Pandemia nie wywróciła naszego modelu pracy do góry nogami - badanie Skanska
Pomimo ciągle trwającej pandemii koronawirusa, ponad połowa Polaków chciałaby przychodzić do biura codziennie lub przynajmniej 3-4 razy w tygodniu. Okazuje się, że w biurze szczególnie cenimy sobie możliwość pracy w osobnych pomieszczeniach czy dobrze wyposażoną kuchnię firmową. Z kolei dezynfekcja przestrzeni biurowych czy bezdotykowe rozwiązania zmniejszyłyby nasze obawy dotyczące potencjalnego zarażenia koronawirusem. To tylko niektóre wnioski płynące z badania przeprowadzonego na zlecenie spółki biurowej Skanska, w którym wzięli udział pracownicy biurowi z różnych firm z Polski, Rumunii, Czech i Węgier.
Jak pokazują wyniki badania, co drugi Polak pracuje obecnie w biurze codziennie, a 15% respondentów – trzy lub cztery dni w tygodniu. Jedynie 16% badanych przyznało, że wykonuje swoje obowiązki zawodowe tylko w domu.
Pomimo nieuniknionych zmian w modelu pracy, spowodowanych pandemią, zdecydowanej większości polskich pracowników biurowych nie odpowiada praca z domu w pełnym wymiarze. Polacy - zapytani o preferowany model pracy – najczęściej spośród wszystkich badanych nacji, wskazali wykonywanie swoich obowiązków właśnie z biura. Ponad połowa z nich docelowo chce pracować tam prawie codziennie: 27% przez cały tydzień, a 25% – trzy lub cztery dni w tygodniu.
Co zachęca nas do powrotu do biur?
Polacy zapytani o główne motywatory powrotu do pracy w biurze, wskazywali przede wszystkim na możliwość korzystania z potencjalnych benefitów oferowanych przez pracodawców w zakresie posiłków, np. w postaci zniżek w biurowych kantynach (39% wskazań). Bardzo ważną zaletą jest również możliwość pracy w zamkniętym pomieszczeniu (28%) czy odpowiednio wyposażona kuchnia firmowa z dobrą kawą, herbatą, owocami, jogurtami czy zdrowymi przekąskami (26%). Co czwarty respondent z Polski wskazał również dużą rolę standardu powierzchni biurowych, w tym jakość oświetlenia, cyrkulację powietrza, ekologiczne wyposażenie i materiały wykorzystane do urządzenia biura.
Uczestnicy badania wskazywali także elementy, które ich zdaniem tworzą idealne biuro, ułatwiają im pracę i czynią ją bardziej efektywną. Najwięcej osób wskazało na oświetlenie, które nie powoduje zmęczenia oczu (32% wskazań), oddzielne pomieszczenia do pracy oraz wysokiej jakości sprzęt IT (po 30% wskazań).
– Pandemia nakreśliła w pewien sposób przyszłość przestrzeni biurowych i skonkretyzowała ewoluujące potrzeby pracowników. Badanie pokazuje, że nadal chcemy przychodzić do biur – ponad połowa pracowników z Europy Środkowo-Wschodniej przyznaje, że chciałaby pracować w biurze niemal przez cały tydzień. Co ciekawe, spośród badanych to Polacy najczęściej wskazują na chęć przychodzenia do biura. Jednak po pandemii biura będą musiały zaoferować więcej, niż dotychczas – powinny być lepsze, wygodniejsze i ciekawsze niż to, co mamy w domu. Wiąże się to m.in. z zapewnieniem różnego rodzaju przestrzeni w zależności od potrzeb pracowników i rodzaju pracy przez nich wykonywanej, jak np. ciche miejsce, pozwalające na skupienie, powierzchnie do pracy kreatywnej czy spędzania czasu z zespołem – komentuje Arkadiusz Rudzki, wiceprezes ds. sprzedaży i najmu w spółce biurowej Skanska na region CEE.
