Pandemia nie wywróciła naszego modelu pracy do góry nogami - badanie Skanska
Pomimo ciągle trwającej pandemii koronawirusa, ponad połowa Polaków chciałaby przychodzić do biura codziennie lub przynajmniej 3-4 razy w tygodniu. Okazuje się, że w biurze szczególnie cenimy sobie możliwość pracy w osobnych pomieszczeniach czy dobrze wyposażoną kuchnię firmową. Z kolei dezynfekcja przestrzeni biurowych czy bezdotykowe rozwiązania zmniejszyłyby nasze obawy dotyczące potencjalnego zarażenia koronawirusem. To tylko niektóre wnioski płynące z badania przeprowadzonego na zlecenie spółki biurowej Skanska, w którym wzięli udział pracownicy biurowi z różnych firm z Polski, Rumunii, Czech i Węgier.
Jak pokazują wyniki badania, co drugi Polak pracuje obecnie w biurze codziennie, a 15% respondentów – trzy lub cztery dni w tygodniu. Jedynie 16% badanych przyznało, że wykonuje swoje obowiązki zawodowe tylko w domu.
Pomimo nieuniknionych zmian w modelu pracy, spowodowanych pandemią, zdecydowanej większości polskich pracowników biurowych nie odpowiada praca z domu w pełnym wymiarze. Polacy - zapytani o preferowany model pracy – najczęściej spośród wszystkich badanych nacji, wskazali wykonywanie swoich obowiązków właśnie z biura. Ponad połowa z nich docelowo chce pracować tam prawie codziennie: 27% przez cały tydzień, a 25% – trzy lub cztery dni w tygodniu.
Co zachęca nas do powrotu do biur?
Polacy zapytani o główne motywatory powrotu do pracy w biurze, wskazywali przede wszystkim na możliwość korzystania z potencjalnych benefitów oferowanych przez pracodawców w zakresie posiłków, np. w postaci zniżek w biurowych kantynach (39% wskazań). Bardzo ważną zaletą jest również możliwość pracy w zamkniętym pomieszczeniu (28%) czy odpowiednio wyposażona kuchnia firmowa z dobrą kawą, herbatą, owocami, jogurtami czy zdrowymi przekąskami (26%). Co czwarty respondent z Polski wskazał również dużą rolę standardu powierzchni biurowych, w tym jakość oświetlenia, cyrkulację powietrza, ekologiczne wyposażenie i materiały wykorzystane do urządzenia biura.
Uczestnicy badania wskazywali także elementy, które ich zdaniem tworzą idealne biuro, ułatwiają im pracę i czynią ją bardziej efektywną. Najwięcej osób wskazało na oświetlenie, które nie powoduje zmęczenia oczu (32% wskazań), oddzielne pomieszczenia do pracy oraz wysokiej jakości sprzęt IT (po 30% wskazań).
– Pandemia nakreśliła w pewien sposób przyszłość przestrzeni biurowych i skonkretyzowała ewoluujące potrzeby pracowników. Badanie pokazuje, że nadal chcemy przychodzić do biur – ponad połowa pracowników z Europy Środkowo-Wschodniej przyznaje, że chciałaby pracować w biurze niemal przez cały tydzień. Co ciekawe, spośród badanych to Polacy najczęściej wskazują na chęć przychodzenia do biura. Jednak po pandemii biura będą musiały zaoferować więcej, niż dotychczas – powinny być lepsze, wygodniejsze i ciekawsze niż to, co mamy w domu. Wiąże się to m.in. z zapewnieniem różnego rodzaju przestrzeni w zależności od potrzeb pracowników i rodzaju pracy przez nich wykonywanej, jak np. ciche miejsce, pozwalające na skupienie, powierzchnie do pracy kreatywnej czy spędzania czasu z zespołem – komentuje Arkadiusz Rudzki, wiceprezes ds. sprzedaży i najmu w spółce biurowej Skanska na region CEE.
– Więcej niż co drugi pracownik chciałby spędzać w biurze przynajmniej 3 dni w tygodniu. Gdybyśmy dali wszystkim pracownikom biurowym możliwość pracy w budynku o wysokim standardzie, to najbardziej doceniliby dostęp do wysokiej klasy sprzętu IT, profesjonalnego oświetlenia, które nie męczy wzroku oraz możliwość korzystania z restauracji ze zdrową żywnością. Wśród cech idealnego biura pracownicy wymieniają również pokoje do pracy na wyłączność oraz tereny zielone wokół biura umożliwiające zarówno pracę i odpoczynek – mówi Małgorzata Głos, partnerka w firmie analityczno-badawczej Zymetria, odpowiedzialnej za badanie.
Koronawirus wyzwaniem, ale jest na niego sposób
Spośród biorących udział w badaniu nacji to właśnie Polacy najbardziej obawiają się zarażenia koronawirusem w biurze. Uczestnicy ankiety wskazali jednocześnie, co pozwoliłoby zmniejszyć ich obawy. To przede wszystkim mniejsza liczba osób przebywających jednocześnie w biurze (43% wskazań), codzienna dezynfekcja (39%), a także bezdotykowe rozwiązania technologiczne (38%). Jednym z nich jest chociażby platforma Connected by Skanska, wykorzystywana w biurowcach szwedzkiego dewelopera.
Badanie Zymetrii i Skanska jednoznacznie potwierdza, że biura w postpandemicznej rzeczywistości powinny być bardziej elastyczne. – Co więcej, będziemy obserwować rosnące znaczenie dodatkowych rozwiązań, jak np. usługi concierge w budynkach, które choć jeszcze kilka lat temu były nowością i dużym wyróżnikiem na rynku, wkrótce staną się już standardem. Zmieni się sposób podejścia i z dużą dozą prawdopodobieństwa budynki i powierzchnie najemców będą zarządzane jak powierzchnie w hotelach. Tylko najlepsze budynki, czyli najwyższej jakości i najlepiej zarządzane, zdołają się obronić, bo tam ludzie będą chcieli pracować – dodaje Arkadiusz Rudzki.
O badaniu
Badanie przeprowadziła firma analityczno-badawcza Zymetria na zlecenie Skanska, największego dewelopera biurowego w Europie Środkowo-Wschodniej. W ramach ilościowego badania online metodą CAWI, zebrano odpowiedzi od 2000 pracowników biurowych w dużych ośrodkach miejskich w czterech krajach – Polsce, Rumunii, Czechach i na Węgrzech.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.