Na co zwracać uwagę planując import towarów
BGT Sp. z o.o.
ul. Elektryczna1
15-080 Białystok
marketing2|bgtgroup.pl| |marketing2|bgtgroup.pl
+48 885 555 721
www.bgtgroup.pl
1. Na co zwracać szczególną uwagę przy planowaniu łańcucha dostaw z Azji?
Emilia Rogalska Dyrektor ds przewozów samochodowych i multimodalnych BGT Sp z o.o.: Przede wszystkim na wiarygodność producenta oraz na warunki incoterms przez niego proponowane. Podstawową weryfikację można przeprowadzić samodzielnie - poprosić go o business licence, na którym powinien widnieć QR kod, po zeskanowaniu którego zostaniemy przeniesieni na rządową stronę z informacjami o danym przedsiębiorstwie. Bedą tam takie informacje jak data założenia, adres rejestrowy, ilość pracowników, kapitał itp. To jednak nie daje nam gwarancji rzetelności nadawcy - by mieć 100% pewność należy skorzystać z firmy przeprowadzającej audyty przedsiębiorstw i inspekcje produkcji.
Zaleca się by unikać współpracy z nadawcami na warunkach CIF (Incoterms 2020 - międzynarodowe warunki sprzedaży) - niesie to ryzyko konieczności poniesienia wysokich kosztów portowych w porcie wejścia. Najbezpieczniej jest umówić się z nadawcą na incoterms EXW/FCA/FOB i skorzystać z usług polskiej spedycji - wtedy importer może liczyć na transparentność kosztów.
Towary importowane z krajów trzecich muszą spełniać normy europejskie, by móc je dopuścić do obrotu. Należy więc zweryfikować obowiązujące wymogi i sprawdzić, czy towar importowany na pewno je spełnia.
Warto też poświęcić uwagę kwestii czasu realizacji importu i odpowiednio dobrać drogę transportu: morską, kolejową lub lotniczą. Należy przyjąć margines błędu w szacowaniu czasu dostawy, gdyż transport taki obarczony jest ryzykiem opóźnień - zarówno ze względu na force majeure (siła wyższa), jak i bardziej "przyziemne" powody - jak rewizja wyznaczona przez urząd celny.
2. Czy sytuacja geopolityczna na świecie ma znaczący wpływ na przepływ/transport towarów lub usług do Polski i europy?
Emilia Rogalska BGT Sp. z o.o.: Początkowo, wojna spowodowała dużą panikę, również wśród importerów. Z informacji przekazywanych nam przez klientów wiemy, że wiele przewoźników i spedycji wycofało się z realizacji transportu kolejowego z obawy przed ewentualnymi działaniami wojennymi i ich skutkami. Wielu klientów również, profilaktycznie, wybierało drogę morską zamiast kolejowej Jednak teraz, po roku, możemy powiedzieć, że dotychczas wojna nie powodowała bezpośrednich problemów w transporcie z Azji, towary w drodze kolejowej dojeżdżały bez większych opóźnień i bez uszczerbku. Droga morska i lotnicza pozostała niemal nietknięta skutkami wojny.
W czasie pandemii jednak odczuliśmy znacznie różnicę. Opóźnienia i diametralny wzrost cen utrzymywał się przez kilkanaście miesięcy.
3. W ostatnim czasie ceny frachtu znacząco spadły w porównaniu z tymi w czasie pandemii. Jakie były tego przyczyny i czy Pani zdaniem sytuacja ze spadkiem cen się utrzyma czy one będą rosły?
Emilia Rogalska BGT Sp. z o.o.: Tak, ceny frachtu spadły do poziomu bliskiego temu sprzed pandemii. Jeśli spadek będzie się utrzymywał, to raczej nieznaczny, spodziewamy się raczej utrzymania aktualnego poziomu cen.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.