Komunikaty PR

Zrównoważony transport – gwałtowny hamulec w branży taxi?

2024-07-22  |  01:00
Biuro prasowe

Niekontrolowany wzrost indywidualnego ruchu samochodowego jest problemem większości dużych miast na całym świecie. Coraz więcej mieszkańców większych miast zauważa przeciążenie ruchem infrastruktury drogowej. Rozwiązaniem jest wprowadzenie zrównoważonych sposobów poruszania się i wykorzystanie zalet przewozów taksówkami w celu zapewnienia ich komplementarności względem całego transportu publicznego. Eksperci szacują, że odpłatne usługi taksówkarskie świadczy obecnie ok. 65 tysięcy kierowców, a wartość rynku sięga nawet 7 mld zł i ciągle rośnie.

W kierunku zrównoważonego transportu

Polski rynek przewozów taksówkarskich rozwija się niezwykle dynamicznie i stanowi ważne uzupełnienie zrównoważonego transportu publicznego. Powodów jest co najmniej kilka.

– W porównaniu z ruchem aut prywatnych, wykorzystanie taksówek zmniejsza negatywne zjawisko ruchu generowanego w poszukiwaniu wolnych miejsc parkingowych, który dotyka przede wszystkim mieszkańców dużych miast. Zmniejsza także emisyjność szkodliwych substancji, ponieważ w przewozach taxi coraz częściej wykorzystuje się samochody hybrydowe i elektryczne – zauważa Łukasz Witkowski, Co-founder Natviol, aplikacji rozliczeniowej dla kierowców i kurierów.

Taksówki jako uzupełnienie transportu publicznego

Od 2012 do 2022 r. średnia liczba aut w przeliczeniu na 1000 mieszkańców w całej Unii Europejskiej zwiększyła się o 14,3% (z 490 do 560 pojazdów) *. Oznacza to nie tylko wzmożony ruch na drogach i blokowanie ruchu zwłaszcza w centrach większych miast, ale także deficyt miejsc do legalnego parkowania. Stąd postulat Komisji Europejskiej, w którym proponuje się większą integrację przewozów taxi z transportem publicznym i mobilnością aktywną – pieszą i rowerową. Chodzi tutaj przede wszystkim o zwiększanie dostępności przewozów taksówkarskich jako dowóz i odwóz do przystanków autobusowych, tramwajowych, bądź stacji kolejowych lub metra.

Jak podkreśla Łukasz Witkowski z Natviol, lepsze wykorzystanie potencjału taksówek możliwe jest poprzez wdrażanie nowoczesnych narzędzi cyfrowych umożliwiających m.in. inteligentne układanie tras przejazdu i optymalizację czasu oczekiwania na przejazd. Takie rozwiązania nie tylko umożliwiają natychmiastowe łączenie kierowców i potencjalnych klientów, ale także ograniczenie liczby tzw. „pustych przebiegów”.

W jakim kierunku zmierzamy?

Sektor przewozów taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych stanowi obecnie większość rynku taksówkarskiego. Obecnie roczna wartość tego rynku szacowana jest na ok. 6,5-7 mld zł, co oznacza wpływy do budżetu państwa z tytułu opłat i podatków na poziomie ok. 350-400 mln zł. Niestety, od kilku lat przewozy aplikacyjne są nadmiernie regulowane przez coraz to nowe przepisy prawne wchodzące w życie. W maju 2023 r. znowelizowano prawo o ruchu drogowym, wprowadzając wymogi w zakresie weryfikacji dokumentów dotyczących kierowców i pojazdów, a od połowy 2024 roku nałożono na kierowców aplikacyjnych obowiązek posiadania polskiego prawa jazdy.

– Pojawienie się na polskim rynku kierowców aplikacyjnych nie tylko zwiększyło wartość całego rynku przewozów, ale przede wszystkim zagospodarowało dotychczas nieobsługiwany popyt, zgłaszany przez mniej zamożnych konsumentów, w szczególności młodzież – zauważa ekspert z Natviol. - Spowodowało to zarówno spadek cen przejazdów, jak i wzrost ich dostępności. Niestety, obecnie obserwujemy nie tylko zahamowanie rozwoju całej branży, ale ryzyko powiększania się tzw. „szarej strefy”, a z nią zagrożeń nie tylko dla polskiej gospodarki, ale i każdego klienta indywidualnie.

Szacuje się, że nowe przepisy ograniczyły liczbę dostępnych kierowców o 10-30%, co znacznie wydłużyło czas oczekiwania na przejazd i spowodowało wzrost cen nawet o 40-60%. Tymczasem, zdaniem ekspertów, odroczenie obowiązku posiadania polskiego prawa jazdy przez kierowców aplikacyjnych z zagranicy, pozwoliłoby na przygotowanie bardziej kompleksowego i systemowego rozwiązania, które zapewniłoby płynny rozwój całej branży. Odsunięcie w czasie wspomnianych zmian pozwoliłoby także dokonać pełnej oceny, czy nowe regulacje są wystarczające w zakresie zapewnienia oczekiwanego bezpieczeństwa w przewozach taksówkarskich.

Eksperci rekomendują stworzenie platformy wymiany informacji i współpracy w zakresie regulacji dotyczących weryfikacji kierowców aplikacyjnych, która byłaby wsparciem w procesie konsultowania i przygotowywania zmian w prawie, tak by były one oparte na konkretnych danych i dopasowane do specyfiki danego rynku. Nadmierne i nieuzasadnione faktycznymi potrzebami regulacje prawne są niezwykle szkodliwe dla gospodarki. Przede wszystkim hamują innowacje, zniechęcając do inwestowania firm w nowe technologie i odstraszając potencjalnych inwestorów z zagranicy.

*Raport Zespołu Doradców Gospodarczych TOR „Mobilność miejska a zmiany w Prawie o ruchu drogowym” z 18. kwietnia 2024 r. Wszystkie dane finansowe i statystyczne pochodzą z raportu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR z 18.04.2024 r. - „Mobilność miejska a zmiany w Prawie o ruchu drogowym”

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych Biuro prasowe
2024-07-16 | 12:00

VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych

Udział w rynku leasingu i CFM na poziomie 18,7 proc., ponad 215 tys. finansowanych samochodów oraz 83 proc. zadowolonych klientów. Volkswagen Financial Services to nr
Motoryzacja Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO
2024-07-15 | 14:48

Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO

Projekt PZO II ponownie został w pełni skomercjalizowany. Nowy najemca – Grupa Cichy-Zasada – wynajął blisko 1000 mkw. powierzchni na parterze budynku. We współpracy
Motoryzacja Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu
2024-07-09 | 10:00

Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu

1 lipca br. rozpoczęła się kolejna edycja konkursu „Ambasador Bezpiecznej Jazdy Arval” – wiodącego programu CSR-owego dla kierowców flotowych korzystających z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em

Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Problemy społeczne

Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki

Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie,  a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.

Ochrona środowiska

Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy

Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.