Komunikaty PR

O ponad jedną trzecią urósł rynek nieruchomości premium w Polsce

2020-07-03  |  08:30
Biuro prasowe
Kontakt

Paweł Świąder
Prepare Sp. z o.o.

Świętokrzyska 18
00-052 Warszawa
pawel.swiader|prepare.pl| |pawel.swiader|prepare.pl
783917437
www.prepare.pl

O ponad jedną trzecią urósł rynek nieruchomości premium w Polsce. Jego wartość w 2019 roku przekroczyła 1,8 mld PLN

Sprzedaż na rynku nieruchomości premium w całym 2019 i w pierwszym kwartale 2020 roku utrzymywała się na dobrym i stabilnym poziomie. W pierwszych trzech miesiącach tego roku była wyższa niż w analogicznym okresie zeszłego roku. W drugim kwartale – już po rozpoczęciu pandemii – sprzedano w Warszawie mniej apartamentów, ale średnia cena wzrosła. Takie są najważniejsze wnioski z najnowszej edycji Raportu „High Level Book” przygotowanego przez High Level Sales & Marketing. W raporcie zbadano segment luksusowych nieruchomości w 7 aglomeracjach w Polsce: Warszawie, Krakowie, Trójmieście, Wrocławiu, Poznaniu, Katowicach i Łodzi. 

Łączna liczba apartamentów premium sprzedanych w ubiegłym roku w analizowanych miastach przekroczyła 1000 sztuk. To o ponad 40% więcej niż w roku 2018. Wartość największego, warszawskiego rynku sięga 779 mln zł i notuje 12% wzrost r/r. Ten trend utrzymywał się także na początku 2020 roku.

Z uwagi na pandemię koronawirusa, w tegorocznej edycji Raportu „High Level Book” analizowano również dane z I oraz II kwartału 2020 z Warszawy. Eksperci HLSM sprawdzili zależności pomiędzy wprowadzonymi ograniczeniami a trendami obserwowanymi w segmencie premium. Z analizy ekspertów HLSM wynika, że w pierwszych 3 miesiącach 2020 roku w Warszawie zanotowano wzrost średniej ceny nieruchomości premium o 13% r/r. Liczba sprzedanych apartamentów wzrosła z 13 w pierwszym kwartale 2019 do 28 w pierwszym kwartale 2020 tj. o 115%. Natomiast w drugim kwartale 2020, czyli już po wprowadzeniu pandemii, sprzedano w stolicy mniej apartamentów niż przed rokiem (II kw. 2019 - 79, II kw. 2020 – 21) za to średnia cena w II kwartale 2020 wzrosła wobec 2019 roku o 9%. 

Doświadczenia ekspertów HLSM oraz historyczne dane, w tym z czasów kryzysu w 2008 roku wskazują, że segment premium pozostaje odporny na zawirowania na rynkach finansowych. Obserwowane zmniejszenie wolumenu sprzedaży można traktować jako chwilowe. Od początku pandemii, pierwszym i najbardziej zauważalnym trendem był skokowy wzrost zainteresowania klientów ofertami luksusowych nieruchomości. Doradcy HLSM stwierdzili aż trzykrotnie więcej zapytań o tego typu oferty. Liczba wizyt na stronie HLSM.PL wzrosła w tym czasie dwukrotnie. Rosnącą popularnością zaczęły cieszyć się nieruchomości gotowe do odbioru w tym roku, najchętniej z przylegającymi działkami lub ogrodami, albo zlokalizowane w odległości do 100 km od aglomeracji. Klienci w wyniku doświadczeń w trakcie epidemii, weryfikują swoje potrzeby mieszkaniowe, chętnie szukając inwestycji z większą powierzchnią lub liczbą pomieszczeń. W sytuacji konieczności pracy zdalnej pozwalają one wykonywać ją bardziej wydajnie. 