– Więcej niż co drugi pracownik chciałby spędzać w biurze przynajmniej 3 dni w tygodniu. Gdybyśmy dali wszystkim pracownikom biurowym możliwość pracy w budynku o wysokim standardzie, to najbardziej doceniliby dostęp do wysokiej klasy sprzętu IT, profesjonalnego oświetlenia, które nie męczy wzroku oraz możliwość korzystania z restauracji ze zdrową żywnością. Wśród cech idealnego biura pracownicy wymieniają również pokoje do pracy na wyłączność oraz tereny zielone wokół biura umożliwiające zarówno pracę i odpoczynek – mówi Małgorzata Głos, partnerka w firmie analityczno-badawczej Zymetria, odpowiedzialnej za badanie.
Koronawirus wyzwaniem, ale jest na niego sposób
Spośród biorących udział w badaniu nacji to właśnie Polacy najbardziej obawiają się zarażenia koronawirusem w biurze. Uczestnicy ankiety wskazali jednocześnie, co pozwoliłoby zmniejszyć ich obawy. To przede wszystkim mniejsza liczba osób przebywających jednocześnie w biurze (43% wskazań), codzienna dezynfekcja (39%), a także bezdotykowe rozwiązania technologiczne (38%). Jednym z nich jest chociażby platforma Connected by Skanska, wykorzystywana w biurowcach szwedzkiego dewelopera.
Badanie Zymetrii i Skanska jednoznacznie potwierdza, że biura w postpandemicznej rzeczywistości powinny być bardziej elastyczne. – Co więcej, będziemy obserwować rosnące znaczenie dodatkowych rozwiązań, jak np. usługi concierge w budynkach, które choć jeszcze kilka lat temu były nowością i dużym wyróżnikiem na rynku, wkrótce staną się już standardem. Zmieni się sposób podejścia i z dużą dozą prawdopodobieństwa budynki i powierzchnie najemców będą zarządzane jak powierzchnie w hotelach. Tylko najlepsze budynki, czyli najwyższej jakości i najlepiej zarządzane, zdołają się obronić, bo tam ludzie będą chcieli pracować – dodaje Arkadiusz Rudzki.
O badaniu
Badanie przeprowadziła firma analityczno-badawcza Zymetria na zlecenie Skanska, największego dewelopera biurowego w Europie Środkowo-Wschodniej. W ramach ilościowego badania online metodą CAWI, zebrano odpowiedzi od 2000 pracowników biurowych w dużych ośrodkach miejskich w czterech krajach – Polsce, Rumunii, Czechach i na Węgrzech.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
W ramach polityki spójności i Krajowego Planu Odbudowy Polska ma do dyspozycji 190 mld zł na wsparcie polskich firm. Środków dla przedsiębiorców nie zabraknie również w nowej perspektywie finansowej po 2027 roku. Dedykowane im programy KPO obejmują nie tylko wsparcie finansowe, ale również inwestycje i reformy deregulujące polską gospodarkę. Ich celem jest zwiększenie jej konkurencyjności, jak również bezpieczeństwa w kontekście położenia geopolitycznego Polski. Na szczególnie szeroką ofertę programów mogą liczyć sektory obronności i transportowy.
Farmacja
Zniesienie zakazu reklamy aptek może zwiększyć świadomość pacjentów o usługach farmaceutycznych. Taki może być skutek wyroku TSUE

W czerwcu Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo UE. To oznacza, że Polska będzie musiała dostosować regulacje. Dla pacjentów wyrok oznacza szerszy dostęp do informacji o usługach farmaceutycznych, a dla właścicieli aptek – możliwość legalnej komunikacji z rynkiem. Naczelna Rada Aptekarska obawia się chaosu prawnego i wezwała resort zdrowia do uregulowania sytuacji prawnej.
Prawo
Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii

Komisja Europejska przedstawiła plan działania dla modernizacji i wzmocnienia konkurencyjności unijnego przemysłu chemicznego. Plan ma być rozwiązaniem najważniejszych wyzwań stojących przed sektorem chemicznym w Europie, w tym m.in. wysokich cen energii i nieuczciwej konkurencji na rynkach zagranicznych. KE chce również promować inwestycje w innowacje, ESG, a także uprościć unijne przepisy dotyczące chemikaliów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.