Biura inkluzywne to przyszłość, oto ich 3 filary
Pandemia zmieniła myślenie o przestrzeniach pracy. Zwróciła uwagę na aspekty wcześniej nie zauważane, np. poczucie bezpieczeństwa, a także na rozmaite wykluczenia, które utrudniają lub nawet uniemożliwiają pracę niektórym z nas. Na grupę inkluzywną.
Tymczasem zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników umysłowych rośnie. Proporcjonalnie do zmniejszającej się populacji, także w Polsce. To oznacza, że warto pomyśleć o osobach z niepełnosprawnościami, które mogłyby być na równi wartościowymi pracownikami, jeśli zapewni się im ku temu odpowiednie warunki.
Trzy filary miejsc pracy przyszłości
Na całym świecie żyje obecnie około 1,3 mld osób z niepełnosprawnościami, czy to natury fizycznej, umysłowej czy też sensorycznej. To potężna i bardzo zróżnicowana grupa ludzi o umiejętnościach często niczym nie różniących się od osób zdrowych. W Polsce mieszka 3 mln osób z orzeczoną niepełnosprawnością, a w gruncie rzeczy jest ich dwa razy więcej. To ogromny potencjał, z którego – przekładając ten problem na język ekonomiczny – po prostu nie opłaca się rezygnować. Firmy Steelcase i globalna organizacja wspierająca osoby niepełnosprawne G3ict (Global Initiative for Inclusive Information and Communication Technologies), przeprowadziły wielomiesięczne, szerokie badania na temat potrzeb osób z niepełnosprawnościami i opracowały plan wspomagający powstawanie integrujących miejsc pracy. W wyniku przeprowadzenia globalnej ankiety, wielu sesji oraz indywidualnych wywiadów jakościowych, wyłoniły się trzy filary, na których opierać się powinno biuro przyszłości: inkluzywności właśnie, zapewnienia poczucia bezpieczeństwa i warunków motywujących do pracy. Innymi słowy, ma być ono miejscem, w którym każdemu towarzyszy poczucie, że wnosi swój wkład, pozostając przy tym unikalną osobą.
Nie równość, a sprawiedliwość
Badania przeprowadzone zostały w 28 krajach. Według nich tylko 49% osób uważa, że branża, w której pracuje rozumie, czym jest integrujące miejsce pracy, 64% twierdzi, że zapewnia mu ono bezpieczeństwo, a 53% traktuje je jako motywujące. Z badań wynika, że rozważania dotyczące dostępności i użyteczności przestrzeni fizycznych i narzędzi cyfrowych w miejscu pracy nadal nie nadążają za potrzebami i oczekiwaniami osób niepełnosprawnych, przyczyniając się do wykluczenia. Jak łatwo się domyślić, głównym problemem zauważanym przez osoby narażone na wykluczenie, jest dostępność technologii umożliwiającej im pracę oraz samej przestrzeni, nie dostosowanej do ich potrzeb. Polska organizacja „My Wspieramy” zauważa jeszcze inne bariery. Po pierwsze, wynikają one z przekonania, że niepełnosprawność oznacza niepełną zdolność do pracy, co prowadzi do dyskryminacji, a po drugie: z niewiedzy pracodawców uważających, że zatrudnianie tych osób wymaga wielu formalności i specjalnej wiedzy. - W gruncie rzeczy, jak przekonują firmy Steelcase i G3ict – najlepszym rozwiązaniem jest włączenie wszystkich grup do procesu projektowania biura – mówi Przemysław Zalewski z ARC Interiors, partnera firmy Steelcase w Polsce. - I nie chodzi przy tym o równość, a sprawiedliwość, czyli dopasowanie rozwiązań meblowych i technologicznych do potrzeb danych grup. Warto przy tym zadbać o kulturę pracy, edukację w zespole, otwartość, która ułatwi zrozumienie inkluzywności i unikanie wszelkich dyskryminacji czy barier.
Od czego zacząć?
Projekt Steelcase i G3ict jest ogólnodostępny. Zapewnia opartą na badaniach wiedzę wyjściową, określenie potrzeb pracowników wykluczonych, jak konkretne rozwiązania ułatwiające tworzenie integrujących przestrzeni pracy. Są to wskazówki i mapy koncepcyjne obejmujące każdy obszar funkcjonowania firm. - Projekt ten daje do myślenia - mówi Przemysław Zalewski. - Ostatnio definicja biura coraz bardziej ewoluuje, ale mamy wrażenie, że wprowadzenie do przestrzeni pracy inkluzywności, jest tym etapem uzupełniającym dotychczasowe myślenie o nowoczesnym biurze, pozwalającym w pełni wykorzystać potencjał nie tylko wybranych, a każdego pracownika. I co ważne, jest coraz więcej rozwiązań, np. mebli dostosowanych do różnych potrzeb czy technologii, które mogą wspierać pracodawców w realizacji trzech filarów biur przyszłości.

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
Szybki rozwój gospodarczy ostatnich 20–30 lat Polska zawdzięcza dobrze wykwalifikowanej, ale i taniej sile roboczej, dzięki której produkty i usługi z naszego kraju konkurowały ceną z zachodnimi przy nie gorszej, a czasem i lepszej jakości. Ten etap dobiega końca. Polscy pracownicy zarabiają coraz więcej, muszą więc wnieść większą wartość dodaną, by rozwój mógł postępować, a same firmy podjąć walkę o konsumenta z globalnymi markami.
Polityka
Europa będzie się zbroić. Musi być gotowa na atak Rosji na kraj NATO w ciągu kilku najbliższych lat

Wybuch wojny w Ukrainie i obecna sytuacja geopolityczna oznaczają dla UE konieczność podnoszenia swojego bezpieczeństwa. Zwłaszcza że atak Rosji na kraj unijny nie jest niemożliwy. Oceny NATO, Niemiec, Polski, Danii i państw bałtyckich wskazują, że Rosja jest gotowa do ataku w ciągu od trzech do dziesięciu lat. – Priorytetem Europy powinno być dalsze wspieranie Ukrainy – przekonuje europoseł Dariusz Joński.
Handel
Kaucja na butelki i puszki już od października tego roku. Eksperci ostrzegają: to może podnieść koszty gospodarki odpadami

Polska przygotowuje się do jednej z największych zmian w systemie gospodarowania odpadami – od 1 października br. zacznie obowiązywać system kaucyjny. Wprowadzenie kaucji na butelki PET, puszki aluminiowe i szklane butelki wielorazowe ma na celu zwiększenie poziomu recyklingu i ograniczenie ilości odpadów w środowisku. Jednak, jak wskazują eksperci, nowe przepisy mogą się wiązać z wieloma wyzwaniami, w tym z wysokimi kosztami wdrożenia oraz możliwymi konsekwencjami dla konsumentów i samorządów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.