Komunikaty PR

Mixed-use – trend, który wymaga nowego spojrzenia na nieruchomości

2023-07-25  |  11:00
Biuro prasowe

Budynki wielofunkcyjne to trend zyskujący popularność na rynku nieruchomości. Dając możliwość tworzenia tętniących życiem społeczności i zaspokajania zmieniających się potrzeb najemców, cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Mają jednak swoje szczególne wymagania, których nie należy ignorować myśląc o sukcesie takich inwestycji. O specyfice obiektów mixed-use, opowiada Agata Stańkowska, Head of Leasing Sierra Balmain.

Sierra Balmain w tym roku obchodzi jubileusz 20-lecia firmy. Przez minione dwie dekady firma ugruntowała swoją pozycję na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce i CEE świadcząc kompleksowe usługi zarządcze oraz strategiczne doradztwo. W portfolio spółki znajdują się również obiekty mixed-use, czyli łączące w sobie funkcje mieszkalne, biurowe oraz handlowo-usługowe.

Elastyczność, umiejętność dostrzegania trendów i chęć podążania za ewoluującymi potrzebami rynku, to coś, co cechuje Sierra Balmain od samego początku funkcjonowania. Rozszerzenie działalności o projekty wielofunkcyjne jest naszym wyjściem poza standardowe działania komercjalizacyjne centrów handlowych i ukłonem w kierunku tego rozwijającego się sektora nieruchomości” - mówi Agata Stańkowska, Head of Leasing Sierra Balmain, zarządzająca również nowymi projektami.

Komercjalizując projekty mixed-use na rynku warszawskim, Sierra Balmain dostrzega kilka istotnych i interesujących wniosków na temat tworzenia oraz zarządzania takimi obiektami.

„Wiemy już z całą pewnością, że projekty typu mixed-use różnią się od innych obiektów handlowych czy biurowych
i wymagają nowego podejścia oraz spojrzenia już od samego początku podejmowania inwestycji. Ich główną cechą jest połączenie wielu funkcji, a więc i grup docelowych, co rodzi konieczność rozpoznania poszczególnych grup, a także dostosowania do potrzeb każdej z nich” –
zauważa Agata Stańkowska

Jak przekonuje dyrektor ds. leasingu Sierra Balmain, w tworzeniu kompleksów wielofunkcyjnych przemyślana wizja, jasno określona strategia i odpowiednie wcześniejsze zaplanowanie przestrzeni, z koncentracją na części komercyjnej, to czynniki determinujące ich sukces.  

„Przestrzeń w budynkach mixed-use powinna być szyta na miarę ich docelowych użytkowników jak i najemców oraz dostosowana do ich potrzeb, nie odwrotnie. Mowa tu nie tylko o oczywistym dla każdego obiektu wcześniejszym przygotowaniu technicznym projektu, ale również o takich szczegółach jak np. odpowiedni metraż, dostęp do światła dziennego lub możliwość stworzenia części ogrodowej, która jest bardzo istotna w przypadku lokali gastronomicznych. Aspekty te mogą być decydujące, dlatego powinny zostać określone już na etapie planowania przestrzeni. W tym celu ważne są konsultacje przedprojektowe z działami najmu. Z naszych obserwacji w pracy przy projektach wielofunkcyjnych wynika jasno, że odpowiednio wcześnie obrana wizja i czytelna strategia marketingowa otwierają większe możliwości na pozyskiwanie odpowiednich najemców” – mówi Agata Stańkowska.

Wizja to jedno, ale jak się okazuje przy projektach mixed-use konieczne jest również wejście na wyższy poziom koordynacji oraz komunikacji.

„Projekty te będące często na etapie developmentu skupiają różne grupy interesariuszy - inwestora, zespół assetowy, wykonawcę generalnego, zewnętrznych doradców itp. Aby usprawnić działanie całej machiny i ułatwić pracę na każdym możliwym poziomie, szczególną rolę odgrywa płynny, skuteczny system komunikacji. Nie należy zapominać również o stałym podtrzymywaniu kontaktu z najemcami na etapie zapytań, gdyż nierzadko procesują oni kilka lokalizacji na raz” - zaznacza dyrektor ds. leasingu Sierra Balmain.

