Develia wchodzi na rynek PRS
Develia, jedna z największych firm deweloperskich w Polsce, wchodzi na rynek najmu instytucjonalnego – w najbliższych latach zamierza budować w tej formule co najmniej 300-400 mieszkań rocznie. Ważnym krokiem do realizacji tego celu jest przystąpienie do Fundacji Rynku Najmu.
Według danych firmy badawczej ThinkCo zaledwie 8,3 proc. całkowitego zasobu mieszkaniowego w Polsce wynajmowane jest na zasadach rynkowych. Przekłada się to na około 1,2 miliona lokali w całym kraju. Często są to mieszkania w złym stanie technicznym, umeblowane przestarzałymi sprzętami, zlokalizowane na wielkich blokowiskach. Spośród nich duży odsetek funkcjonuje również w szarej strefie, bez podpisywania jakichkolwiek umów regulujących prawa i obowiązki najemcy oraz wynajmującego. Niska podaż nowych, wykończonych w dobrym standardzie mieszkań na wynajem, oferowanych na przejrzystych i uregulowanych warunkach prawnych powoduje, że w ostatnich latach w naszym kraju zaczęło pojawiać się coraz więcej zachodnich funduszy zainteresowanych inwestycjami w segmencie najmu instytucjonalnego (PRS - Private Rented Sector).
Oferowane przez inwestorów z tego sektora lokale cechuje zazwyczaj wysoki standard, atrakcyjna lokalizacja i szeroka oferta usług dodatkowych dla najemców. Klienci zawierają umowę na określony z góry czas nie z osobą fizyczną, ale firmą, która zapewnia profesjonalną obsługę i zarządza całą nieruchomością. Jak dotąd cała oferta nieruchomości spełniających te kryteria to zaledwie 6-6,5 tys. mieszkań oferowanych przez kilka podmiotów. Plany inwestycyjne są jednak szeroko zakrojone, do 2023 r. w ramach najmu instytucjonalnego w naszym kraju ma być dostępnych ponad 36 tys. mieszkań. Jeśli wszystkie zapowiedzi zostałyby zrealizowane, to do 2025 r. powstanie aż 66 tys. takich lokali. Oprócz niskiej podaży i braku konkurencji europejskich graczy zachęca wysoka rentowność inwestycji, sięgająca 6-7 proc. w skali roku. Dla porównania - tradycyjny najem w dużych polskich miastach wskutek pandemicznych zawirowań stał się znacznie mniej dochodowy i rzadko kiedy przekracza 3,5-4,5 proc.
Develia zamierza rozpocząć działalność w sektorze najmu instytucjonalnego. Wytypowane zostały już cztery inwestycje, w których mogą być oferowane mieszkania w formule najmu instytucjonalnego. – Młodsze pokolenia przykładają znacznie mniejszą wagę do posiadania mieszkania na własność niż ich rodzice. Wolą zachować mobilność, nie przywiązują się już tak mocno do pojedynczych lokalizacji, nie chcą się wiązać zaciąganiem wieloletnich kredytów hipotecznych. Szeroka grupa młodych profesjonalistów z dużych miast jest zainteresowana wynajmem nowoczesnych, dobrze wykończonych i umeblowanych lokali w atrakcyjnych lokalizacjach. Właśnie z myślą o nich chcemy wejść na rynek najmu instytucjonalnego oraz zaoferować atrakcyjny, odpowiadający ich preferencjom i wymogom produkt. Za pierwszy cel stawiamy sobie realizację powtarzalnych projektów PRS w skali 300-400 mieszkań rocznie – zapowiada Andrzej Oślizło, prezes zarządu Develia S.A.
– Fundacja Rynku Najmu to odpowiedź na potrzeby kształtującego się polskiego sektora PRS, który w ostatnich latach rozwija się w tempie geometrycznym. Chcemy aktywnie współpracować z wszystkimi członkami tej branży, aby zadbać o jej zrównoważony rozwój i wspólnie wypracować dobre praktyki oraz wysokie standardy obsługi klientów. Jest mi bardzo miło powitać w gronie naszych członków firmę Develia, która w ciągu blisko 15 lat działalności dała się poznać jako rzetelny i odpowiedzialny deweloper, stawiający na jakość budowanych mieszkań oraz zadowolenie ich nabywców – mówi Przemysław Chimczak-Bratkowski, prezes Fundacji Rynku Najmu.
Korzystając z wiedzy i doświadczenia ThinkCo, Develia w najbliższych miesiącach opracuje strategię rozwoju firmy w segmencie PRS. Następnym krokiem będzie zaprojektowanie produktów odpowiadających na potrzeby poszczególnych grup docelowych i wyróżniających się pod względem projektu, lokalizacji, standardu, oferowanych usług dodatkowych oraz rozwiązań prawnych. Obecnie realizowane są szeroko zakrojone badania rynku, które dostarczą niezbędnych danych do prac planistycznych.
