Komunikaty PR

Mała zmiana duży wpływ – Girteka o roli ekojazdy w dekarbonizacji transportu

2024-10-23  |  12:00
Biuro prasowe

Priorytetem dla sektora usług transportowych jest dekarbonizacja dostaw na długich dystansach. Firmy inwestują w rozwój nowych technologii, takich jak pojazdy elektryczne (BEV), zasilane wodorem czy napędzane HVO. Jednak wciąż kluczowe znaczenie dla osiągnięcia szybkich i wymiernych efektów mają kierowcy i ich umiejętność ekologicznej jazdy. Potwierdzają to wyniki najnowszej edycji programu motywacyjnego dla kierowców Eco League, od kilku lat organizowanego przez Girtekę, największego przewoźnika drogowego w Europie, z flotą 6000 samochodów ciężarowych. To dzięki właściwemu przygotowaniu i przeszkoleniu kierowców, przy wsparciu zaawansowanych technologii, firma osiąga znaczący postęp w zakresie zrównoważonego transportu.  

Na podium Eco League

W programie Girteki Eco League jazda kierowców jest oceniana na podstawie różnych parametrów, takich jak praca silnika na biegu jałowym, sposób korzystania z hamulców, hamowanie w trudnych warunkach, zatrzymywanie się, toczenie pojazdu oraz wykorzystanie tempomatu, w tym jego efektywność i obciążenie silnika. Zebrane dane pozwalają na wyliczenie wyniku eko, z maksymalną oceną 100 punktów. W najnowszej edycji najlepsze wyniki osiągnęło ośmiu kierowców. Pierwsze miejsce w rankingu i tym samym liderem ekojazdy został kierowca z siedmioletnim doświadczeniem. Przejechał najwięcej kilometrów, uzyskując 100 punktów, przy spalaniu paliwa niższym o 2,4 litra na 100 km w porównaniu do średniego zużycia w firmie.

Niewielkie zmiany znaczący efekt

Wyniki programu Eco League pokazują, jak ważną rolę w osiąganiu wymiernych rezultatów odgrywa edukacja i odpowiednie przeszkolenie. Różnica pomiędzy kierowcami, którzy zajęli najwyższe miejsca w rankingu a tymi, którzy uplasowali się na niższych pozycjach, jest znacząca. Najlepsi kierowcy zdołali obniżyć zużycie paliwa średnio o 2-3 litry na 100 km w porównaniu do kierowców z niższym poziomem umiejętności w zakresie ekologicznej jazdy.

„Edukacja, którą zapewniamy naszym kierowcom, rzeczywiście przynosi efekty. Tylko w trzecim kwartale ponad 50% naszych kierowców przyjęło bardziej zrównoważone praktyki jazdy. Nie chodzi tu tylko o oszczędność paliwa, ale także prawdziwe zaangażowanie w redukcję emisji i jazdę w sposób korzystny zarówno dla środowiska, jak i dla firmy” – mówi Karolina Žekaitė, menedżer Centrum Szkoleniowego Girteki.

Dlaczego warto wykorzystać efekt skali? Po drogach Unii Europejskiej porusza się 6,5 mln samochodów ciężarowych. A to oznacza, że zmniejszenie zużycia paliwa już nawet o 2 litry na 100 km, może przynieść duże korzyści. Gdyby wszyscy kierowcy dostosowali się do zasad ekologicznej jazdy, łączne oszczędności zużycia paliwa mogłyby ograniczyć emisję CO2 o ponad 40 mln ton rocznie. To najlepiej pokazuje potencjał ekologicznej jazdy w branży logistycznej oraz jej korzystny wpływ na środowisko[1].

Rozwiązania cyfrowe dla wsparcia ekojazdy

Girteka, angażując się w promocję ekologicznej jazdy wśród kierowców, wykorzystuje zaawansowane rozwiązania telematyczne takie jak aplikacja Fleethand. Jej zadaniem jest nie tylko pomoc i wspieranie kierowców w codziennej pracy, m.in. w wyszukiwaniu optymalnych tras, pozyskiwaniu niezbędnych dokumentów i informacji czy dokonywaniu opłat drogowych, ale również monitorowanie parametrów jazdy, które mają wpływ na ich bezpieczeństwo na drodze i efektywność ekologiczną. Dzięki przekazywanym na bieżąco danym kierowcy mogą ocenić oddziaływanie ich stylu jazdy na środowisko i odpowiednio go dostosować, co w konsekwencji prowadzi do dalszej redukcji emisji spalin. Co więcej, analiza danych, dostarczanych przez Fleethand, pozwala także na wprowadzenie niewielkich, ale znaczących zmian w planowaniu i optymalizacji tras, co też przyczynia się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju.

O Eco League

Eco League, organizowany pod hasłem „Jedź mądrze i bezpiecznie”, to program motywacyjny Girteki, którego celem jest zachęcenie kierowców do doskonalenia technik ekologicznej i bezpiecznej jazdy. Nie tylko promuje rywalizację, ale także zapewnia kierowcom narzędzia i wiedzę potrzebną do poprawy efektywności ich sposobu jazdy oraz podnoszenia kwalifikacji. Eco League jest ważnym elementem działań firmy na rzecz zrównoważonego rozwoju w transporcie. Ale nie tylko. Pokazuje także zaangażowanie Girteki w tworzenie nowoczesnych i bezpiecznych miejsc pracy dla kierowców, a także  wsparcie rozwoju ich umiejętności zawodowych. Takie podejście firmy ma również zachęcać młodych ludzi do wykonywania tego zawodu.

 

 


[1] Obliczenia oparto na liczbie ciężarówek według AECA (https://www.acea.auto/fact/fact-sheet-trucks/), średnim rocznym przebiegu pojazdów ciężarowych w UE wynoszącym 141 000 km (na podstawie https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Road_freight_transport_by_journey_characteristics) oraz średniej emisji wynoszącej 2,6 kg CO2 z 1 litra oleju napędowego (https://www.volvotrucks.com/content/dam/volvo-trucks/markets/global/our-values/environmental-care/our-trucks/Emis_eng_10110_14001.pdf).

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre Biuro prasowe
2025-05-26 | 15:30

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

Corendon Airlines, jeden z wiodących europejskich przewoźników lotniczych, uczcił 20. lecie swojego istnienia podczas wyjątkowej gali zorganizowanej w Antalya Cosmos Theatre.
Transport DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych
2025-05-15 | 15:30

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Polska osiągnęła kolejny kamień milowy w rozwoju sieci DPD Pickup. Firma zainstalowała już ponad 10 tys. automatów paczkowych, które razem z punktami tworzą
Transport DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Handel

Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.

Polityka

Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.