Niecodzienni bohaterowie o czytelnictwie. Wieczór Przyjaciół FPC
Fundacja Powszechnego Czytania od czterech lat działa na rzecz podniesienia poziomu czytelnictwa w Polsce. Wieczór przyjaciół Fundacji był spotkaniem zaskakująco różnorodnym. Spotkali się nauczyciele i bibliotekarze, samorządowcy i biznes, reprezentanci instytucji ministerialnych, wielkich mediów i agencji reklamowych, pisarze, ilustratorzy, wydawcy i przedstawiciele organizacji pozarządowych.
Gości powitał Tomasz Makowski, dyrektor Biblioteki Narodowej, podkreślając, że czytanie nie jest tematem przeszłości, że książki to ważny temat dla rozwoju społeczeństw. – Zależało nam na spotkaniu wielu środowisk. Czytelnictwo jest tematem, który łączy wszystkich – cieszymy się z mocnych przykładów z biznesu bo czytanie jako ćwiczenie umysłu to sprawa ważna w każdym środowisku – podkreśliła Maria Deskur, prezes Fundacji Powszechnego Czytania.
Wieczór pokazał, że czytanie rzeczywiście łączy osoby bardzo różne. Robert Piaskowski, Pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. kultury podkreślił rolę książek w rozwoju społeczności lokalnych; ilustratorka Dorota Łoskot-Cichocka opowiedziała wzruszająco o znaczeniu czytania w przepracowywaniu traumy i pomaganiu przez sztukę, aktorka Anna Mucha zachwyciła mocną, pełną emocji wypowiedzią o książkach w życiu własnej córki, Ewelina Karpińska, szefowa marketingu Green CaffeNero opowiedziała o książkach w kawiarniach sieci, Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku i prezes Unii Metropolii Polskich opowiedział o swoim zaangażowaniu w kampanię #CzytanieRządzi i podkreślił rolę czytania we własnym życiu, Olga Korolec, szefowa zrównoważonego rozwoju Ringier Axel Springer podkreśliła konieczność zaangażowania mediów w promocję czytania, Dmytro Drozdovsky, literat i wydawca ukraiński opowiedział o dramatycznej sytuacji wydawców ukraińskich, a Wojciech Ziminski, prowadząc wieczór opowiedział o swoich nie zawsze łatwych doświadczeniach z kupowaniem książek.
Wieczór był połączony z prapremierą książki „Świat jest piękny. Książka przeciw wojnie”, którą stworzyło dla Fundacji grona kilkudziesięciu twórców - na rzecz pomocy ukraińskim dzieciom, rodzinom a także wydawcom. Całkowity dochód ze sprzedaży książki będzie przeznaczony na dalsze akcje pomocowe. Fundacja przedstawiła dane z tegorocznych działań: 47 milionów wyświetleń kampanii #CzytanieRządzi; 150 000 dolarów przekazanych wydawcom ukraińskim, blisko 100 000 książek przekazanych dzieciom ukraińskim w Polsce. Zarząd Fundacji przyznał Kariatydy Czytelnictwa zasłużonym dla sprawy firmom i ludziom.
Fundacja Powszechnego Czytania opisuje w swoich publikacjach „Supermoc książek”, podkreślając, że #CzytanieRządzi jak sport: jest wysiłkiem, który kochamy, pomaga człowiekowi w rozwoju, wciąga. #CzytanieRządzi: ćwiczy nasz umysł, sprawia, że jesteśmy „w formie”: intelektualnie, społecznie i emocjonalnie, stabilni, zdrowi, kompetentni!
Fundacja Powszechnego Czytania jest organizacją non profit, która powstała w 2018 roku, dzięki woli współpracy konkurentów - wydawców i stawia sobie za cel podniesienie poziomu czytelnictwa w Polsce. W 2019 r Fundacja uruchomiła program Książka na receptę. Recepta na sukces zapraszając do współpracy pierwszego pediatrę na świecie, który w 1990 roku zaczął przepisywać czytanie jak witaminy. W 2020 roku, w dniu zamknięcia szkół, Fundacja stworzyła kampanię #TerazCzasNaCzytanie namawiając rodziców do odrywania dzieci od ekranów. W 2021 roku opublikowała pierwszy polski poradnik upowszechniania czytania Supermoc książek oraz Supermoc książek w przedszkolu. Od dnia wybuchu wojny w Ukrainie prowadzi akcję #KsiążkaChroni, której celem jest dostarczenie książek dzieciom uchodźcom i pomoc wydawcom ukraińskim, w czerwcu b.r. we współpracy z Unią Metropolii Polskich wystartowała z kampanią #CzytanieRządzi. Fundacja zaprasza do współpracy wszystkich ludzi zainteresowanych tematem podniesienia poziomu czytelnictwa w Polsce.

Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę

Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
Modernizacja i cyfryzacja sieci to dziś jeden z priorytetów spółek energetycznych w Polsce. Inwestycje te wzmacniają odporność systemu elektroenergetycznego i ograniczają ryzyko blackoutu, analogicznego do tego, który niedawno miał miejsce w Hiszpanii, ale też umożliwiają przyłączenie większej ilości zielonych źródeł energii. Enea pozyskała właśnie niskooprocentowaną pożyczkę w ramach KPO w wysokości 9 mld zł, które przeznaczy na budowę i modernizację sieci w północnej i zachodniej Polsce.
Rolnictwo
Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy

W maju przygruntowe przymrozki pojawiły się na terenie niemal całego kraju. W niektórych miejscach temperatura obniżała się nawet do kilku stopni na minusie. Straty w rolnictwie i sadownictwie są bardzo duże, w niektórych regionach kraju sięgają nawet 90 proc. Ucierpiały nie tylko owoce i zboża, ale też część warzyw. Trwają już przygotowania naborów dla rolników, którzy ponieśli straty w wyniku przymrozków.
Polityka
Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie

Zdaniem przedstawicieli Naczelnej Izby Lekarskiej temat ochrony zdrowia w kampanii prezydenckiej, prowadzonej przed I turą wyborów, zszedł na dalszy plan. Kandydaci na najwyższy urząd w Polsce nie podawali – poza tematem składki zdrowotnej – w tym obszarze konkretów, a skupili się na kampanijnych ogólnikach i zapewnieniach. Zabrakło poruszenia wielu ważnych kwestii dotyczących m.in. przyszłości zawodów medycznych, kształcenia lekarzy, walki z agresją wobec medyków czy pomysłów na skrócenie kolejek do specjalistów i poprawy finansowania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.