Komunikaty PR

Czy inwestycja w najem nadal jest opłacalna?

2021-01-04  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marcin Pietraszek
Empemedia

Kazachska
02-999 Warszawa
empe|empemedia.pl| |empe|empemedia.pl
505780488
empemedia.pl

Kupić czy nie kupić? Wynająć czy nie wynająć? Oto jest pytanie! Chwiejna sytuacja epidemiologiczna wpłynęła na wszystkie aspekty życia Polaków. Wiele osób wstrzymuje się z zakupem mieszkań dla siebie, za to nadal kupowane są lokale na wynajem.

Pandemia nie ominęła rynku nieruchomości mieszkaniowych, jednak wbrew prognozom, nie spowodowała rewolucji. Jak kształtuje się rynek nieruchomości pod koniec 2020 r. i jakie są perspektywy na rok przyszły?

Kredyt odkładamy na później

Większość pośredników w obrocie nieruchomościami zauważyło spadek zainteresowania tematem zakupu mieszkania i domu. Sytuacja jest niepewna, ludzie niepokoją się o pracę, a wielu z tych, którzy prowadzą własne firmy, musiało drastycznie ograniczyć zakres działalności. A jak przedstawia się obecnie rynek najmu? Przede wszystkim odnotowujemy brak zainteresowania najmem krótkoterminowym, związanym z turystyką. Co stało się z lokalami, które dotychczas czekały na turystów? Ich właściciele przestawili się na wynajem długoterminowy, co w sposób oczywisty zwiększyło podaż mieszkań, szczególnie w dużych miastach.

Jednocześnie, choć mieszkań jest więcej, w większości nie stoją puste. To dlatego, że część najemców, którzy planowali w tym roku zakup mieszkania, odłożyło tę decyzję na później. Wielu z nich bezpieczniejsze wydaje się przedłużenie umowy najmu o kolejny rok i przeczekanie aż sytuacja dotycząca zatrudnienia oraz zarobków wyklaruje się. Poza tym, niektórzy klienci mogą mieć obawy, czy banki nie będą ostrożniej niż przed pandemią oceniały ich zdolność kredytową. Banki ograniczyły podaż kredytów i zaostrzyły warunki, m.in. wymagając większego wkładu własnego. Wzięcia kredytu nie ułatwia także częściowo zdalny tryb pracy urzędów, sądów i banków, co sprawia, że formalności mogą trwać dłużej i wymagać stania w długich kolejkach.

Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę dostępność mieszkań, okaże się, że na rynku wciąż jest ich za mało w stosunku do zapotrzebowania.

- Pandemia nie sprawiła, że ceny nieruchomości spadły. Zgodnie z wcześniejszymi trendami, ceny nadal rosną, liczba inwestorów na rynku zwiększa się, a oferowane mieszkania są coraz mniejsze – mówi Marta Bocheńska-Pachuta z firmy Baransu, zajmującej się przygotowywaniem nieruchomości na wynajem. – Pojawił się też nowy trend, tak jak na Zachodzie, teraz również i u nas coraz więcej rodzin decyduje się na wynajem, w ogóle rezygnując z zakupu mieszkania – dodaje.  

Na sprzedaż najdłużej czekają 2- oraz 3-pokojowe mieszkania w blokach z wielkiej płyty, położone w dzielnicach znacznie oddalonych od centrum, szczególnie, że część osób ze względu na upowszechnienie się pracy zdalnej woli zamienić mieszkanie w mieście, na dużo większy dom z ogródkiem poza miastem. Szczególnie, ze ceny obydwu opcji są  podobne.

Wynajmujących nie brakuje

Osoby, które pomysł zakupu mieszkania odłożyły na później, też muszą gdzieś mieszkać. A to z kolei korzystnie wpływa na rynek najmu.

- Nadal wzięciem cieszą się kawalerki. W tym przypadku osób zainteresowanych wynajmem jest znacznie więcej niż dostępnych ofert – mówi Marta Bocheńska-Pachuta. - Popularnością cieszą się też większe mieszkania, ale pod warunkiem, że położone są w centralnych dzielnicach dużych miast – informuje.

Obecnie mieszkań na wynajem bardzo często szukają dobrze wykształceni i zarabiający single oraz rodziny, które zainteresowane są mieszkaniami większymi, z wieloma udogodnieniami. Ponieważ są to w dużej mierze pracownicy korporacji, ważna jest dla nich lokalizacja – z bogatą infrastrukturą i z dobrą komunikacją. Te osoby nie zrezygnują z centralnych dzielnic dużych miast, ponieważ nawet w trudniejszych czasach właśnie tam będzie najłatwiej o pracę.

Z kolei mieszkania wynajmowane przez studentów, często na pokoje, nie cieszą się obecnie dużym zainteresowaniem. To dlatego, że większość uczelni od początku roku akademickiego przeszła na tryb zdalny. Młodzi ludzie zostali więc w rodzinnych domach, podobnie zresztą jak cześć z przyjeżdżających do Polski pracowników z Ukrainy.

