Komunikaty PR

3,5 mln mkw. wynajętej powierzchni magazynowej od początku roku

2020-11-12  |  10:30
Biuro prasowe
Kontakt
Monika Rykowska
AXI IMMO Group

Twarda 18
00-105 Warszawa
monika.rykowska|axiimmo.com| |monika.rykowska|axiimmo.com
+48 725 900 100
www.axiimmo.com

Polski rynek powierzchni magazynowych zgodnie z zapowiedziami przekroczył w III kw. 2020 r. granicę 20 mln mkw. całkowitych zasobów i nadal pomimo pandemii utrzymuje wysoki poziom projektów w budowie (ponad 1,5 mln mkw.). Po stronie popytowej w okresie od lipca do końca września 2020 r. zanotowano drugi w historii rekordowy poziom aktywności najemców, który wyniósł 1,22 mln mkw. (+49% r/r), a od początku roku wynajęto 3,5 mln mkw. Sektorowi magazynowemu towarzyszą również dobre nastroje z rynku inwestycyjnego, gdzie również pobito dotychczasowy rekord łącznej wielkości transakcji. Firma AXI IMMO prezentuje najnowszą publikację, raport „Polski Rynek Magazynowy w III kwartale 2020 r.”

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 roku na rynku inwestycyjnym w sektorze magazynowym w Polsce zawarto transakcje na sumę 1,9 mld EUR, przy czym tylko w III kw. 2020 r. właścicieli zmieniły aktywa o wielkości około 740 mln EUR. Wśród największych zamkniętych transakcji w III kw. 2020 r. wymienia się finalizację przejęcia środkowoeuropejskiego portfela Goodmana przez GLP (1 mld EUR, 66% obiektów ulokowanych jest w Polsce tj. ok. 880 000 mkw.), zakup przez Kajima Properties Europe i Savills Investment Management inwestycji Central European Logistics HUB (145 000 mkw.) zarządzanej przez firmę Panattoni oraz sprzedaż przez P3 magazynu BTS PepsiCo w Mszczonowie (58 500 mkw.) za 30 mln EUR firmie Elite Partners Capital.

„Trend przesunięcia się zainteresowania funduszy w kierunki sektora magazynowego jest bardzo silny, efektem tego jest ponad 48% udział magazynów w całości wolumenu transakcji inwestycyjnych od początku roku. Produkty magazynowego stały się inwestycjami pierwszego wyboru, co pozwala optymistycznie patrzeć w przyszłość, pomimo ograniczeń jakie niesie ze sobą pandemia. Jednocześnie niska podaż produktów na rynku będzie jeszcze bardziej widoczna, a stopy kapitalizacji w perspektywie średnio i długoterminowej mogą wykazywać trend spadkowy”, mówi Renata Osiecka, Partner Zarządzająca, AXI IMMO.

Całkowity wolumen transakcji najmu w okresie od lipca do końca września 2020 r. wyniósł 1,22 mln mkw. (+49% r/r), wśród najaktywniejszych regionów znalazły się Górny Śląsk (297,5 tys. mkw.), Warszawa (253 tys. mkw.) i Dolny Śląsk (147 tys. mkw.). Sumarycznie w pierwszych trzech kwartałach 2020 roku najemcy wynajęli łącznie prawie 3,5 mln mkw. nowoczesnej powierzchni magazynowej i produkcyjnej, a najwięcej w Warszawie (871 000 mkw.), Górnym Śląsku (689 000 mkw.), Polsce Centralnej (491 000 mkw.), Poznaniu (373 000 mkw.) i Dolnym Śląsku (325 000 mkw.).

Największy udział w popycie w analizowanym okresie miały logistyka (32,9%), sieci handlowe (16,3%), e-commerce (12,3%), produkcja (7,8%) oraz Elektronika/RTV i AGD (7,5%).

Aktywność deweloperów w okresie od lipca do końca września 2020 r. wyniosła 641 tys. mkw. (-36.3% r/r), co pozwoliło na spodziewane przekroczenie w III kw. br. bariery 20 mln mkw. i uzyskanie wyniku 20,2 mln mkw. (+12,6% r/r) w całkowitych zasobach nowoczesnej powierzchni magazynowo produkcyjnej. Od początku roku najwięcej powierzchni dostarczono w regionie Warszawy (419 tys. mkw.), Górnym Śląsku (414 tys. mkw.) i na Dolnym Śląsku (316 tys. mkw.). Obecnie w budowie znajduje się 1,56 mln mkw., (-15,5% r/r), z czego najwięcej na Górnym Śląsku (373 tys. mkw.) i w regionie Warszawy (343 tys. mkw.). Na trzecim miejscu uplasował się region Polski Zachodniej ze względu na rozpoczęcie inwestycji BTS o powierzchni użytkowej 200 000 mkw. dla najemcy z sektora e-commerce w Świebodzinie. Wśród największych zrealizowanych w III kw. 2020 r. projektów magazynowych znalazły się m.in. Hillwood Oleśnica (52 975 mkw.), Panattoni Bielsko-Biała III (41 798 mkw.), Panattoni Sosnowiec II (30 000 mkw.), Hillwood Gliwice Sośnica (27 792 mkw.), Panattoni Gdańsk South II (26 431 mkw.) i MLP Pruszków II – rozbudowa (26 220 mkw.).