– Cieszymy się, że jako ThinkCo możemy wspierać zespół Develii przy tak kompleksowym procesie, jakim jest stworzenie nowego produktu PRS. Od kilku lat aktywnie uczestniczymy w powstawaniu tego sektora, a nasze raporty dostarczają wszystkim uczestnikom rynku rzetelnej wiedzy o budynkach na wynajem. Dzisiaj razem z Develią idziemy krok dalej i wspólnie tworzymy długofalową wizję funkcjonowania nowej marki – dodaje Tomasz Bojęć, partner w ThinkCo.
Firma nie wyklucza również współpracy z inwestorami zewnętrznymi, zainteresowanymi pakietowymi zakupami mieszkań lub transakcjami typu forward funding. Trwają już rozmowy z pierwszymi podmiotami. Dzięki bogatemu bankowi gruntów zlokalizowanemu w największych polskich miastach oraz wykwalifikowanej kadrze Develia jest w stanie realizować projekty mieszkaniowe dostosowane do wymogów i preferencji inwestorów. W rozmowach z funduszami i procedowaniu transakcji spółkę wspiera agencja doradcza CBRE.
– Rynek najmu instytucjonalnego w Polsce ma za sobą już pierwsze, ale za to bardzo mocne kroki. Obecnie nabiera dużego rozpędu. Ma to duże odzwierciedlenie w zainteresowaniu zagranicznych inwestorów, którzy poszukują atrakcyjnych projektów, które w tym sektorze lokowania kapitału w Polsce wciąż oferują pożądane stopy zwrotu. Współpraca z deweloperami o tak sprawdzonej marce i doświadczeniu jak Develia daje już na starcie dużą przewagę oraz zwiększa szanse powodzenia projektu – mówi Marcin Jański, szef sektora inwestycji mieszkaniowych i alternatywnych w CBRE.
O DEVELII
Develia to jeden z największych deweloperów w Polsce, realizujący inwestycje mieszkaniowe oraz komercyjne w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Gdańsku, Łodzi i Katowicach. Od 2007 roku Develia (poprzednio LC Corp) jest spółką notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Firma jest również członkiem Polskiego Związku Firm Deweloperskich. Bogate portfolio Develii obejmuje 86 obiektów, w tym 79 projektów mieszkaniowych oraz 7 komercyjnych. W 2020 roku Develia wypracowała 517,1 mln zł przychodów ze sprzedaży.
Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Jak wygląda rynek najmu w Krakowie?
Deweloperzy nie nadążają za popytem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Doświadczenia Ukrainy są cenną lekcją dla polskich medyków. Pomagają się przygotować na potencjalny konflikt
– Ukraińskie doświadczenia z frontu są cenną lekcją dla wojskowych służb medycznych w Polsce, która zmienia podejście do zabezpieczenia medycznego na wypadek ewentualnego konfliktu – mówi gen. broni prof. dr hab. n. med. Grzegorz Gielerak, dyrektor WIM – PIB. Jak podkreśla, wiele się mówi o konieczności zwiększania wydatków na zakupy broni i sprzętu wojskowego, a wciąż stosunkowo mało uwagi poświęca się budowaniu bezpieczeństwa medycznego.
Ochrona środowiska
Rośnie znaczenie zielonych certyfikatów w nieruchomościach. Przybywa ich również w mieszkaniówce
Trend certyfikowania budynków już od wielu lat jest obecny na rynku komercyjnym i dotyczy głównie biurowców i nieruchomości logistycznych. Teraz coraz mocniej wchodzi także do segmentu mieszkań. Liczba certyfikatów dla tego typu inwestycji rośnie, co ma związek z rosnącą świadomością ekologiczną mieszkańców oraz ich chęcią ograniczania kosztów eksploatacji mieszkań.
Konsument
Systemy żywnościowe będą się zmieniać w kierunku bardziej zrównoważonym. Transformacja czeka nie tylko rolników
Europejski Zielony Ład budzi wiele kontrowersji i sprzeciwów, w szczególności w Polsce. Jak przyznaje ekspert zespołu Team Europe powołanego do wyjaśniania polityk Unii Europejskiej, choć w strategii „Od pola do stołu” można poprawić pewne elementy, to jest ona konieczna, by ratować kurczące się zasoby naturalne w Europie. Polska jest dużym producentem rolnym UE i zarazem krajem mocno zagrożonym suszą, więc transformacja systemów żywnościowych jest dla nas szczególnie istotna.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.