Mała zmiana duży wpływ – Girteka o roli ekojazdy w dekarbonizacji transportu
Priorytetem dla sektora usług transportowych jest dekarbonizacja dostaw na długich dystansach. Firmy inwestują w rozwój nowych technologii, takich jak pojazdy elektryczne (BEV), zasilane wodorem czy napędzane HVO. Jednak wciąż kluczowe znaczenie dla osiągnięcia szybkich i wymiernych efektów mają kierowcy i ich umiejętność ekologicznej jazdy. Potwierdzają to wyniki najnowszej edycji programu motywacyjnego dla kierowców Eco League, od kilku lat organizowanego przez Girtekę, największego przewoźnika drogowego w Europie, z flotą 6000 samochodów ciężarowych. To dzięki właściwemu przygotowaniu i przeszkoleniu kierowców, przy wsparciu zaawansowanych technologii, firma osiąga znaczący postęp w zakresie zrównoważonego transportu.
Na podium Eco League
W programie Girteki Eco League jazda kierowców jest oceniana na podstawie różnych parametrów, takich jak praca silnika na biegu jałowym, sposób korzystania z hamulców, hamowanie w trudnych warunkach, zatrzymywanie się, toczenie pojazdu oraz wykorzystanie tempomatu, w tym jego efektywność i obciążenie silnika. Zebrane dane pozwalają na wyliczenie wyniku eko, z maksymalną oceną 100 punktów. W najnowszej edycji najlepsze wyniki osiągnęło ośmiu kierowców. Pierwsze miejsce w rankingu i tym samym liderem ekojazdy został kierowca z siedmioletnim doświadczeniem. Przejechał najwięcej kilometrów, uzyskując 100 punktów, przy spalaniu paliwa niższym o 2,4 litra na 100 km w porównaniu do średniego zużycia w firmie.
Niewielkie zmiany znaczący efekt
Wyniki programu Eco League pokazują, jak ważną rolę w osiąganiu wymiernych rezultatów odgrywa edukacja i odpowiednie przeszkolenie. Różnica pomiędzy kierowcami, którzy zajęli najwyższe miejsca w rankingu a tymi, którzy uplasowali się na niższych pozycjach, jest znacząca. Najlepsi kierowcy zdołali obniżyć zużycie paliwa średnio o 2-3 litry na 100 km w porównaniu do kierowców z niższym poziomem umiejętności w zakresie ekologicznej jazdy.
„Edukacja, którą zapewniamy naszym kierowcom, rzeczywiście przynosi efekty. Tylko w trzecim kwartale ponad 50% naszych kierowców przyjęło bardziej zrównoważone praktyki jazdy. Nie chodzi tu tylko o oszczędność paliwa, ale także prawdziwe zaangażowanie w redukcję emisji i jazdę w sposób korzystny zarówno dla środowiska, jak i dla firmy” – mówi Karolina Žekaitė, menedżer Centrum Szkoleniowego Girteki.
Dlaczego warto wykorzystać efekt skali? Po drogach Unii Europejskiej porusza się 6,5 mln samochodów ciężarowych. A to oznacza, że zmniejszenie zużycia paliwa już nawet o 2 litry na 100 km, może przynieść duże korzyści. Gdyby wszyscy kierowcy dostosowali się do zasad ekologicznej jazdy, łączne oszczędności zużycia paliwa mogłyby ograniczyć emisję CO2 o ponad 40 mln ton rocznie. To najlepiej pokazuje potencjał ekologicznej jazdy w branży logistycznej oraz jej korzystny wpływ na środowisko[1].
Rozwiązania cyfrowe dla wsparcia ekojazdy
Girteka, angażując się w promocję ekologicznej jazdy wśród kierowców, wykorzystuje zaawansowane rozwiązania telematyczne takie jak aplikacja Fleethand. Jej zadaniem jest nie tylko pomoc i wspieranie kierowców w codziennej pracy, m.in. w wyszukiwaniu optymalnych tras, pozyskiwaniu niezbędnych dokumentów i informacji czy dokonywaniu opłat drogowych, ale również monitorowanie parametrów jazdy, które mają wpływ na ich bezpieczeństwo na drodze i efektywność ekologiczną. Dzięki przekazywanym na bieżąco danym kierowcy mogą ocenić oddziaływanie ich stylu jazdy na środowisko i odpowiednio go dostosować, co w konsekwencji prowadzi do dalszej redukcji emisji spalin. Co więcej, analiza danych, dostarczanych przez Fleethand, pozwala także na wprowadzenie niewielkich, ale znaczących zmian w planowaniu i optymalizacji tras, co też przyczynia się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju.
