Jak deweloperzy widzą rozwój branży w miejscowościach powiatowych i gminnych
Waryński S.A. Grupa Holdingowa
Jana Kazimierza 3
01-248 Warszawa
emodzelewska|warynski.pl| |emodzelewska|warynski.pl
535208594
www.warynski.pl
Sprzedaż mieszkań nieprzerwanie ma tendencję wzrostową – zainteresowanie potencjalnych klientów nie maleje i dot. to zarówno rynku pierwotnego, jak i wtórnego. Ludzie uważają zakup lokali mieszkalnych za idealną lokatę kapitału przy coraz bardziej rosnącej inflacji i traktują to, jako nietracące na wartości „pieniądze”. Oczywiście zauważa się niewielkie spadki dot. poszczególnych miesięcy, ale w porównaniu do roku poprzedniego widać, że sprzedaż przyśpieszyła po koronawirusowym spowolnieniu. Wg statystyk w III kwartale tego roku sprzedano 6,5 tys. mieszkań. Natomiast w zeszłym roku w analogicznym okresie sprzedano 5,4 tys. lokali[1].
Budowa mieszkań w małej miejscowości w porównaniu do dużej aglomeracji
Aktualnie zauważa się wzrost inwestycji w mniejszych miejscowościach – powodem tego rodzaju sytuacji może być mniejsza liczba wydawanych pozwoleń na budowę, przeciągająca się biurokracja oraz niedostateczna ilość gruntów. Otrzymanie pozytywnej decyzji administracyjnej zezwalającej na rozpoczęcie prac w większości dużych miast jest aktualnie bardzo mocno opóźnione. Statystyki pokazują, że w Warszawie udział pozwoleń na budowę mieszkań wzrósł, ale tylko z 8 do 9 proc. (w stosunku do II kwartału 2020 r.). Natomiast w perspektywie ogólnopolskiej zauważa się 4 proc. wzrost – tj. nastąpiło zwiększenie z 66 do ok. 70 proc.[2] wydawanych zezwoleń. Dlatego też, aby uniknąć przestojów, deweloperzy coraz częściej decydują się na rozpoczęcie inwestycji w regionach ze sprawniejszą administracją, w miastach, gdzie pozwolenia rozpatrywane są w znacznie szybszym tempie. To wszystko sprawia, że np. miasto powiatowe staje się atrakcyjnym miejscem dla inwestycji deweloperskich.
Potencjał małych miast
Poza łatwiejszym i szybszym otrzymywaniem decyzji administracyjnych, deweloperzy znajdują także inne korzyści z budowania w miastach powiatowych, gminnych itp. Wielu młodych ludzi niestety nie może liczyć na otrzymanie kredytu na mieszkanie w znanych aglomeracjach, w związku z tym decydują się na kupno lokalu w regionie, który uchodzi za tańszy, ale jest np. dobrze skomunikowany z dużym ośrodkiem miejskim. Ponadto w małych miejscowościach zauważa się również boom gospodarczy – wiele firm lokuje tam swoje zakłady produkcyjne. To sprawia, że posiadanie w tych rejonach lokali mieszkalnych staje się kuszącą perspektywą pod wynajem i na sprzedaż. Czyli inwestowanie w mieszkania w małych miejscowościach jest po prostu dobrą lokatą kapitału.
Czy Waryński S.A. ma także plany związane z inwestycjami w mniejszych miastach?
Waryński S.A. Grupa Holdingowa przygląda się aktualnym zachowaniom rynkowym, nowym trendom konsumenckim w branży deweloperskiej oraz działaniom innych firm. Wszystko jest na bieżąco poddawane wnikliwej analizie – na tej podstawie planujemy następne kroki. Grupa Waryński dotychczas działała w większych ośrodkach i tutaj nadal obserwujemy rynki, i szukamy nowych możliwości. W kręgu naszych zainteresowań jest Wielkopolska, Katowice, a także Gdańsk. Ponadto monitorujemy również koniunkturę w mniejszych miejscowościach i nie wykluczamy w przyszłości realizacji tam inwestycji. Najważniejsze dla nas to reagowanie na zmiany oraz nowe trendy rynkowe i podejmowanie w związku z tym odpowiednich decyzji biznesowych.
Autor artykułu:
Beata Cywińska
WICEPREZES ZARZĄDU
Waryński S.A. Grupa Holdingowa
[1] Deweloperzy nacierają na małe miasta. W dużych paraliż
[2] Raport o cenach mieszkań i sytuacji na rynku nieruchomości: budownictwo mieszkaniowe i rynek komercyjny mocno poturbowane przez pandemię!

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Praca

Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Polityka
Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia

– Wspieranie procesu integracji europejskiej Republiki Mołdawii jest kluczowe dla Polski – przekonuje Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej. Mołdawia uzyskała oficjalny status kandydata do UE w 2022 roku. W opinii Komisji Europejskiej robi systematyczne postępy pomimo bezprecedensowych wyzwań, wynikających z intensyfikacji przez Moskwę działań hybrydowych obliczonych na wewnętrzną destabilizację tego państwa. Przyznany pakiet pomocy ma wesprzeć Mołdawię w implementacji reform związanych z akcesją do UE.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.