Komunikaty PR

Najpopularniejsze nie znaczy najdroższe. Sytuacja w dzielnicach 5 polskich miast

2021-10-28  |  16:00
Biuro prasowe

Dębniki w Krakowie, Mokotów w Warszawie, Widzew w Łodzi, Stare Miasto w Poznaniu i Fabryczna we Wrocławiu. To dzielnice największych polskich miast, w których najchętniej kupowano mieszkania na przestrzeni ostatnich dwóch lat.

Wśród użytkowników serwisu Otodom w ostatnich latach niekwestionowanym liderem z punktu widzenia popularności – spośród wszystkich dzielnic Warszawy – pozostaje Mokotów. Raport Otodom „Szczęśliwy dom. Badanie dobrostanu Polaków”[1] pokazuje, że popularność dzielnicy może wynikać z potrzeby zamieszkania blisko terenów zielonych. W okresie od września 2020 roku do września br. analitycy notowali tam średnio 1,4 mln wyszukiwań mieszkań na sprzedaż w każdym miesiącu. O drugie miejsce po Mokotowie, pod względem atrakcyjności wśród kupujących, Ursynów walczy z Białołęką. Z kolei Bielany i Śródmieście czują na plecach oddech Pragi-Południe, którą we wrześniu 2020 r. wyszukiwano ponad 40 tys. razy częściej niż w porównywalnym okresie roku bieżącego.

Zainteresowanie zakupem mieszkań w Krakowie, Łodzi i we Wrocławiu od roku pozostaje stabilne. W Krakowie prym niezmiennie wiodą Dębniki, wyszukiwane średnio 110 tys. razy co miesiąc. Drugą lokatę od ponad roku zajmuje Podgórze, a kolejne należą do Nowej Huty, Starego Miasta i Krowodrzy. W Łodzi kupujący najchętniej rozglądają się za mieszkaniami na Widzewie (163 tys. razy we wrześniu 2021 r.), Bałutach (151 tys.), Górnej (112 tys.) i Polesiu (71 tys.). Wśród użytkowników Otodom najbardziej popularną dzielnicą we Wrocławiu jest Fabryczna – 626 tys. wyszukiwań we wrześniu 2021 r. Dalej plasują się Krzyki (477 tys.) i Psie Pole z wynikiem 235 tys. razy.

Jeśli chodzi o wyszukiwanie mieszkań według części miasta, najrzadziej dotyczy to Poznania, poza Starym Miastem, Grunwaldem, Winogradami, Jeżycami, Wildą, Szczepankowem i Ratajami. Ta, która cieszy się największą popularnością wśród użytkowników Otodom, to Stare Miasto, z wynikiem wyszukiwania 36 tys. razy we wrześniu 2021 r. Wynik Grunwaldu jest zbliżony do Starego Miasta, bo ponad 34 tys. Winogrady zaliczyły 24 tys. wyszukiwań we wrześniu 2021, Wilda i Rataje – 18 tys. Na dole stawki znalazło się Szczepankowo – 15 tys. wyszukiwań.

Ceny rosną wraz z zainteresowaniem

Pomimo rosnącego zainteresowania nieruchomościami w dzielnicach pięciu największych miast w Polsce, w Warszawie w trzecim kwartale br. analitycy Otodom zaobserwowali także ponad 10-procentowy wzrost cen w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku.