O Eco League
Eco League, organizowany pod hasłem „Jedź mądrze i bezpiecznie”, to program motywacyjny Girteki, którego celem jest zachęcenie kierowców do doskonalenia technik ekologicznej i bezpiecznej jazdy. Nie tylko promuje rywalizację, ale także zapewnia kierowcom narzędzia i wiedzę potrzebną do poprawy efektywności ich sposobu jazdy oraz podnoszenia kwalifikacji. Eco League jest ważnym elementem działań firmy na rzecz zrównoważonego rozwoju w transporcie. Ale nie tylko. Pokazuje także zaangażowanie Girteki w tworzenie nowoczesnych i bezpiecznych miejsc pracy dla kierowców, a także wsparcie rozwoju ich umiejętności zawodowych. Takie podejście firmy ma również zachęcać młodych ludzi do wykonywania tego zawodu.
[1] Obliczenia oparto na liczbie ciężarówek według AECA (https://www.acea.auto/fact/fact-sheet-trucks/), średnim rocznym przebiegu pojazdów ciężarowych w UE wynoszącym 141 000 km (na podstawie https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Road_freight_transport_by_journey_characteristics) oraz średniej emisji wynoszącej 2,6 kg CO2 z 1 litra oleju napędowego (https://www.volvotrucks.com/content/dam/volvo-trucks/markets/global/our-values/environmental-care/our-trucks/Emis_eng_10110_14001.pdf).
Optymalizacja łańcucha dostaw dla beverage to nie tylko redukcja kosztów
CEVA Logistics tworzy joint venture z Almajdouie Logistics
Emirates z tytułem ,,Najlepszych linii lotniczych na świecie” w nowym kompleksow
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Firmy zainteresowane udziałem w odbudowie Ukrainy z nowym instrumentem wsparcia. Na początku 2025 roku ruszą preferencyjne pożyczki
250 mln zł – tyle wynosi budżet nowego instrumentu wsparcia dla polskich firm, które są zainteresowane udziałem w odbudowie Ukrainy. MFiPR i BGK przygotowują dla tych przedsiębiorców ofertę preferencyjnych pożyczek, z których będą oni mogli sfinansować przygotowania do tego procesu. Chodzi m.in. o zwiększenie możliwości produkcyjnych, logistycznych czy eksportowych, ale na terytorium Polski.
Ochrona środowiska
Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
Mimo że magazyny energii potaniały w ciągu ostatniego roku aż czterokrotnie, to przedsiębiorcy wciąż są przekonani, że to bardzo kosztowna inwestycja. Eksperci podkreślają, że przy dobrej optymalizacji produkcji i zużycia energii zwrot z takiej inwestycji można osiągnąć już w ciągu dwóch lat od instalacji. Prognozowanie szczytowej produkcji i zużycia ułatwiane jest przez narzędzia sztucznej inteligencji. Inwestowanie w zieloną energię stanie się w najbliższych latach dla dużych przedsiębiorców koniecznością, ściśle związaną z wdrażaniem unijnej dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej.
Firma
Sztuczna inteligencja coraz częściej wspomaga pracę firm. Nie zawsze jest to bezpieczne
Adaptacja rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji w firmach jest coraz większa, ale przedsiębiorstwa muszą przyłożyć większą wagę do jej wykorzystywania w sposób świadomy i bezpieczny. – Dość powszechnym zjawiskiem w korporacjach jest obecnie tzw. Shadow AI, czyli wykorzystanie rozwiązań sztucznej inteligencji i narzędzi zewnętrznych dostawców do wspomagania pracy. Natomiast często odbywa się to bez wiedzy i świadomości działu IT – mówi Przemysław Biel z Synology Poland. To powoduje, że pracownicy często nieświadomie wysyłają prywatne dane firmy do zewnętrznego podmiotu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.