Mangan dla europejskiej eMobilności
EIT InnoEnergy pomoże zapewnić strategiczny surowiec dla europejskiego przemysłu baterii do pojazdów elektrycznych. Na projekcie skorzysta także Polska - największy w Europie producent baterii dla samochodów elektrycznych.
Fundusz EIT InnoEnergy ogłosił wsparcie dla strategicznego projektu pozyskiwania manganu o wysokiej czystości, znanego jako Chvaletice Manganese Project. Mangan będzie odzyskiwany z hałd odpadów pozostałych po nieczynnej kopalni. Realizowane w Czechach (Chvaletice, 90 km od czeskiej Pragi) przedsięwzięcie spółki Euro Manganese może zaspokoić do 2025 r. nawet 50 proc. europejskiego popytu na mangan o wysokiej czystości, wykorzystywany w produkcji baterii samochodowych. EIT InnoEnergy, poza wstępną inwestycją na poziomie 250 000 EUR, wesprze Euro Manganese w pozyskaniu do 362 milionów EUR na pełny komercyjny rozwój projektu. Fundusz dodatkowo pomoże spółce zapewnić zbyt na jej produkcję, wykorzystując swoją rozległą sieć partnerów przemysłowych oraz zaangażowanie w Europejski Sojusz Bateryjny (EBA, European Battery Alliance).
Zapewnienie lokalnego, stabilnego źródła oczyszczonego manganu ma kluczowe znaczenie dla rozwoju europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Radykalnie skraca bowiem łańcuch dostaw i redukuje ryzyko związane z jego zaburzeniami, szczególnie dotkliwymi i częstymi w niepewnej sytuacji pandemicznej, oraz w obliczu narastających napięć w światowym handlu.
To dobra wiadomość dla Polski. Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wynika, że Polska znajduje się bardzo wysoko w łańcuchu dostaw dla sektora samochodów elektrycznych. Jest piątym co do wielkości globalnym dostawcą litowo-jonowych baterii samochodowych lub ich komponentów i największym ich producentem w Europie. W 2020 r. wartość polskiego eksportu baterii litowo-jonowych wyniosła średnio 400 mln euro miesięcznie. To aż 2 proc. całego krajowego eksportu.
- Projekt, który wspieramy stanowi wyjątkową okazję do zbudowania europejskiej samowystarczalności w zapewnieniu dostępu do tak ważnego surowca, jakim jest oczyszczony mangan, zwykle wydobywany w Afryce, przetwarzany w Chinach i dopiero sprowadzany do Europy – tłumaczy Diego Pavia, CEO w EIT InnoEnergy.
Przedsięwzięcie Euro Manganese, po osiągnięciu pełnych zdolności produkcyjnych, ma w ciągu kolejnych 25 lat dostarczać rocznie 50 000 ton manganu wysokiej czystości, dzięki czemu stanie się jednym z największych producentów tego surowca na świecie.
– Mangan wysokiej czystości jest krytycznym surowcem do produkcji baterii i będzie wykorzystywany w znakomitej większości w produkowanych w Europie pojazdach elektrycznych. W ciągu ostatnich lat obserwowaliśmy stały wzrost szacunków przyszłego zapotrzebowania na ten surowiec. Dzisiejsze estymacje wskazują, że zapotrzebowanie to zwiększy się w ciągu najbliższej dekady aż dziesięciokrotnie. – dodaje Marco Romero, Dyrektor Generalny Euro Manganese.
Rozwój wydobycia i przetwarzania manganu w Europie, przede wszystkim zaś integracja jego produkcji w europejski łańcuch wartości w przemyśle bateryjnym, pomoże stworzyć solidne fundamenty pod europejską zieloną motoryzację i gospodarkę. Projekt Chvaletice Manganese będzie miął również bezpośredni pozytywny wpływ środowiskowy.
- Ten projekt jest świetnym przykładem realizacji idei zrównoważonej gospodarki o obiegu zamkniętym. Przetwarzając pokopalniane odpady w Europie zyskujemy bezpieczne źródło ważnego surowca, zdecydowanie zmniejszamy ślad węglowy związany z jego importem, jednocześnie pomagamy w rewitalizacji obszarów poprzemysłowych. – wyjaśnia Diego Pavia, CEO w EIT InnoEnergy.
Projekt Chvaletice Manganese przyniesie również korzyści lokalnej gospodarce, środowisku i społeczności. Wygeneruje 400 nowych, wysokokwalifikowanych miejsc pracy, przyczyni się też do regeneracji lokalnego środowiska naturalnego, w tym do wyeliminowania wieloletniego źródła zanieczyszczenia wód.
O funduszu EIT InnoEnergy
EIT InnoEnergy to europejski fundusz inwestujący w rozwiązania z obszaru energii, cleantech, mobilności oraz szeroko pojętych technologii smart, zarówno w Europie, jak i poza nią. Od powstania w 2010 r., przy wsparciu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) będącego organem Unii Europejskiej, firma zainwestowała w innowacje w zakresie zrównoważonej energii 560 milionów euro, zapewniając finansowanie i dodatkowe wsparcie około 380 start-upom.
Od 2017 r. EIT InnoEnergy przewodzi przemysłowemu projektowi European Battery Alliance (EBA), którego celem jest zbudowanie silnego i konkurencyjnego europejskiego przemysłu bateryjnego i zabezpieczenie bazy surowcowej dla rozwoju nowoczesnego i ekologicznego przemysłu energetycznego w Europie.
https://innoenergy.com/

PGE i Ørsted udostępnią terminal instalacyjny T5 w Gdańsku dla projektu Ocean Winds

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.