Komunikaty PR

Na terenie Olivia Business Centre powstał ogród kieszonkowy

2021-01-13  |  11:30
Biuro prasowe

Zdjęcia: https://we.tl/t-tk94ZqcmEB

Prime B, najnowszy budynek z Olivia Business Centre wzbogacił się o ogród kieszonkowy, stworzony przez Maurę Zaworską i Łukasza Platę, utytułowanych polskich architektów krajobrazu.

Zieleń w przestrzeni miejskiej to ostatnio gorący temat. Inwestorzy najczęściej traktują zieleń jak barierę w procesach realizacji inwestycji, tocząc wielomiesięczne spory z urzędnikami i konserwatorami zabytków o możliwość wycinki drzewostanu. Tymczasem znawcom tematu ciężko jest przecenić rolę terenów zielonych w utrzymaniu i rozwoju dobrostanu człowieka. Tę istotę doskonale rozumie Olivia Business Centre, które ukończyło właśnie prace nad stworzeniem kolejnego terenu zielonego na swoich ogólnodostępnych przestrzeniach. Tym razem jest to nowy ogród kieszonkowy.

Koncepcja parku kieszonkowego zakłada tworzenie niewielkich zieleńców pomiędzy działkami zabudowanymi, stanowiących enklawę zieleni w mniej lub bardziej zwartej zabudowie miejskiej, wśród najbardziej nawet zurbanizowanych rejonów miasta. Najkrócej można go określić jako wprowadzanie zieleni w nawet najgęściej zabudowane tereny. Pojęcie to pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. Jednym z pierwszych parków kieszonkowych jest Paley Park, założony w Nowym Jorku w roku 1967. W Polsce trend tworzenia parków kieszonkowych stał się popularny dopiero w drugiej dekadzie XXI w. Jako ciekawostkę można dodać, że parki kieszonkowe zakładane były w Gdyni tuż po II Wojnie światowej, ale wtedy nie posługiwano się jeszcze tą nazwą.

Odczytywanie i tworzenie relacji pomiędzy naturą i miastem staonowi proces projektowy podlegajacy ciągłej zmianie. – mówi Maura Zaworska, autorka projektu ogrodu kieszonkowego w Olivii Business Centre. Relacja ta, wziąż jest dla mnie inspiracją przy kreowaniu nowych przestrzeni wypełnionych zielenią. Człowiek przez wieki swą przyrodniczą część istoty traktował jako coś zewnętrznego, co trzeba opanować i zdyscyplinować. Zmiana myślenia o samym sobie i postrzeganie siebie jako istoty, która jest częścią przyrody i której naturą jest tworzenie kultury, doprowadziło w ostatnim czasie do rekonceptualizacji relacji pomiędzy naturą i miastem, a w konsekwencji do powstania nurtu projektowego polegającego na „odtwarzaniu krajobarzów”. Potraktowanie przyrody i wymagań inwestora, jako elementów dopełniających się i powiązanych ze sobą w sposób nieprzypadkowy wytyczyło ideę projektu zbliżoną do idei parków kieszonkowych.

Nowy ogród kieszonkowy wypełnia łącznie 50 gatunków roślin i obejmuje teren pomiędzy Olivią Star, a budynkiem Prime B. Celem, jaki przyświecał inwestorowi było stworzenie przyjaznej przestrzeni zielonej, która aktywnie oddziałuje na ludzi. Maura Zaworska, tworząc tę przestrzeń, przyjęła sobie za cel pobudzanie wszystkich zmysłów człowieka: Zmysłowy ogród uaktywnia zmysł wzroku poprzez wprowadzone kolory, dotyku, dzięki roślinności o różnych fakturach liści (igieł), zapachu, jeśli zaprojektowane są rośliny, które wydzielają intensywny aromat (hiacynty i zioła), słuchu, dzięki szumiącym na wietrze trawom, i ptakom, które być może przylecą, a także smaku, gdyż jako ciekawostkę dodam że świdośliwa, która rośnie w OBC ma jadalne, wyjątkowo smaczne owoce. Wszystkie wymienione zabiegi zastosowałam w ogrodach OBC licząc na zaspokojenie potrzeb pracowników i odwiedzających gości. – podkreśla Maura Zaworska. Co więcej zieleń zaprojektowana została również w taki sposób, aby w różnorodny sposób kształtowała otoczenie o różnych porach roku. Kompozycja roślinna zakłada wprowadzenie kolorów białych różowych i czarnych w okresie wiosennym, niebieskich, lawendowych i białych w okresie letnim, żółtych, pomarańczowych jesienią oraz czerwonych zimą. Całość zakomponowana jest w sposób umożliwiający utrzymanie ciągłości i efektu zdobniczego w aspektach kolejnych pór roku. Można powiedzieć, że kolejne kolory zapalają się i gasną w cyklu rocznym symbolizując ciągłość i zmienność zjawisk zachodzących w czasie – dodaje Maura Zaworska.

