Niedoceniane docenienie. Czy polscy pracodawcy potrafią docenić pracowników?
Platforma Enpulse, służąca badaniu zaangażowania pracowników Enpulse, we współpracy z Nais, platformą do zarządzania benefitami opublikowały raport „Czy czujesz się doceniany?”, który rzuca nowe światło na postrzeganie tak ważnej dla Polaków kwestii jak bycie docenianym w miejscu pracy. W badaniu wzięło udział 1203 respondentów, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami i odczuciami na temat docenienia w swoich organizacjach.
Według opublikowanego wcześniej przez Enpulse raportu „Zaangażowanie 2023”, docenianie i uznanie stało się bardzo ważnym aspektem motywowania pracowników, a co za tym idzie budowania zaangażowania. 72% ankietowanych twierdziło, że wyrażenie uznania na temat ich pracy przez bezpośredniego przełożonego jest dla nich ważne. Raport „Czy czujesz się doceniany?” z kolei ujawnia, że aż ponad 50 procent Polaków nie czuje się docenianych w pracy.
Z czego może to wynikać? Myślę, że możemy to łączyć bezpośrednio z kurczącymi się zasobami samych menedżerów, którzy zwyczajnie mają coraz mniej siły na realizacje swoich podstawowych zadań, a przecież do nich należy inspirowanie, przekazywanie feedbacku czy właśnie docenianie Menadżerowie w ostatnich latach musieli przeprowadzać swoich pracowników przez pandemię i jej następstwa, stawiając czoła sytuacjom, które wymagały od nich przywództwa pełnego empatii, a jednocześnie radzenia sobie z rosnącymi wymaganiami przy potencjalnie mniejszych zasobach. Wszystko przy rosnących wymaganiach i niewielkim uznaniu dla ich wysiłków. Ta niemożliwa do utrzymania sytuacja sprawiła, że wielu menadżerów borykało się z trudnościami. Tym największym jest wypalenie zawodowe liderów – komentuje Maja Gojtowska, konsultantka procesów HR, autorka bloga HR-owego Gojtowska.com.
Chociaż większość ankietowanych (72%) zdaje sobie sprawę z wartości swojego wkładu w sukcesy firmy, a aż 53% z nich wskazuje uznawanie pracy jako kluczowy element motywacyjny, nadal połowa z nich nie doświadcza tego w wystarczającym stopniu. To właśnie ta luka stanowi istotne wyzwanie, które wymaga natychmiastowych działań. Co ciekawe, preferowane przez pracowników formy uznania, takie jak premie finansowe, często nie są im dostarczane w praktyce. Niemal 1/3 respondentów przyznaje, że nie doświadcza w pracy żadnej formy uznania.
Intrygującym aspektem analizy są także różnice w postrzeganiu uznania w zależności od płci i wieku. Mężczyźni częściej zgłaszają brak uznania w pracy, podczas gdy osoby powyżej 60. roku życia częściej deklarują, że czują się docenione. To istotne spostrzeżenie sugeruje, że zarówno doświadczenie zawodowe, jak i życiowe, mogą wpływać na postrzeganie uznania w miejscu pracy.
Praca hybrydowa i mniejszy kontakt w realu być może jest przyczyną spadku ilości pracowników, którzy czują, że są doceniani. Łatwiej okazać emocje i zadowolenie w realu niż poprzez ekran komputera. A jeśli wyraźnie czują docenienie i zadowolenie ze strony pracodawcy, to są bardziej zaangażowani. W sumie nie wymaga to specjalnych nakładów finansowych, ale czasem pracodawcy o tym zapominają – komentuje Emilia Bartosiewicz Brożyna, redaktor naczelna portalu biznesowego LadyBusiness.pl, pomysłodawczyni plebiscytu dla kobiet biznesu Lady Business Awards.
Raport "Czy czujesz się doceniany?" pokazuje wyzwania polskiego rynku pracy i wskazuję na potrzebę bardziej indywidualnego podejścia do pracowników oraz skoncentrowania się na formach uznania, które są dla nich najbardziej wartościowe. Jest to istotne nie tylko dla dobrostanu pracowników, ale również dla długoterminowego sukcesu organizacji.
Całość raportu dostępna jest pod linkiem https://raport-docenianie-2024.grwebsite.pl/

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.
Ochrona środowiska
Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.
Handel
Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.