Niemiecki potentat ofiarą ataku ransomware
Knauf Gips to rodzinna firma z siedzibą w Iphofen w Niemczech, która produkuje materiały budowlane i systemy konstrukcyjne. Jej portfolio obejmuje konstrukcje suchej zabudowy, płyty gipsowo-kartonowe, płyty cementowe, płyty akustyczne z włókien mineralnych, suche zaprawy murarskie i materiały izolacyjne.
Od kilku dni na stronie internetowej producenta znajduje się komunikat o następującej treści.
„Niestety systemy Grupy Knauf stały się celem cyberataku w nocy 29 czerwca. Nasz system cyberbezpieczeństwa zareagował natychmiast, a globalny zespół IT zdołał wyizolować incydent. Podjęto decyzję o zamknięciu usług, dochodzenie jest w toku”.
Wszystko wskazuje na to, że firma jak do tej pory nie poradziła sobie z przywróceniem systemów do pracy. To może oznaczać, że szefowie nie zdecydowali, czy współpracować z napastnikami i zapłacić okup lub próbować usunąć szkody własnymi siłami.
Za atakiem stoi grupa Black Basta. Na jej stronie znajduje się jedna piąta plików, które rzekomo ukradli Knauf Gips. Zbiór danych zawiera podobno komunikację e-mail, dane uwierzytelniające użytkowników, informacje kontaktowe pracowników, dokumenty produkcyjne i skany tożsamości.
Knauf Gips z ponad 150 zakładami produkcyjnymi na całym świecie jest jednym z największych graczy w branży budowlanej. Grupa bardzo dużo inwestuje w Rosji i utrzymuje bliskie związki z prezydentem Władimirem Putinem.
Pomimo tego, że organizacje próbuje stosować różne rodzaje zabezpieczeń, a na rynku pojawiło się wiele narzędzi chroniących przed tego rodzaju atakami, gangi ransomware wciąż sieją spustoszenie. W czerwcu bieżącego roku systemy telemetryczne Bitdefendera rozpoznały 192 aktywne odmiany tego złośliwego oprogramowania. Najczęściej wykrywana jest Wanna Cry (42 proc.), a w dalszej kolejności Grand Cab (15 proc.), Robin (13 proc.) oraz Cerber (8 proc.).
Specjaliści z Bitdefendera zwracają uwagę na fakt, iż dużą większą aktywnością wykazują się grupy Ransomware-as-a-Service (RaaS). W przeciwieństwie do gangów selektywne wybierających ofiary, przedkładają ilość ataków nad potencjalną wartość okupu.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl |

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.