Spośród najdroższych dzielnic w Polsce warszawskie Śródmieście znajduje się na pierwszej pozycji pod względem liczby mieszkań wystawionych na sprzedaż. Jeszcze w trzecim kwartale poprzedniego roku za 1 mkw. płacono tutaj średnio 15 858 zł, uwzględniając zarówno rynek pierwotny, jak i wtórny. W tym roku stawka wyniosła już 17 242 zł/mkw. Na drugim miejscu pod kątem drożyzny w trzecim kwartale 2021 r. znalazł się Żoliborz, w którym średnia cena za mkw. wyniosła 14 948 zł, choć jeszcze rok temu kształtowała się na poziomie 13 550 zł/mkw. Widać też dużą zmianę w odniesieniu do Mokotowa, gdzie jeszcze w zeszłym roku można było kupić mieszkanie w cenie 12 641 zł/mkw., lecz w III kwartale 2021 r. ceny były o niemal 800 zł wyższe i wyniosły 14 296 zł/mkw. Mokotów w tym roku wywalczył trzecie miejsce wśród najdroższych dzielnic stolicy, natomiast jeszcze w 2020 r. to Wola zajmowała 3. pozycję zarówno na rynku wtórnym, jak i pierwotnym. Wówczas cena 12 669 zł/mkw. w tej dzielnicy w III kwartale 2020 wzrosła do 13 848 zł/mkw. w 2021.

W Krakowie dynamika wzrostów jest porównywalna do stołecznych cen mieszkań, bo około 8,9 proc. r/r. Według danych Otodom za mieszkanie we wrześniu mieszkańcy stolicy Małopolski musieli zapłacić 14 158 zł/mkw. w Śródmieściu, a 13 251 zł/mkw. na Grzegórzkach. W Zwierzyńcu ceny wahały się na poziomie 13 138 zł/mkw., w Prądniku Czerwonym średnia cena na rynku pierwotnym i wtórnym oscylowała wokół 11 911 zł/mkw., w Dębnikach kwota ta wynosiła 11 871 zł/mkw., a na Krowodrzy 11 750 zł/mkw.

W tym samym czasie mieszkania w Łodzi zdrożały o 8,3 proc. Cena w Śródmieściu plasowała się w graniach 7 666 zł/mkw., na Bałutach zaś zatrzymała się na poziomie 7 616 zł/mkw. Natomiast na Chojnach-Dąbrowej było to już 7 552 zł/mkw.

We Wrocławiu na rynkach pierwotnym i wtórnym analitycy serwisu odnotowali niemal 11-procentowy wzrost cen mieszkań w III kwartale 2021 r. Średnia cena w najdroższej dzielnicy – Starym Mieście – wyniosła 11 144 zł/mkw. Za metr kwadratowy w Śródmieściu płacono 10 816 zł, a na Krzykach 9 077 zł.

W Poznaniu natomiast za mieszkanie w III kwartale trzeba było zapłacić 9 382 zł/mkw. na Starym Mieście, na Sołaczu cena wyniosła 9 122 zł/mkw. Ostrów Tumski-Środka odnotował cenę 8 964 zł/mkw., Rataje i Łacina – 8 932 zł/mkw., Górczyn – 8 888 zł/mkw., Jeżyce – 8 726 zł/mkw. A na Chartowie cena ukształtowała się na poziomie 8 476 zł za metr kwadratowy mieszkania. Wynika z tego, że rok do roku ceny wzrosły o średnio 6 proc.

Mieszkania czy domy?

Z danych Otodom wnioskujemy, że priorytetem osób poszukujących nieruchomości do zakupu wciąż są większe mieszkania niż domy[2]. 45 proc. użytkowników portalu najczęściej poszukuje bowiem mieszkań, z kolei 37 proc. szuka domów.

- Widzimy większe zainteresowanie nieruchomościami o większej powierzchni, co w dobie wysokich cen jest nie lada wyzwaniem. Dostrzegamy malejącą liczbę nieruchomości dostępnych w ofercie na sprzedaż w czerwcu 2021 r. w stosunku do września 2020 r. Zainteresowanie mieszkaniami spadło tylko o 1 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Sytuacja z domami wygląda zupełnie inaczej, gdyż tu obserwujemy 17-procentowy spadek r/r. – twierdzi Karolina Klimaszewska, Senior Data Analyst w Otodom.