- W krótkim okresie możemy się spodziewać zmniejszenia liczby transakcji i ewentualnie niewielkiej korekty cenowej. Jednak w dłuższej perspektywie trend wzrostowy powróci. Potwierdzają to analizowane przez nas regularnie dane, w tym te historyczne z ostatniego kryzysu roku 2008. Nieruchomości premium są odporne na wahania rynków finansowych, gdyż w takim czasie klienci poszukują najlepszych adresów. Popyt w tym segmencie utrzymuje się na stabilnym poziomie. Z drugiej strony podaż jest dość ograniczona, gdyż najbardziej wartościowe aktywa trzymane są najdłużej i sprzedawane najpóźniej – mówi Karolina Kaim.

Analiza danych przygotowana w Raporcie „High Level Book” pokazuje, że segment nieruchomości premium także w 2019 roku, wzorem lat ubiegłych zanotował stabilny wzrost. Największym rynkiem niezmiennie jest Warszawa, która charakteryzuje się najwyższymi cenami i poziomem sprzedaży. Także w stolicy padł w 2019 roku transakcyjny rekordna rynku nieruchomości luksusowych w Polsce. Za apartament położony w inwestycji Foksal 13/15 nabywca zapłacił17 mln zł. W stolicy zanotowano także najwyższą średnią cenę metra kwadratowego w segmencie premium, która w 2019 roku sięgnęła 32 tys. zł. Jak wynika z raportu „High Level Book”, wartość warszawskiego rynku nieruchomości premium wyniosła w ubiegłym roku 779 mln zł, co oznacza wzrost o 12% wobec 2018 roku. W Warszawie sprzedano 203 apartamenty premium, co stanowi jedną piątą całej sprzedaży ekskluzywnych lokali w analizowanych miastach. 

Z raportu „High Level Book” wynika, że próg wejścia, czyli minimalna średnia cena za metr kwadratowy, jaką trzeba zapłacić, aby stać się właścicielem nieruchomości premium na danym rynku, jest w Polsce bardzo zróżnicowana. Najwyższy próg wejścia w kraju zanotowano w Warszawie, wyniósł on 26,4 tys. zł, co oznacza wzrost o 6% r/r. Dalej jest Trójmiasto z wartością 18,5 tys. zł (wzrost o 6% r/r), Wrocław – 14,5 tys. zł (bez zmian), Kraków – 14,9 tys. zł (wzrost o 8% r/r) i Poznań – 11,7 tys. zł (wzrost o 6%). Najniższy próg wejścia odnotowano w Łodzi – 7,5 tys. zł, ale za to urósł on w ciągu roku o 14%.

Raport przygotowany przez ekspertów HLSM prezentuje także najwyższe, rekordowe transakcje na rynku nieruchomości w ubiegłym roku. Poza wspomnianą Warszawą i ceną 17 mln zł, na podium znalazły się jeszcze blisko 200-metrowy lokal we Wrocławiu za 3,5 mln zł oraz blisko 100-metrowy w Gdyni za 3 mln zł. Na kolejnych pozycjach są: Poznań z transakcją 2,7 mln zł, Kraków – 2,6 mln zł, Katowice – 2 mln zł i Łódź – 1,9 mln zł.

Najwyższa średnia cena za metr kwadratowy nieruchomości luksusowych utrzymuje się w Warszawie i wynosi 32 tys. zł. Dalej jest Trójmiasto ze średnią 19,2 tys. zł za mkw. (jedyny spadek w zestawieniu o 4% wobec 2018). Na kolejnej pozycji znalazł się Wrocław ze średnią ceną 17,1 tys. zł za mkw. (wzrost o 6% wobec 2018). Kolejne w zestawieniu są Kraków – 16,5 tys. zł za mkw. (wzrost o 11%) oraz Poznań – 13 tys. zł za mkw. (wzrost o 8%). Wartość rynku nieruchomości premium w 7 analizowanych miastach wyniosła w 2019 roku 1,818 mld zł. W Warszawie urósł on do poziomu 779 mln zł, w Krakowie 314 mln zł a w Trójmieście 234 mln zł. Kolejne miejsca zajęły Katowice – 154 mln zł, Wrocław – 142 mln zł, Łódź – 130 mln zł i Poznań – 65 mln zł. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Prepare Sp. z o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Strefy wejściowe w hotelach - projektowanie pierwszego wrażenia? Biuro prasowe
2024-08-01 | 12:40

Strefy wejściowe w hotelach - projektowanie pierwszego wrażenia?

