Dobry czas na inwestycję. Mieszkania nie będą tańsze

Katarzyna Bagińska
Publicon Sp. z.o.o.
Świdnicka
50-066 Wrocław
k.baginska|publicon.pl| |k.baginska|publicon.pl
693260235
www.publicon.pl
To, jak będą kształtować się ceny nieruchomości, nie przestaje być tematem numer jeden. Wielu zastanawia się, czy to odpowiedni czas na zakup lokalu pod najem. Jak naprawdę wygląda sytuacja na rynku?
Sprzedaż na historycznym poziomie
Eksperci zauważają, że od 2017 roku nie odnotowano tak wysokiej sprzedaży mieszkań jak w pierwszym kwartale 2021 roku. W minionych sześciu miesiącach do nowych właścicieli trafiło aż 39 tysięcy lokali – i to tylko w największych miastach Polski (Warszawie, Trójmieście, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu i Łodzi). To naprawdę wysoki wynik, a może być o tyle zaskakujący, że okoliczności pandemii zdawałyby się nie dawać dobrego fundamentu pod tak dużą liczbę transakcji.
Największym zainteresowaniem bezapelacyjnie cieszą się mieszkania dwu- i trzypokojowe. To zazwyczaj lokale o powierzchni od 50 do 60 metrów kwadratowych, które pozwalają komfortowo zamieszkać, a niekiedy i wygospodarować dodatkową przestrzeń na domowe biuro czy powiększenie rodziny. To dobre rozwiązanie również dla inwestorów, którzy mogą wynająć taki lokal zarówno pracującej parze, jak i studentom – z podziałem na pokoje. Transakcje inwestycyjne stanowią duży odsetek zakupów. Jakie są tego przyczyny?
Polacy chcą zabezpieczyć swój kapitał
Jak wskazuje raport Global State of the Consumer Tracker opracowany przez firmę doradczą Deloitte, Polacy są jednym z najbardziej przerażonych narodów. Aż 46% rodaków obawia się o utratę pracy, a co za tym idzie – chce czuć się stabilnie finansowo. Poszukują możliwości zabezpieczenia swojego kapitału przed inflacją, która jest jednym z większych problemów aktualnego świata.
Również badanie nastrojów społecznych, realizowane przez CBOS, wskazuje, że coraz większy odsetek ma negatywny stosunek do bieżącej sytuacji w kraju. Ok. 40% ankietowanych wskazuje, że spodziewa się pogorszenia aktualnego stanu.
Nieruchomości
Z kolei strach przed niestabilnością finansową skłania wielu ludzi ku szukaniu alternatywnych metod lokowania zgromadzonego kapitału, aby móc ochronić go przed inflacją. Jedną z bardziej opłacalnych metod inwestowania są nieruchomości. Nie tracą one na wartości. Nie ma też powodów, by spodziewać się rychłego spadku cen.
– Mieszkania są dziś bardzo opłacalne pod kątem inwestycyjnym. Biorąc pod uwagę inflację oraz niekorzystność lokat, wiele osób zastanawia się nad alternatywną metodą, która pozwoli ochronić kapitał. Dużo osób posiadających zgromadzone środki wybierze właśnie tę metodę – mówi Tomasz Bednarek, ekspert dewelopera WPBM „Mój Dom” S.A. Jak wskazuje: – Warto także podkreślić, że pod względem finansowym to korzystny moment, ponieważ ceny nie spadną przez dłuższy czas. To zawsze wypadkowa wielu czynników: między innymi kosztów utrzymania pracowników, drożejących materiałów budowlanych czy gruntów, ale też niewystarczającej podaży mieszkań. Nasi klienci pytają nas niekiedy o perspektywy zmiany cen na rynku, ale zawsze podkreślamy, że jest to kwota uzależniona od różnych składowych. Nie mamy dziś do czynienia z bańką inwestycyjną. Koszt wybudowania metra kwadratowego rośnie i ma na to wpływ szerokie spektrum powodów.
Taniej nie będzie
Tendencja ta będzie zauważalna jeszcze przez najbliższe lata. To globalne zjawisko, które wiąże się m.in. z cenami materiałów budowlanych, które rokrocznie rosną. Potencjał transakcji na rynku nieruchomości zaczęli zauważać również inwestorzy zagraniczni, którzy stają się coraz bardziej liczącym się graczem. Można spodziewać się, że w kolejnych latach ich udział w transakcjach wzrośnie.

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Praca

Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Polityka
Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia

– Wspieranie procesu integracji europejskiej Republiki Mołdawii jest kluczowe dla Polski – przekonuje Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej. Mołdawia uzyskała oficjalny status kandydata do UE w 2022 roku. W opinii Komisji Europejskiej robi systematyczne postępy pomimo bezprecedensowych wyzwań, wynikających z intensyfikacji przez Moskwę działań hybrydowych obliczonych na wewnętrzną destabilizację tego państwa. Przyznany pakiet pomocy ma wesprzeć Mołdawię w implementacji reform związanych z akcesją do UE.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.