Dworzec w Lublinie z wyróżnieniem Green Building Awards 2022
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Projektowanie zgodne z wytycznymi ekologicznymi i zrównoważonego rozwoju to priorytet w działalności warszawskiego biura projektowego Tremend. Od lat podkreślają swoje zaangażowanie w tym temacie, nic więc dziwnego, że zaprojektowany przez pracownię Dworzec Metropolitalny w Lublinie, projektu Tremend, otrzymał wyróżnienie Green Building Awards 2022 w konkursie PLGBC
- Jury doceniło kompleksowe podejście do stworzenia projektu, który nie tylko (zgodnie z ideą budownictwa zrównoważonego), stara się zminimalizować wpływ na środowisko, ale w sposób przemyślany proponuje wykorzystanie zasobów odnawialnych – m.in. poprzez pozyskiwanie energii z gruntu, wykorzystanie wody deszczowej i szarej, instalację fotowoltaiczną pełniącą funkcję wiat stanowisk autobusowych, czy wentylację naturalną wybranych przestrzeni.
Z uwagi na ważną funkcję społeczną projektu, posiada on istotne walory edukacyjne, będąc żywym przykładem ekologicznego budynku, który może zobaczyć na własne oczy każda osoba odwiedzająca lub mieszkająca w Lublinie. Mnogość zaproponowanych rozwiązań oraz forma nawiązująca do natury sprawiają, że w przypadku implementacji tych założeń, budynek będzie mógł się ubiegać o miano jednej z ekologicznych wizytówek miasta. - mówi Daniel Hojniak, Starszy Inżynier ds. Budownictwa Zrównoważonego, Sweco Polska
Nowy dworzec autobusowy powstanie naprzeciwko i w bezpośrednim sąsiedztwie historycznego budynku dworca PKP Lublin Główny, włączając się tym samym w stworzenie najważniejszego węzła komunikacyjnego w mieście. Projekt integruje w jednym miejscu linie regionalne, dalekobieżne, podmiejskie, aglomeracyjne i mikrobusowe jak również zapewnia dostęp indywidualnych środków transportu. W otoczeniu obiektu zaplanowano specjalne strefy Kiss & Ride, których istotą jest postój samochodów ograniczony do krótkiego czasu pożegnania lub odebrania podróżnych. Pod obiektem powstanie obszerny parking podziemny dla samochodów osobowych. Dodatkowo, nieopodal dworca zostanie zlokalizowany parking dla busów, których czas oczekiwania na odjazd przekracza 15 min – dzięki czemu nie zakłócających funkcjonowania głównego węzła. Dotychczasowy rejon Placu Dworcowego doznaje pewnego ograniczenia jak również uporządkowania ruchu kołowego dzięki czemu na kompleksowej rewitalizacji, z rozległymi powierzchniami pieszymi jako deptakiem, urządzonym dodatkowo meblami miejskimi i zielenią, miejsce zyska całkiem odmienny wyraz. Inspirowany skojarzeniami z formami wziętymi z natury i swobodnie dysponujący roślinnością projekt zyskał również uznanie jury World Building of the Year, jednego z najbardziej prestiżowych konkursów w świecie architektury.
W zgodzie z naturą
Głównym założeniem pracowni była przyjazna i otwarta na potrzeby ludzi przestrzeń, gdzie atmosferę budują detale małej architektury, oświetlenie, akcenty roślinne i identyfikacja wizualna, a wszystko oparte jest o najnowsze rozwiązania ekologiczne, pozwalające zminimalizować zużycie energii.
- Od początku mieliśmy koncepcję wyglądu Dworca. Zaprojektowaliśmy budynek składający się z większej, zewnętrznej bryły, w której zamknięta jest druga mniejsza, niczym pudełko w pudełku, co prócz kwestii estetycznych i interesującego strefowania funkcji ma istotne znaczenie przy redukcji kosztów ogrzewania. Ogrzewana jest część wewnętrzna, która pośrednio oddaje ciepło otaczającej, mniej wymagającej, zamkniętej przestrzeni większej. Zastosowaliśmy również system rekuperacji i pompy gruntowe, by zoptymalizować ten proces. Kompleksowa przebudowa zdegradowanego byłego obszaru przemysłowego, przysłużyła się wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii. Dążąc do samowystarczalności energetycznej jako przykrycie wiat przystankowych zaprojektowaliśmy przejrzyste panele fotowoltaiczne produkujące prąd potrzebny do funkcjonowania Dworca. Zaprojektowaliśmy podziemne parkingi z zielonymi otwarciami w formie atrium, wspierającymi cyrkulację powietrza– wyjaśnia prezes zarządu Tremend, architekt Magdalena Federowicz-Boule.
W nietypowej bryle dworca uwagę przykuwają potężne słupy podtrzymujące dach, przywodzące na myśl winorośl lub pnącza, nawiązując tym samym do herbu Lublina. Ich ażurowa konstrukcja jest bardzo solidna, a jej nawiązanie do świata roślinnego daje wrażenie lekkości i subtelności masywnej w rzeczywistości konstrukcji.
Powstająca inwestycja to nie tylko autorski i stylowy design. Podstawową funkcją budynku wraz z otaczającą go infrastrukturą będzie optymalizowanie ruchu autokarów, samochodów oraz pieszych i rowerzystów oraz zapewnienie komfortu wszystkim podróżnym.
Teren pomiędzy dworcem kolejowym a autobusowym będzie w dużej mierze zarezerwowany dla pieszych, nie tylko przechodniów, lecz także mieszkańców korzystających z walorów zieleńców, i ergonomicznych mebli miejskich.
Architekci Tremend dużą wagę przykładają do ekologicznych odniesień wynikających tak z natury, jak również z nowoczesnego pojmowania ekologii.
W projekcie dworca zawarto wiele sposobów na wprowadzenie zieleni w ten dotychczas nieuporządkowany i tracący na znaczeniu rejon Lublina.
Dworzec będzie posiadał zielony dach, pod którym będzie można spacerować oraz ścianę obsadzoną roślinnością. Jego najbliższa okolica zostanie zaaranżowana specjalnie wyselekcjonowanymi roślinami, które wytwarzając dużą ilość tlenu, pomogą w walce z miejskim smogiem. Również chodniki wykończone zostaną antysmogowym materiałem.
– Tworząc ten projekt chcieliśmy ożywić przeznaczoną do rewitalizacji dzielnicę, by stała się miejscem spotkań, gdzie ludzie będą mogli spędzać wspólnie czas w atrakcyjnym otoczeniu z terenami zielonymi. W projekcie ukazaliśmy też rozwiązania problemów związanych z ochroną środowiska i życiem w mieście, takimi jak smog, zużycie wody i energii, hałas. – wyjaśnia prezes zarządu Tremend, architekt Magdalena Federowicz-Boule.
Miejscem charakterystycznym ma być również rozległa betonowa grafika z monochromatycznym planem miasta Lublin, witająca podróżnych. Ma ona podwójne znaczenie – kompozycyjne i inspirujące widza oraz ekologiczne, jako okładzina kumulująca i oddająca ciepło.
Za podobnie inspirującą, a także praktyczną część elewacji dworca ma być zewnętrzna wielkowymiarowa ‘zielona ściana’, o charakterze ogrodu pionowego.
Fot. Przemysław Lewicki Tremend
Więcej na: http://tremend.pl/
Facebook: https://www.facebook.com/tremendarchitects
Instagram: https://www.instagram.com/tremend_architects/