Dla 35 proc. miejscowość i dzielnica są kluczowymi kryteriami przy zakupie nieruchomości. W związku ze zmieniającymi się potrzebami społeczeństwa, w którym ognisko domowe pełni funkcję domowego biura, przestrzeni do odbywania zdalnych lekcji, miejsca relaksu i sypialni, widać też ogólny wzrost popytu na nieruchomości, bo aż o 25 proc. Ciekawe też, że o 27 proc. częściej szukano mieszkań w okresie od pierwszej połowy 2020 r. do analogicznego okresu br.


[1] https://blog.otodom.pl/raport_szczesliwe_cztery_sciany.pdf, SWPS Innowacje na zlecenie Otodom, N=1428, lipiec 2021.

[2] Dane pochodzące z nr 3 Magazynu Lighthouse wydawanego przez serwis Otodom.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Dopłaty kredytowe, a wynajem mieszkania: będzie problem? Biuro prasowe
2024-07-26 | 11:00

Dopłaty kredytowe, a wynajem mieszkania: będzie problem?

Do tej pory Polacy mogli skorzystać z trzech programów dopłat kredytowych: Rodzina na Swoim, Mieszkanie dla Młodych oraz Bezpieczny Kredyt 2%. Na horyzoncie pojawia się program Kredyt
Nieruchomości CCC zostaje w trzech centrach handlowych z portfolio Greenman Poland
2024-07-25 | 12:00

CCC zostaje w trzech centrach handlowych z portfolio Greenman Poland

  Marka CCC kontynuuje współpracę z trzema centrami handlowymi z portfolio Greenman Poland – Nowymi Czyżynami w Krakowie, Nowymi Bielawami w Toruniu i Nową Górną w
Nieruchomości Warsaw office market in the process of adaptation
2024-07-25 | 01:00

Warsaw office market in the process of adaptation

Stable demand, low supply of new offices, and few vacancies—this briefly describes the current situation in the Warsaw market Just under 11 per cent of the office space resources in

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Trzynaście państw UE wytwarza już więcej energii z OZE niż z paliw kopalnych. Polska jeszcze nie, ale też bije rekordy w zielonej energii

30 do 27 proc. – tak wyglądał w UE w I połowie br. udział energii z odnawialnych źródeł versus z paliw kopalnych. To oznacza, że po raz pierwszy w historii mieliśmy na Starym Kontynencie więcej zielonej energii. Takim osiągnięciem może się już pochwalić prawie połowa państw członkowskich. W Polsce – po bardzo dynamicznym wzroście produkcji energii słonecznej – udział OZE sięga już ok. 30 proc., a węgla spada poniżej 60 proc. Mimo znaczących postępów w ostatnich dwóch latach wciąż wiele aspektów zielonej transformacji w kraju wymaga poprawy. Motywacją do przyspieszenia zmian są korzyści finansowe – na rachunkach za prąd – oraz środowiskowe.

Sport

Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby

Polska liga siatkówki jest jednym z chętniej oglądanych w Polsce wydarzeń sportowych. W ubiegłym sezonie spotkania w fazie zasadniczej przyciągnęły do hal ponad pół miliona osób, a średnia oglądalność meczów ligowych wzrosła do ponad 84 tys. Sukcesy sportowe i zainteresowanie widzów przekładają się na coraz większe zaangażowanie sponsorów, także w siatkówkę ligową. Stołeczny zespół siatkarzy Projekt Warszawa pozyskał nowego sponsora tytularnego – została nim PGE Polska Grupa Energetyczna.

Infrastruktura

Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja

W Polsce światłowód ma już blisko połowa z 9,5 mln użytkowników internetu stacjonarnego, a ta technologia szybko zyskuje na popularności – w ubiegłym roku zwiększyła swój udział w rynku o 10 proc. – Środki unijne przeznaczone na dobudowanie sieci światłowodowych w Polsce to w tej chwili w sumie 6–7 mld zł – zauważa Jacek Wiśniewski, prezes zarządu Nexery. Jak wskazuje, w praktyce zagospodarowanie tych pieniędzy może być jednak problematyczne ze względu na biurokrację, brak koordynacji między różnymi urzędami i resortami oraz krótki czas, jaki pozostał na ich wydatkowanie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.