Dzień Bezpiecznego Kierowcy - pamiętajmy o podstawach bezpiecznej jazdy
- 25 lipca obchodzony jest w Polsce Dzień Bezpiecznego Kierowcy.
- Letnie miesiące to najniebezpieczniejszy czas na polskich drogach. Jak wynika z danych policyjnych w ubiegłym roku ponad 30% wypadków miało miejsce w okresie czerwiec-sierpień, a przeszło 17% z nich spowodowali młodzi i niedoświadczeni kierowcy, w wieku 18-24 lata, będący pod wpływem alkoholu.[1]
- Dlatego wciąż potrzebne są działania edukacyjne – tak aby uświadomić kierowcom ryzyka na jakie narażają siebie i innych kierując po alkoholu. Taką właśnie wiedzę dostarcza program szkolenia „Autosobriety”.
Statystyki nie kłamią
W ubiegłym roku w naszym kraju wydarzyło się niemal 2,3 tys. wypadków drogowych spowodowanych przez użytkowników dróg pod wpływem alkoholu, w których śmierć poniosło 268 osób[2]. Jak pokazują policyjne statystyki, do wypadków dochodziło najczęściej w okresie wakacyjnym – w weekendy, a wiele z nich powodowali młodzi i niedoświadczeni kierowcy, niejednokrotnie pod wpływem alkoholu.
Za prowadzenie pojazdów po alkoholu grożą w Polsce surowe kary, które często jednak nie odstraszają kierowców aut. Bagatelizują je także rowerzyści, motocykliści czy użytkownicy tzw. urządzeń transportu osobistego (UTO). Dlatego potrzebne są intensywne działania edukacyjne – po to, żeby uświadomić młodym kierowcom ryzyka na jakie narażają siebie i innych, siadając po alkoholu za kierownicą auta, motocykla, roweru czy elektrycznej hulajnogi oraz jakie mogą być konsekwencje takich zachowań.
Ruszaj na wakacje bez promili!
Taką porcję niezbędnej wiedzy dostarcza kierowcom „Autosobriety” – program szkoleniowy online, mający na celu zapobieganie prowadzeniu pojazdów pod wpływem alkoholu, poprzez obalenie najpopularniejszych mitów dotyczących spożywania alkoholu i przypomnienie zasad bezpiecznej jazdy. Powstał z inicjatywy UNITAR - Instytutu ONZ ds. Badań i Szkoleń (United Nations Institute for Training and Research), a Polska jest pierwszym krajem w Unii Europejskiej, w którym jest wdrażany. Szkolenie kierowane jest przede wszystkim do przyszłych kierowców – kursantów ośrodków szkolenia kierowców, ale dostępny jest też dla osób już posiadających prawo jazdy.
Program „Autosobriety” jest bezpłatny. Szkolenie obejmuje cztery moduły dostępne online - na stronie UNITAR lub bezpośrednio na platformie e-learningowej EdApp. Pierwszy moduł poświęcony jest statystykom dotyczącym bezpieczeństwa na drogach w Polsce. Drugi przedstawia definicję alkoholu, jego wpływ na organizm i zdolność prowadzenia pojazdów oraz mity na temat metod szybkiego pozbycia się alkoholu z organizmu. Trzeci moduł dotyczy przepisów prawnych odnoszących się do prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu. Ostatni moduł opowiada o zasadach bezpiecznej jazdy. Dodatkowo kursanci mogą korzystać z materiału video 360 – na platformie YouTube obejrzeć można film odwzorowujący punkt widzenia kierowcy będącego pod wpływem alkoholu i pokazujący konsekwencje prowadzenia pojazdu po alkoholu.
W Polsce koordynacją wdrażania projektu zajmuje się ośrodek CIFAL Płock - jeden z 30 afiliowanych, międzynarodowych centrów szkoleniowych UNITAR.
– Nieodpowiedzialne zachowania mogą skończyć się nie tylko odebraniem prawa jazdy czy wysokimi grzywnami, ale przede wszystkim utratą zdrowia, a nawet życia. Mimo wprowadzania coraz surowszych kar każdego roku kontroli trzeźwości nie przechodzą dziesiątki tysięcy kierowców. Najwięcej takich przypadków rejestrowanych jest w weekendy, w okresie czerwiec-sierpień. Edukowanie i przypominanie, jak tragiczne mogą być skutki jazdy po alkoholu jest więc kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. Dlatego wprowadzamy program szkolenia „Autosobriety – ruszaj bez promili” adresowany głównie do młodych kierowców. Chcemy też, by program „Autosobriety” uzupełnił tradycyjny program nauki realizowany przez ośrodki szkolenia kierowców w całej Polsce – tłumaczy Artur Zieliński, zastępca prezydenta Płocka i Dyrektor Wykonawczy CIFAL w Polsce.