Jeśli o najemcach mowa warto zwrócić uwagę na ich specyfikę w budynkach wielofunkcyjnych. W przeciwieństwie do centrów handlowych, gdzie najczęściej występują sieciowi najemcy obecni w szeregu innych projektów handlowych, obiekty mixed-use bazują na unikalnej ofercie, o charakterze lokalnym.

Z wyjątkiem znanych sieciowych food operatorów czy drogerii, takich jak np. Żabka, Rossmann czy Hebe,
w kompleksach wielofunkcyjnych na próżno szukać sieciowych najemców. Zdecydowaną większość stanowią lokalni przedsiębiorcy najczęściej posiadający jedną lub dwie lokalizacje, a lokale gastronomiczne koncentrują się głównie na unikalnych streetowych konceptach” –
podkreśla Stańkowska.

Rozwój i popularność nieruchomości mixed-use jest niewątpliwie pokłosiem wielu zmian socjologicznych czy ekonomicznych. Jak zapewnia przedstawicielka Sierra Balmain nieustanne obserwowanie trendów i stale kształtującej się rzeczywistości jest nieodzowne w efektywnym budowaniu oraz zarządzaniu obiektami wielofunkcyjnymi.

„Doskonałym przykładem trendu, który kreuje nowe potrzeby, jest praca hybrydowa. Wynikające z niej zmienne obłożenie pracowników w budynkach biurowych, oznacza dla dostępnych tam lokali komercyjnych, konieczność otwarcia się na klientów z zewnątrz. Ważne jest wyjście dalej, patrzenie nie tylko przez pryzmat najemców biurowych czy mieszkaniowych, ale oferowanie kompleksowych usług i udogodnień dla lokalnych społeczności” – zauważa Agata Stańkowska i dodaje, że obecnie widocznym trendem jest również wyraźna rejonizacja.

„Ludzie w zasięgu jednego krótkiego spaceru od domu chcą mieć dostępne pod ręką wszystkie potrzebne im usługi, na przykład piekarnię, fryzjera, opiekę zdrowotną, ofertę gastronomiczną, modową, a także miejsce pracy wraz ze strefą rekreacyjną. Biorąc pod uwagę te potrzeby, budynki mogą obsługiwać mocno zróżnicowaną grupę klientów i tworzyć tętniącą życiem społeczność. A to właśnie zbudowane wokół obiektów społeczności będą ich siłą i gwarantem sukcesu”.

Projekty wielofunkcyjne otwierają wiele nowych możliwości zarówno przed najemcami jak i klientami. Oferując szereg usług i udogodnień oraz mając spójną strategię, projekty te mogą odnosić sukcesy. Z pewnością fascynującym będzie obserwowanie rozwoju tego rynku w nadchodzących latach.

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości CCC zostaje w trzech centrach handlowych z portfolio Greenman Poland Biuro prasowe
2024-07-25 | 12:00

CCC zostaje w trzech centrach handlowych z portfolio Greenman Poland

  Marka CCC kontynuuje współpracę z trzema centrami handlowymi z portfolio Greenman Poland – Nowymi Czyżynami w Krakowie, Nowymi Bielawami w Toruniu i Nową Górną w
Nieruchomości BRAK ZDJĘCIA
2024-07-24 | 11:32

Guess w Elektrowni Powiśle z większym biurem

Guess Poland jest najemcą biurowym Elektrowni Powiśle od 2018 roku. Po 6 latach od podpisania pierwszej umowy, globalna marka lifestyle’owa zdecydowała się przedłużyć najem o kolejne lata, a także dokonać ekspansji na większą
Nieruchomości Skyliner w 100% wynajęty
2024-07-24 | 11:00

Skyliner w 100% wynajęty

Karimpol Polska podpisał właśnie umowę najmu na ostatnią wolną przestrzeń biurową w warszawskim biurowcu Skyliner. W ramach porozumienia najemca - jeden z czołowych deweloperów

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój

Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.

Handel

E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.

Firma

Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.