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
Donald Trump podniósł cła na produkty z Kanady, Meksyku, Chin, a także nałożył taryfy na import stali i aluminium od wszystkich partnerów handlowych USA, w tym Unii Europejskiej. KE odpowiedziała nałożeniem ceł na amerykańskie produkty o łącznej wartości 26 mld euro. Wiadomo, że USA odpowiedzą wprowadzeniem kolejnych taryf, co nakręci wojnę handlową. – Jeżeli się obkładamy cłami, to my stracimy i straci Ameryka, żadnego innego skutku wojen handlowych w historii nie było – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Konsument
Branżę tworzyw sztucznych czekają kosztowne zmiany. Firmy wdrożą innowacyjne technologie recyklingu

Polska branża tworzyw sztucznych stoi przed wyzwaniami, które wynikają z unijnych regulacji i rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów. Wdrożenie zasad gospodarki obiegu zamkniętego staje się koniecznością, a dla firm oznacza to koszty i inwestycje w nowe technologie. Z drugiej strony inwestycje w GOZ mogą przynieść firmom długofalowe korzyści zarówno w kontekście oszczędności surowców, jak i wzmocnienia pozycji na rynku. Kluczowy pozostaje jednak dostęp do finansowania i gotowość firm na wdrażanie zmian.
Finanse
UE przedstawi w tym tygodniu szczegóły dotyczące planu dozbrojenia Europy. Problemem jest sposób jego sfinansowania

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi Białą Księgę w sprawie przyszłości europejskiej obronności. Znajdą się w niej wytyczne dotyczące zwiększenia produkcji i gotowości obronnej w obliczu możliwej agresji militarnej ze strony Rosji. Zgodnie z planem ReArm Europe na obronę w ciągu najbliższych czterech lat ma trafić 800 mld euro. – Działania KE to ideologiczne zapowiedzi i teoretyczne obietnice. Unia Europejska znajduje się obecnie w ogromnym kryzysie finansowym i brakuje pieniędzy na obronność – ocenia europoseł Bogdan Rzońca.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.