Autorzy projektu w istotny sposób uwzględnili więc również psychologię architektury krajobrazu, aby efekt ich realizacji niósł za sobą dodatkowe korzyści nie tylko dla użytkowników docelowych, ale również Rezydentów centrum biurowego.  Istnieją miejsca, które ich użytkownicy potrafią wskazać jako lubiane najbardziej – mówi Maura Zaworska. Mają o nich wiedzę i się z nimi utożsamiają. Miejsca te posiadają różny charakter - czasami tak silny, że wpływa on na wytworzenie relacji ludzi z nimi i poszczególnymi roślinami. Dzięki temu czują, że przynależą do tego miejsca, a z roślinnością tworzą pewien rodzaj wspólnoty. Z czasem miejsce to staje się przestrzenią oswojoną i daje im poczucie tożsamości i ciągłości. Tworzony jest rodzaj genius loci, a więc miejsce, w stosunku do którego odczuwany jest szczególny typ więzi uwarunkowany siłą relacji ludzi z przestrzenią przyrodniczą. Idąc więc tym torem okazuje się, że inwestycja w tereny zieleni nie tylko zwiększa komfort i kulturę pracy, ale bezpośrednio przekłada się na osiągnięcia zawodowe i poczucie przynależności do miejsca, w którym pracownik czuje się dobrze.

Do dyspozycji Rezydentów Olivia Business Centre na jego terenie lub w bezpośrednim sąsiedztwie jest aż 24 400 m2 powierzchni zielonych. Uzupełniają je jeszcze zielone tarasy na dachach budynków Prime A i B, na drugiej kondygnacji Olivii Star i na łączniku pomiędzy Olivia Point i Olivia Tower, na wysokości 7 kondygnacji. W przygotowaniu jest także wypełniony egzotyczną roślinnością ogród zimowy Olivia Garden. Jego oficjalne otwarcie planowane jest na wiosnę 2021 roku. Natomiast krótki spacer zapewnia dostęp do brzegu Zatoki Gdańskiej lub bogatych lasów Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.

____________________

Olivia Business Centre w Gdańsku to największe i najnowocześniejsze centrum biurowo-biznesowe w aglomeracji trójmiejskiej. Jego docelowa wielkość znacznie przekroczy 200 000 mkw., a już obecnie wynosi 175 000 m kw., co uczyniło Olivię Business Centre największym projektem biurowym w Polsce. Najwięksi rezydenci Olivii to Airhelp, Amazon, Arrow, Bayer, Deloitte, Energa, EPAM, Fujifilm, Nordea, PwC, Ricoh, Sii, Staples, ThyssenKrupp.

Olivia Business Centre to równocześnie znacznie więcej niż budynki. W ciągu roku odbywa się tutaj kilkaset wydarzeń biznesowych, edukacyjnych, kulturalnych i sportowych. Na terenie centrum biurowego wykreowane zostało unikalne połączenie usług i udogodnień dla najemców i gości, które tworzy osiem restauracji, 4 kawiarnie, profesjonalne dwupiętrowe centrum fitness, żłobek i przedszkole dla 100 dzieci, szkołę podstawową, liceum, akademię IT, centrum medyczne, gabinet dentystyczny, aptekę, 5 punktów obsługi klienta banków i 5 centrów konferencyjnych, O4 – jeden z największych coworkingów w Polsce, ale równocześnie rozległe patio wypełnione roślinnością, fontannami i miejscami wypoczynku. Kolejne budynki OBC uzyskują wysokie noty certyfikacji ekologicznej BREEAM od poziomu excellent po very good.

