Mangan dla europejskiej eMobilności
EIT InnoEnergy pomoże zapewnić strategiczny surowiec dla europejskiego przemysłu baterii do pojazdów elektrycznych. Na projekcie skorzysta także Polska - największy w Europie producent baterii dla samochodów elektrycznych.
Fundusz EIT InnoEnergy ogłosił wsparcie dla strategicznego projektu pozyskiwania manganu o wysokiej czystości, znanego jako Chvaletice Manganese Project. Mangan będzie odzyskiwany z hałd odpadów pozostałych po nieczynnej kopalni. Realizowane w Czechach (Chvaletice, 90 km od czeskiej Pragi) przedsięwzięcie spółki Euro Manganese może zaspokoić do 2025 r. nawet 50 proc. europejskiego popytu na mangan o wysokiej czystości, wykorzystywany w produkcji baterii samochodowych. EIT InnoEnergy, poza wstępną inwestycją na poziomie 250 000 EUR, wesprze Euro Manganese w pozyskaniu do 362 milionów EUR na pełny komercyjny rozwój projektu. Fundusz dodatkowo pomoże spółce zapewnić zbyt na jej produkcję, wykorzystując swoją rozległą sieć partnerów przemysłowych oraz zaangażowanie w Europejski Sojusz Bateryjny (EBA, European Battery Alliance).
Zapewnienie lokalnego, stabilnego źródła oczyszczonego manganu ma kluczowe znaczenie dla rozwoju europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Radykalnie skraca bowiem łańcuch dostaw i redukuje ryzyko związane z jego zaburzeniami, szczególnie dotkliwymi i częstymi w niepewnej sytuacji pandemicznej, oraz w obliczu narastających napięć w światowym handlu.
To dobra wiadomość dla Polski. Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wynika, że Polska znajduje się bardzo wysoko w łańcuchu dostaw dla sektora samochodów elektrycznych. Jest piątym co do wielkości globalnym dostawcą litowo-jonowych baterii samochodowych lub ich komponentów i największym ich producentem w Europie. W 2020 r. wartość polskiego eksportu baterii litowo-jonowych wyniosła średnio 400 mln euro miesięcznie. To aż 2 proc. całego krajowego eksportu.
- Projekt, który wspieramy stanowi wyjątkową okazję do zbudowania europejskiej samowystarczalności w zapewnieniu dostępu do tak ważnego surowca, jakim jest oczyszczony mangan, zwykle wydobywany w Afryce, przetwarzany w Chinach i dopiero sprowadzany do Europy – tłumaczy Diego Pavia, CEO w EIT InnoEnergy.
Przedsięwzięcie Euro Manganese, po osiągnięciu pełnych zdolności produkcyjnych, ma w ciągu kolejnych 25 lat dostarczać rocznie 50 000 ton manganu wysokiej czystości, dzięki czemu stanie się jednym z największych producentów tego surowca na świecie.
– Mangan wysokiej czystości jest krytycznym surowcem do produkcji baterii i będzie wykorzystywany w znakomitej większości w produkowanych w Europie pojazdach elektrycznych. W ciągu ostatnich lat obserwowaliśmy stały wzrost szacunków przyszłego zapotrzebowania na ten surowiec. Dzisiejsze estymacje wskazują, że zapotrzebowanie to zwiększy się w ciągu najbliższej dekady aż dziesięciokrotnie. – dodaje Marco Romero, Dyrektor Generalny Euro Manganese.
Rozwój wydobycia i przetwarzania manganu w Europie, przede wszystkim zaś integracja jego produkcji w europejski łańcuch wartości w przemyśle bateryjnym, pomoże stworzyć solidne fundamenty pod europejską zieloną motoryzację i gospodarkę. Projekt Chvaletice Manganese będzie miął również bezpośredni pozytywny wpływ środowiskowy.
- Ten projekt jest świetnym przykładem realizacji idei zrównoważonej gospodarki o obiegu zamkniętym. Przetwarzając pokopalniane odpady w Europie zyskujemy bezpieczne źródło ważnego surowca, zdecydowanie zmniejszamy ślad węglowy związany z jego importem, jednocześnie pomagamy w rewitalizacji obszarów poprzemysłowych. – wyjaśnia Diego Pavia, CEO w EIT InnoEnergy.
Projekt Chvaletice Manganese przyniesie również korzyści lokalnej gospodarce, środowisku i społeczności. Wygeneruje 400 nowych, wysokokwalifikowanych miejsc pracy, przyczyni się też do regeneracji lokalnego środowiska naturalnego, w tym do wyeliminowania wieloletniego źródła zanieczyszczenia wód.
O funduszu EIT InnoEnergy
EIT InnoEnergy to europejski fundusz inwestujący w rozwiązania z obszaru energii, cleantech, mobilności oraz szeroko pojętych technologii smart, zarówno w Europie, jak i poza nią. Od powstania w 2010 r., przy wsparciu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) będącego organem Unii Europejskiej, firma zainwestowała w innowacje w zakresie zrównoważonej energii 560 milionów euro, zapewniając finansowanie i dodatkowe wsparcie około 380 start-upom.
Od 2017 r. EIT InnoEnergy przewodzi przemysłowemu projektowi European Battery Alliance (EBA), którego celem jest zbudowanie silnego i konkurencyjnego europejskiego przemysłu bateryjnego i zabezpieczenie bazy surowcowej dla rozwoju nowoczesnego i ekologicznego przemysłu energetycznego w Europie.
https://innoenergy.com/

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.