Partnerzy Programu
Partnerem programu jest Stowarzyszenie Polska Wódka (PVA), które od lat edukuje w zakresie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu i jego wpływu na organizm.
– Nasze stowarzyszenie od lat angażuje się w akcje społeczne i edukacyjne dotyczące odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Wiedza wśród kierowców jest nadal niewystarczająca. Szkodliwe mity o tym, jak można szybko pozbyć się alkoholu z organizmu, skłaniają niestety do podejmowania nieodpowiedzialnych decyzji, co prowadzi do wypadków, których można uniknąć. Wierzę, że „Autosobriety” może wiele w tym zakresie zmienić, i że z programu skorzysta jak najwięcej kierowców – mówi Andrzej Szumowski, Prezes Stowarzyszenia Polska Wódka.
Program został ponadto objęty patronatem przez Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, działające na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i zmniejszenia liczby ofiar wypadków drogowych w Polsce oraz Instytut Transportu Samochodowego, zajmujący się m.in. kwestiami związanymi z bezpieczeństwem w transporcie i ruchu drogowym.
***
CIFAL Płock – jedyny w Polsce, działający od 2004 roku ośrodek szkoleniowy Instytutu ONZ ds. Badań i Szkoleń UNITAR, propagujący wdrażanie rozwiązań mających na celu realizację 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju, zgodnie z wytycznymi „Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030”. Pomaga budować kompetencje z zakresu zrównoważonego zarządzania transportem i przestrzenią miejską, SMART CITY, partnerstwa publiczno-prywatnego i rozwoju ekonomicznego. Odbiorcami szkoleń są urzędnicy szczebla centralnego, regionalnego i lokalnego Polski i krajów sąsiadujących, a także przedstawiciele sektora prywatnego oraz organizacji międzynarodowych. Płocki CIFAL koncentruje się również na popularyzacji przedsiębiorczych postaw wśród młodzieży, wspierając ich ma drodze do własnego biznesu.
Stowarzyszenie Polska Wódka (Polish Vodka Association) – jednym z filarów działalności organizacji jest promowanie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Programy edukacyjne i kampanie społeczne prowadzone przez Stowarzyszenie, skierowane są nie tylko do potencjalnych konsumentów alkoholu, w tym w szczególności ludzi młodych, ale także do organizacji, które mają wpływ na kształtowanie postaw społecznych oraz do producentów, hurtowników i sprzedawców. Stowarzyszenie przeprowadziło 15 edycji kampanii „Pływam bez promili”.
Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego – działa na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i zmniejszenia liczby ofiar wypadków drogowych w Polsce. Od momentu powstania w 2000 roku do 2006 roku było afiliowane przy Krajowej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Ministerstwie Transportu. W maju 2007 zostało zarejestrowane jako stowarzyszenie i od tej pory jest niezależną instytucją skupiającą przedstawicieli trzech sektorów życia publicznego: biznesu, rządu i organizacji pozarządowych.
Instytut Transportu Samochodowego
Instytut prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS rozpoczął swoją działalność w 1952 roku na mocy Zarządzenia Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego. Przy ITS działa Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, wspierające władze centralne i lokalne w procesie zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego. Bazą systemu informatycznego POBR jest portal www.obserwatoriumbrd.pl, który zapewnia narzędzia do analiz danych o wypadkach drogowych. W sferze aktywności badawczej Instytutu pozostają m.in. osoby z dysfunkcjami narządów ruchu. W wyniku realizowanych przez ITS prac w 2015 roku otwarto Centrum Usług Motoryzacyjnych dla Osób Niepełnosprawnych przy ITS – pierwszą w Polsce instytucję zapewniającą kompleksowy system wsparcia mobilności osób niepełnosprawnych ruchowo.
[1] Źródło: Raport Komendy Głównej Policji – Biura Ruchu Drogowego „Wypadki Drogowe w Polsce w 2022 roku”.
[2] Źródło: Raport Komendy Głównej Policji – Biura Ruchu Drogowego „Wypadki Drogowe w Polsce w 2022 roku”.
VEHIS z dealerami budują stock samochodowy dostępny online
Atrakcyjna i przejrzysta oferta Mazdy – nowe samochody dostępne od ręki
Wyprzedaż aut z rocznika 2024 w salonach Toyoty. Najpopularniejsze modele w Polsce w obniżonych cenach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.