 

W lipcu 2019 roku na 32, 33 i 34 piętrze Olivii Star, najwyższego budynku Polski północnej uruchomiony został projekt, stanowiący unikalną, dodatkową ofertę przyciągającą do Olivii Business Centre gości z całego świata. Na 32 piętrze otwarta została ogólnodostępna kondygnacja widokowa, umożliwiająca widok 360 st. na całe Trójmiasto. Oferuje nie tylko zachwycającą panoramę na Zatokę Gdańską, Trójmiejski Park Krajobrazowy i gdyńskie wybrzeże klifowe, ale także oryginalnie zaprojektowane wnętrza, punkty gastronomiczne i rekreacyjne. Na 33 piętrze budynku znajdują się dwie prestiżowe restauracje: Arco i Treinta y Tres, prowadzone przez Paco Péreza, jednego z najbardziej utytułowanych szefów kuchni na świecie. Natomiast na 34 kondygnacji, na wysokości blisko 160 metrów nad ziemią, utworzono położone najwyżej w Polsce multifunkcjonalne centrum konferencyjne. Olivia oferuje ponad 1600 miejsc parkingowych, szereg punktów do ładowania samochodów elektrycznych, punkty do przechowywania i ładowania hulajnóg elektrycznych, kilkaset stojaków rowerowych oraz duże szatnie z prysznicami dla rowerzystów w każdym z 7 budynków.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Strefy wejściowe w hotelach - projektowanie pierwszego wrażenia? Biuro prasowe
2024-08-01 | 12:40

Strefy wejściowe w hotelach - projektowanie pierwszego wrażenia?

ZDJĘCIA: https://wetransfer.com/downloads/df5da596b95d2b7b77b8b6205a68ee9020240801065655/0a8a1ba96438821c06f4194c9a88cf6d20240801065757/c80605   Zmiany trendów w branży
Nieruchomości Savills IM podsumowuje udane półrocze Galerii Katowickiej
2024-08-01 | 10:00

Savills IM podsumowuje udane półrocze Galerii Katowickiej

Savills Investment Management (Savills IM), międzynarodowy menedżer inwestycyjny, podsumował wyniki Galerii Katowickiej w pierwszej połowie 2024 r. Wiodące centrum handlowo-rozrywkowe w
Nieruchomości Które projekty mieszkaniowe to hity sprzedażowe
2024-08-01 | 01:00

Które projekty mieszkaniowe to hity sprzedażowe

W których, projektach w pierwszej połowie tego roku deweloperzy sprzedali najwięcej mieszkań? Czym te inwestycje przyciągają kupujących? Co najbardziej zachęca nabywców, jakie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody

Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.

Przemysł spożywczy

Polska marnuje potencjał bycia europejskim liderem w produkcji biometanu. Jak dotąd nie działa żadna taka instalacja

Biometan mógłby w przyszłości pokryć nawet połowę krajowego zapotrzebowania na paliwa gazowe oraz przyczynić się do wykreowania całego nowego łańcucha wartości w gospodarce. W Polsce potencjał produkcji tego gazu sięga nawet 16 mld m3 rocznie, przy czym realnie dostępne substraty do jego produkcji pozwalają na wytworzenie ok. 9 mld m3 biometanu rocznie – pokazuje nowy raport Polskiej Organizacji Biometanu. Eksperci wskazują, że Polska mogłaby się stać europejskim potentatem w produkcji tego gazu, ale jak dotąd nie działa jeszcze żadna taka instalacja.

Ochrona środowiska

Budownictwo powoli się zazielenia. Dziś podejmowane wysiłki przyniosą rezultaty ok. 2030 roku

Budownictwo, które jest jednym z sektorów mających największy wpływ na środowisko i klimat, kładzie coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój. Trendy w branży ukierunkowane na ten cel skupiają się przede wszystkim na wykorzystaniu technologii oraz udoskonalaniu istniejących i tworzeniu nowych, inteligentnych materiałów budowlanych, które lepiej odpowiadają na wyzwania środowiskowe związane z efektywnością energetyczną czy jakością powietrza. – Wydaje mi się, że w okolicach 2030 roku powinniśmy już widzieć wyraźną zmianę. Natomiast pełne zrównoważenie, pełna cyrkularność to moim zdaniem najwcześniej 2040 rok – mówi Tomasz Bojęć, partner zarządzający ThinkCo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.