Na skutek pandemii Covid-19 obserwujemy ograniczenie w nowej podaży w projektach budowanych typowo spekulacyjnie. Deweloperzy w porównaniu do poprzednich kwartałów dużo ostrożniej podejmują decyzję o realizacji nowych inwestycji. Wpływ na taką politykę mają przede wszystkim niepewna sytuacja rynkowa oraz zaostrzona polityka kredytowa banków tj. min. 50% wkład własny. W efekcie współczynnik powierzchni budowanej spekulacyjnie spadł pod koniec III kw. 2020 r. do 26,3%, podczas gdy na koniec 2019 wynosił on prawie 50%,” mówi Anna Głowacz, Dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych, AXI IMMO.

Na koniec III kw. 2020 r. współczynnik powierzchni niewynajętej wyniósł 8% (+1,5 pp. r/r), przy czym najwyższy poziom pustostanów odnotowano w regionie Górnego Śląska (10,3%) i w Polsce Centralnej (9,30%), z kolei najniższy w Szczecinie (0,6%) i Polsce Wschodniej (1,1%). Niewielki wzrost w powierzchni dostępnej od ręki tłumaczy się oddaniem do użytku części inwestycji, których budowa spekulacyjna rozpoczęła się na początku roku. Sytuacja ta nie wpłynęła na zmianę polityki cenowej większości właścicieli i na większości obserwowanych rynków magazynowych nie zaobserwowano istotnych zmian w zakresie stawek czynszowych. Na zakończenie III kw. średnie czynsze bazowe (w obiektach big box) wynosiły 3,2 – 3,6 EUR/mkw./m-c, a czynsze efektywne uwzględniające okresy zwolnione z opłat i zachęty od deweloperów utrzymały się na poziomie 2,4 – 2,7 EUR/mkw./m-c, czyli średnio od 20 do 30% niższej.

W ostatnich trzech miesiącach 2020 r. spodziewamy się zdecydowanego wzrostu transakcji krótkoterminowych, jak również nowych umów w formułach pre-let i BTS, które pozwolą na zakończenie roku z wynikiem ponad 4 mln mkw. wynajętej powierzchni. Popyt będzie głównie generowany przez najemców z sektora dóbr szybko zbywalnych i e-commerce. Z kolei po stronie podażowej ze względu na bardziej restrykcyjne finansowanie nowych projektów, w kolejnych kwartałach możemy spodziewać się ograniczenia aktywności deweloperskiej w zakresie uruchamiania nowych projektów.  Spodziewanym skutkiem w perspektywie średnio i długoterminowej będzie spadek poziomu pustostanów, który może wpłynąć na tendencję wzrostową w zakresie stawek czynszów, szczególnie w inwestycjach typu last mile na terenie miast,” podsumowuje Anna Głowacz.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Zrównoważone budownictwo (w końcu) wkracza “na salony” Biuro prasowe
2024-04-29 | 12:13

Zrównoważone budownictwo (w końcu) wkracza “na salony”

Zarówno aktywność regulatorów, jak i rosnąca świadomość społeczeństwa napędzają zmiany w zakresie zrównoważonego budownictwa. Dotyka to także deweloperów
Nieruchomości Augustowska Vita – nowa rodzinna inwestycja Develii na wrocławskich Maślicach
2024-04-29 | 11:15

Augustowska Vita – nowa rodzinna inwestycja Develii na wrocławskich Maślicach

Develia rozpoczyna sprzedaż nowej inwestycji we Wrocławiu. Osiedle Augustowska Vita, które powstanie na zielonych Maślicach, to projekt dostosowany zwłaszcza do potrzeb młodych
Nieruchomości Wraz z wiosną rośnie zainteresowanie domami
2024-04-29 | 11:00

Wraz z wiosną rośnie zainteresowanie domami

Wiosną i latem zdecydowanie mocniej dostrzegamy zalety wyboru domu bądź mieszkania z ogrodem. Choć nie jest to na rynku duży trend, to taką prawidłowość zauważa przedstawiciel firmy More

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.