- Biorąc pod uwagę, że na rynku pozostali zamożniejsi klienci, oferta musi spełniać dość wyśrubowane kryteria. Wynajmujący szukają mieszkań z dobrym układem funkcjonalnym, jasnych, niebanalnie urządzonych. Ze względu na COVID-19 balkon czy ogródek są widziane jeszcze chętniej niż wcześniej – mówi przedstawicielka Baransu.

Mieszkanie lepsze niż lokata

Od początku 2020 r. trwa obniżka średnich stawek ofertowych na rynku najmu w największych polskich miastach. Na wynajmie można zarobić dziś mniej niż przed rokiem, jednak nie jest to spadek ogromny. Średnią rentowność netto można szacować w Warszawie na 4,2%. Taką część wartości nieruchomości właściciel powinien być w stanie zarobić w ciągu roku wynajmowania. Rok temu ta rentowność wynosiła 4,7%

- Obniżenie cen najmu dotyczy nowych umów, zawieranych po wybuchu pandemii. Stare jednak pozostają bez zmian. Sytuacja epidemiologiczna w większości przypadków nie wpłynęła na spadek cen w odniesieniu do umów zawartych wcześniej – ocenia Marta Bocheńska-Pachuta.

Interesujące wnioski nasuwają się przy porównaniu rentowność najmu z oprocentowaniem kredytów. Okazuje się, że inwestycja w najem nadal się opłaca. Jeszcze niedawno nowo udzielony kredyt mieszkaniowy kosztował 4,3% w skali roku, dziś jest to 3,2%. Tak więc koszt pieniądza spadł bardziej niż potencjalna rentowność wynajmu mieszkania. Z kolei zysk z rocznego wynajmu można szacować na ok. 4,5% wartości mieszkania netto – to znacznie więcej niż oprocentowanie z lokaty bankowej, które coraz rzadziej przekracza 1% w skali roku.

- W najbliższym okresie możemy spodziewać się zmniejszenia zagrożenia pandemią, która przecież i tak nie wpłynęła znacząco na ceny mieszkań. Ceny nie będą już raczej niższe, więc może właśnie teraz warto poszukać odpowiedniego mieszkania pod inwestycję – podpowiada przedstawicielka Baransu.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Empemedia
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Strefy wejściowe w hotelach - projektowanie pierwszego wrażenia? Biuro prasowe
2024-08-01 | 12:40

Strefy wejściowe w hotelach - projektowanie pierwszego wrażenia?

ZDJĘCIA: https://wetransfer.com/downloads/df5da596b95d2b7b77b8b6205a68ee9020240801065655/0a8a1ba96438821c06f4194c9a88cf6d20240801065757/c80605   Zmiany trendów w branży
Nieruchomości Savills IM podsumowuje udane półrocze Galerii Katowickiej
2024-08-01 | 10:00

Savills IM podsumowuje udane półrocze Galerii Katowickiej

Savills Investment Management (Savills IM), międzynarodowy menedżer inwestycyjny, podsumował wyniki Galerii Katowickiej w pierwszej połowie 2024 r. Wiodące centrum handlowo-rozrywkowe w
Nieruchomości Które projekty mieszkaniowe to hity sprzedażowe
2024-08-01 | 01:00

Które projekty mieszkaniowe to hity sprzedażowe

W których, projektach w pierwszej połowie tego roku deweloperzy sprzedali najwięcej mieszkań? Czym te inwestycje przyciągają kupujących? Co najbardziej zachęca nabywców, jakie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody

Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.

Przemysł spożywczy

Polska marnuje potencjał bycia europejskim liderem w produkcji biometanu. Jak dotąd nie działa żadna taka instalacja

Biometan mógłby w przyszłości pokryć nawet połowę krajowego zapotrzebowania na paliwa gazowe oraz przyczynić się do wykreowania całego nowego łańcucha wartości w gospodarce. W Polsce potencjał produkcji tego gazu sięga nawet 16 mld m3 rocznie, przy czym realnie dostępne substraty do jego produkcji pozwalają na wytworzenie ok. 9 mld m3 biometanu rocznie – pokazuje nowy raport Polskiej Organizacji Biometanu. Eksperci wskazują, że Polska mogłaby się stać europejskim potentatem w produkcji tego gazu, ale jak dotąd nie działa jeszcze żadna taka instalacja.

Ochrona środowiska

Budownictwo powoli się zazielenia. Dziś podejmowane wysiłki przyniosą rezultaty ok. 2030 roku

Budownictwo, które jest jednym z sektorów mających największy wpływ na środowisko i klimat, kładzie coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój. Trendy w branży ukierunkowane na ten cel skupiają się przede wszystkim na wykorzystaniu technologii oraz udoskonalaniu istniejących i tworzeniu nowych, inteligentnych materiałów budowlanych, które lepiej odpowiadają na wyzwania środowiskowe związane z efektywnością energetyczną czy jakością powietrza. – Wydaje mi się, że w okolicach 2030 roku powinniśmy już widzieć wyraźną zmianę. Natomiast pełne zrównoważenie, pełna cyrkularność to moim zdaniem najwcześniej 2040 rok – mówi Tomasz Bojęć, partner zarządzający ThinkCo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.