Niedobór pracowników sezonowych w Polsce – wyzwania i perspektywy
Polska stoi w obliczu poważnych wyzwań związanych z brakiem pracowników sezonowych, co ma znaczący wpływ na sektor rolnictwa i sadownictwa. Ewelina Gawlik, ekspertka ds. rynku pracy, komentuje bieżącą sytuację i wskazuje na główne problemy oraz potencjalne rozwiązania.
– Brak pracowników sezonowych to problem, który ciągnie się od wielu lat. Polska gospodarka potrzebuje dodatkowych rąk do pracy – mówi Ewelina Gawlik. Brak pracowników sezonowych dotyka przede wszystkim rolnictwa i gastronomii, jednak zauważalny jest również w innych sektorach gospodarki.
Afera wizowa i odpływ pracowników z Ukrainy
Jednymi z kluczowych czynników wpływających na obecną sytuację są afera wizowa oraz odpływ pracowników z Ukrainy, którzy stanowili znaczną część sezonowej siły roboczej
w Polsce. – Rząd pracuje nad uszczelnieniem systemu wydawania wiz. Niestety ciężko ocenić, czy nowy system będzie miał pozytywny wpływ na ilość chętnych do pracy sezonowej – wyjaśnia Gawlik.
Zmieniające się podejście pracowników z Ukrainy do podejmowania pracy w Polsce również komplikuje sytuację. – Ukraińcy, którzy do tej pory chętnie przyjmowali w naszym kraju prace fizyczne, takie jak chociażby sezonowe zbiory, zaczęli rozumieć swoją wartość na rynku pracy. Coraz częściej wybierają oferty zagraniczne, lepiej płatne – zauważa ekspertka.
Jak pracodawcy przyciągają pracowników?
Największe braki pracowników odczuwają rolnictwo i sadownictwo. – Rolnicy potrzebują pracowników do zbioru truskawek, jabłek, kapusty, czy ziemniaków. Zapotrzebowanie na pracowników sezonowych jest w tym sektorze o 20% wyższe niż w zeszłym roku – mówi Ewelina Gawlik. Sezon trwa w Polsce zazwyczaj od połowy kwietnia i trwa do końca września.
Aby przyciągnąć pracowników, wielu pracodawców zwiększa stawki godzinowe oraz oferuje benefity takie jak nocleg, czy wyżywienie w trakcie pracy. – Stawki dla pracowników sezonowych wzrosły względem zeszłego roku o nawet 3 zł netto za godzinę. Wielu pracodawców wciąż proponuje wynagrodzenie akordowe, czyli płatność od zebranych kilogramów lub kobiałek, jednak jest to forma rozliczenia, którą nasza agencja odradza zatrudnianym pracownikom – tłumaczy Ewelina Gawlik, powołując się na wieloletnie doświadczenie prowadzonej przez nią Nova Praca Group. – Coraz rzadziej spotykamy się też ofertami nieuwzględniającymi noclegu dla pracownika sezonowego. W branży gastronomicznej pracownicy mogą spodziewać się również wyżywienia. Brak tego rodzaju benefitów może zaważyć o decyzji potencjalnego pracownika o podjęciu pracy w danym miejscu.
Czy na polskim rynku jest miejsce dla anglojęzycznego pracownika?
Nasz rynek pracy otworzył się bardzo mocno na pracowników ze wschodu już dwa lata temu. Są to osoby posługujące się językiem angielskim, ale pracodawcy nie zawsze są przygotowani na zatrudnienie anglojęzycznych pracowników. – Często mają problem z porozumiewaniem się, wolą zatrudniać zbliżonych do Polaków językowo Ukraińców, czy Białorusinów. – mówi Ewelina Gawlik. Choć anglojęzyczni pracownicy chętnie szukają pracy na polskim rynku, nie wszyscy pracodawcy są na nich otwarci. Dotyczy to nie tylko sezonowych prac, ale również stanowisk w firmach produkcyjnych i magazynach. Wiele firm nie jest organizacyjnie przygotowanych na zatrudnienie pracowników posługujących się wyłącznie językiem angielskim – brakuje odpowiedniej kadry, mentorów, liderów i trenerów, którzy mogliby przeszkolić i wdrożyć takich pracowników.
Zapraszamy na stronę: www.novapracagroup.pl

Michał Solecki: Pracownicy z Filipin to teraźniejszość rekrutacji pracowników zagranicznych

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.