Mała zmiana duży wpływ – Girteka o roli ekojazdy w dekarbonizacji transportu
Priorytetem dla sektora usług transportowych jest dekarbonizacja dostaw na długich dystansach. Firmy inwestują w rozwój nowych technologii, takich jak pojazdy elektryczne (BEV), zasilane wodorem czy napędzane HVO. Jednak wciąż kluczowe znaczenie dla osiągnięcia szybkich i wymiernych efektów mają kierowcy i ich umiejętność ekologicznej jazdy. Potwierdzają to wyniki najnowszej edycji programu motywacyjnego dla kierowców Eco League, od kilku lat organizowanego przez Girtekę, największego przewoźnika drogowego w Europie, z flotą 6000 samochodów ciężarowych. To dzięki właściwemu przygotowaniu i przeszkoleniu kierowców, przy wsparciu zaawansowanych technologii, firma osiąga znaczący postęp w zakresie zrównoważonego transportu.
Na podium Eco League
W programie Girteki Eco League jazda kierowców jest oceniana na podstawie różnych parametrów, takich jak praca silnika na biegu jałowym, sposób korzystania z hamulców, hamowanie w trudnych warunkach, zatrzymywanie się, toczenie pojazdu oraz wykorzystanie tempomatu, w tym jego efektywność i obciążenie silnika. Zebrane dane pozwalają na wyliczenie wyniku eko, z maksymalną oceną 100 punktów. W najnowszej edycji najlepsze wyniki osiągnęło ośmiu kierowców. Pierwsze miejsce w rankingu i tym samym liderem ekojazdy został kierowca z siedmioletnim doświadczeniem. Przejechał najwięcej kilometrów, uzyskując 100 punktów, przy spalaniu paliwa niższym o 2,4 litra na 100 km w porównaniu do średniego zużycia w firmie.
Niewielkie zmiany znaczący efekt
Wyniki programu Eco League pokazują, jak ważną rolę w osiąganiu wymiernych rezultatów odgrywa edukacja i odpowiednie przeszkolenie. Różnica pomiędzy kierowcami, którzy zajęli najwyższe miejsca w rankingu a tymi, którzy uplasowali się na niższych pozycjach, jest znacząca. Najlepsi kierowcy zdołali obniżyć zużycie paliwa średnio o 2-3 litry na 100 km w porównaniu do kierowców z niższym poziomem umiejętności w zakresie ekologicznej jazdy.
„Edukacja, którą zapewniamy naszym kierowcom, rzeczywiście przynosi efekty. Tylko w trzecim kwartale ponad 50% naszych kierowców przyjęło bardziej zrównoważone praktyki jazdy. Nie chodzi tu tylko o oszczędność paliwa, ale także prawdziwe zaangażowanie w redukcję emisji i jazdę w sposób korzystny zarówno dla środowiska, jak i dla firmy” – mówi Karolina Žekaitė, menedżer Centrum Szkoleniowego Girteki.
Dlaczego warto wykorzystać efekt skali? Po drogach Unii Europejskiej porusza się 6,5 mln samochodów ciężarowych. A to oznacza, że zmniejszenie zużycia paliwa już nawet o 2 litry na 100 km, może przynieść duże korzyści. Gdyby wszyscy kierowcy dostosowali się do zasad ekologicznej jazdy, łączne oszczędności zużycia paliwa mogłyby ograniczyć emisję CO2 o ponad 40 mln ton rocznie. To najlepiej pokazuje potencjał ekologicznej jazdy w branży logistycznej oraz jej korzystny wpływ na środowisko[1].
Rozwiązania cyfrowe dla wsparcia ekojazdy
Girteka, angażując się w promocję ekologicznej jazdy wśród kierowców, wykorzystuje zaawansowane rozwiązania telematyczne takie jak aplikacja Fleethand. Jej zadaniem jest nie tylko pomoc i wspieranie kierowców w codziennej pracy, m.in. w wyszukiwaniu optymalnych tras, pozyskiwaniu niezbędnych dokumentów i informacji czy dokonywaniu opłat drogowych, ale również monitorowanie parametrów jazdy, które mają wpływ na ich bezpieczeństwo na drodze i efektywność ekologiczną. Dzięki przekazywanym na bieżąco danym kierowcy mogą ocenić oddziaływanie ich stylu jazdy na środowisko i odpowiednio go dostosować, co w konsekwencji prowadzi do dalszej redukcji emisji spalin. Co więcej, analiza danych, dostarczanych przez Fleethand, pozwala także na wprowadzenie niewielkich, ale znaczących zmian w planowaniu i optymalizacji tras, co też przyczynia się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju.
O Eco League
Eco League, organizowany pod hasłem „Jedź mądrze i bezpiecznie”, to program motywacyjny Girteki, którego celem jest zachęcenie kierowców do doskonalenia technik ekologicznej i bezpiecznej jazdy. Nie tylko promuje rywalizację, ale także zapewnia kierowcom narzędzia i wiedzę potrzebną do poprawy efektywności ich sposobu jazdy oraz podnoszenia kwalifikacji. Eco League jest ważnym elementem działań firmy na rzecz zrównoważonego rozwoju w transporcie. Ale nie tylko. Pokazuje także zaangażowanie Girteki w tworzenie nowoczesnych i bezpiecznych miejsc pracy dla kierowców, a także wsparcie rozwoju ich umiejętności zawodowych. Takie podejście firmy ma również zachęcać młodych ludzi do wykonywania tego zawodu.
[1] Obliczenia oparto na liczbie ciężarówek według AECA (https://www.acea.auto/fact/fact-sheet-trucks/), średnim rocznym przebiegu pojazdów ciężarowych w UE wynoszącym 141 000 km (na podstawie https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Road_freight_transport_by_journey_characteristics) oraz średniej emisji wynoszącej 2,6 kg CO2 z 1 litra oleju napędowego (https://www.volvotrucks.com/content/dam/volvo-trucks/markets/global/our-values/environmental-care/our-trucks/Emis_eng_10110_14001.pdf).

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.
Ochrona środowiska
Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.
Handel
Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.