ZDJĘCIA: https://wetransfer.com/downloads/df5da596b95d2b7b77b8b6205a68ee9020240801065655/0a8a1ba96438821c06f4194c9a88cf6d20240801065757/c80605   Zmiany trendów w branży
Nieruchomości Savills IM podsumowuje udane półrocze Galerii Katowickiej
2024-08-01 | 10:00

Savills IM podsumowuje udane półrocze Galerii Katowickiej

Savills Investment Management (Savills IM), międzynarodowy menedżer inwestycyjny, podsumował wyniki Galerii Katowickiej w pierwszej połowie 2024 r. Wiodące centrum handlowo-rozrywkowe w
Nieruchomości Które projekty mieszkaniowe to hity sprzedażowe
2024-08-01 | 01:00

Które projekty mieszkaniowe to hity sprzedażowe

W których, projektach w pierwszej połowie tego roku deweloperzy sprzedali najwięcej mieszkań? Czym te inwestycje przyciągają kupujących? Co najbardziej zachęca nabywców, jakie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Zmiany w ustawie wiatrakowej przełożą się na dodatkowe wpływy do budżetów gmin. Do 2030 roku sięgnąć mogą one 935 mln zł

Nowelizacja ustawy wiatrakowej, a szczególnie zmniejszenie wymaganej odległości farm od zabudowań, może zwiększyć potencjał polskiej energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie. Przychody z podatków od takich instalacji mogą wynieść w każdej z gmin nawet kilka milionów złotych rocznie. Na turbinach wiatrowych w gminie zyskają również sami mieszkańcy, ponieważ 10 proc. łącznej mocy zainstalowanej będzie możliwe do objęcia przez mieszkańców na zasadzie tzw. wirtualnego prosumenta. – Wokół energetyki wiatrowej krąży jednak wiele mitów. Konieczna jest edukacja społeczeństwa – podkreśla Anna Kosińska z Res Global Investment.

Problemy społeczne

Ukraińscy uchodźcy w Polsce mają coraz lepszy dostęp do opieki zdrowotnej. Większość z nich zgłasza się do lekarza z chorobami ostrymi

Uchodźcy z Ukrainy, którzy przebywają w Polsce, mają coraz lepszy dostęp do polskiego systemu opieki zdrowotnej i coraz lepiej rozumieją, jak się w nim poruszać. Większość z nich zgłasza się do lekarza z chorobami ostrymi, blisko co piąty korzysta z usług stomatologicznych, a wśród dzieci obserwowany jest wzrost poziomu wyszczepienia. Statystyki zebrane przez GUS i Światową Organizację Zdrowia pokazują też, że wyzwania, z którymi wciąż się mierzą – jak długie kolejki do specjalistów, duże koszty konsultacji i leczenia czy wysokie ceny leków – pokrywają się z tymi, z którymi boryka się również polskie społeczeństwo.

Ochrona środowiska

Średnie i małe firmy mogą mieć problem z gromadzeniem danych do raportów zrównoważonego rozwoju. Bez nich grozi im utrata partnerów biznesowych

Duże podmioty już w 2025 roku będą musiały opublikować swoje raporty zrównoważonego rozwoju w zgodzie z wymogami unijnej dyrektywy CSDR. To pociągnie za sobą zmiany w całym łańcuchu wartości i wpłynie również na MŚP. Ich więksi partnerzy biznesowi zaczną bowiem wymagać od nich dostarczania określonych danych – dotyczących m.in. ich emisji gazów cieplarnianych i wpływu na środowisko – aby móc je uwzględnić w swoich sprawozdaniach. – Mniejsze firmy, które są partnerami czy podwykonawcami dużych koncernów, będą musiały ten wymóg spełnić – podkreśla Dariusz Brzeziński z Meritoros. Jego zdaniem w praktyce mogą jednak mieć z tym duży problem.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.