radzie Unii Europejskiej. Warszawa weszła w tę rolę z ambitnymi deklaracjami dotyczącymi przede wszystkim bezpieczeństwa, rozwoju
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni

Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.

Polityka

Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.

Infrastruktura

Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.