Pasja i otwartość na nowe technologie. Dobre praktyki agentów nieruchomości
Co trzeci Polak przynajmniej raz w życiu skorzystał z usług agenta nieruchomości. Niemal 65% z nich pozytywnie ocenia to doświadczenie, a co drugi zamierza zasięgnąć porady specjalisty również w przyszłości. Jakie wartości są kluczowe w owocnej współpracy z agentem? Zdaniem przedstawicieli branży to przede wszystkim uczciwość i szacunek do klienta, dobre zrozumienie jego potrzeb, a także elastyczność i adaptowanie się do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, w tym oferowanie najnowszych rozwiązań technologicznych.
Przedstawiciele najlepszych biur nieruchomości w Polsce, wyłonionych przez serwis Otodom w ramach konkursu Lider Nieruchomości Otodom 2020, podzielili się najlepszymi praktykami, które mają wpływ na postrzeganie tego sektora przez Polaków. Jak pokazują wyniki badania „Wizerunek pośrednika nieruchomości” zrealizowanego w październiku 2021 r. przez agencję badawczą IQS, dzielenie się wiedzą i kompetencjami, które stają się wyznacznikiem dla branży, ma realne przełożenie na opinię o jej przedstawicielach. W tym roku co drugi Polak zadeklarował, że pozytywnie ocenia agentów nieruchomości. To niemal dwa razy więcej w porównaniu do 2017 r., kiedy takie zdanie wyraziło jedynie 24% ankietowanych.[1]
Co zatem wpłynęło na poprawę wyników i jakie wartości decydują dziś o sukcesie w branży?
Prawdziwe partnerstwo
Przedstawiciele branży twierdzą, że podstawą w codziennej pracy agentów nieruchomości jest uczciwość i transparentność zarówno wobec klientów, jak i konkurencji. Niemniej istotnymi kwestiami okazują się umiejętność zakomunikowania „niewygodnych” z perspektywy kupującego informacji, ale też stałe utrzymywanie kontaktu.
- Dobry pośrednik to ekspert w wielu dziedzinach. Z jednej strony niezbędna jest fachowa wiedza oparta na liczbach, danych i twardych faktach, którą musi wykorzystać do szybkiego przeanalizowania sytuacji. Z drugiej strony powinien wykazać się umiejętnościami interpersonalnymi i wiedzą z zakresu psychologii, by potrafić wsłuchać się w klienta, zdiagnozować jego potrzeby i odpowiednio mu doradzić. Doświadczenie pandemii dobitnie pokazało, że bardzo przydaje się także elastyczność w działaniu i umiejętność szybkiej adaptacji do zmian – twierdzi Agnieszka Łukaszewska z agencji LCM Nieruchomości w Toruniu.
Inwestycje i rozwój napędzają klienci
Polacy są coraz bardziej świadomi swoich oczekiwań wobec tego typu współpracy, zwłaszcza gdy w przeszłości korzystali już z usług agenta. Na co zwracają szczególną uwagę? Dla 91% osób ważny jest czas na podjęcie decyzji, bez nacisku ze strony pośrednika. 90% osób oczekuje, że agent zweryfikuje status prawny nieruchomości. Istotne są także pomoc w znalezieniu nieruchomości zgodnej z preferencjami i bezpieczeństwo transakcji (90%), jak też szeroki wybór ofert i pomoc w negocjacji najkorzystniejszej ceny (89%). Mając tę świadomość, agenci inwestują w profesjonalizację zarówno stosowanych procedur, jak i narzędzi. Branża nieruchomości jest bardzo dynamiczna. Szybko zmieniające się trendy weryfikują również potrzeby klientów. By dotrzymać im kroku, agenci muszą stale monitorować rynek.
- Wsłuchiwanie się w potrzeby klienta, ciągły rozwój, czyli m.in. szkolenia, konferencje, dostęp do najnowszych raportów nt. rynku, śledzenie trendów, umiejętność szybkiej adaptacji do warunków rynkowych i wykorzystywanie nowinek technologicznych – to najlepsze sposoby na to, by skutecznie odpowiadać na różnorodne i często zmieniające się wymagania klientów – dodaje Agnieszka Łukaszewska.
Osoby korzystające z usług pośredników nie potrzebują bowiem pomocy w tym, co mogłyby zrobić samodzielnie. Oczekują od specjalistów doskonałej znajomości branży i wyczucia rynku, które świadczą o wysokich standardach ich pracy. W tym zawodzie równie ważne jak doświadczenie i wiedza są kompetencje miękkie. Zdecydowana większość agentów potwierdza, że kluczowa jest elastyczność – umiejętność dopasowania się do zmieniającej się sytuacji, ale też do charakteru i preferowanego sposobu współpracy klienta. Kolejnymi są otwartość oraz zrozumienie dla różnorodnych potrzeb i oczekiwań, które wymaga wyjścia poza schematyczne działanie.
- Dostrzegamy, jak szybko branża nieruchomości w Polsce się rozwija. To wymaga od osób zajmujących się pośrednictwem bardzo rzetelnej wiedzy, ciągłej inwestycji w rozwój swoich kompetencji oraz otwartości na zmiany. Wszystkim nam zależy na tym, żeby branża profesjonalizowała się. Między innymi taki cel przyświecał zainicjowaniu konkursu Lider Nieruchomości Otodom – podkreśla Anna Michałkiewicz, koordynator projektu Lider Nieruchomości, Otodom. – Jak widać, ciężka praca każdego z nas procentuje – coraz więcej Polaków docenia pracę agentów nieruchomości. Jednak nie spoczywamy na laurach. Razem z przedstawicielami branży zbieramy najlepsze doświadczenia, które pozwolą nam wypracować katalog dobrych praktyk. To nasza nowa inicjatywa, która pozwoli nam wspólnie zebrać wykaz najlepszych zasad, które będą stanowiły rodzaj drogowskazu dla całej branży.
Technologiczne szanse i wyzwania
Błyskawiczny rozwój technologii i dostęp do zaawansowanych narzędzi zmienia branżę pośrednictwa nieruchomości. Rozwiązania takie jak wirtualny spacer 3D czy certyfikat najemcy to „must have” dla topowych agencji nieruchomości. Trend potwierdzają wyniki raportu „Wizerunek pośrednika nieruchomości”. Z pierwszego z nich chciałoby skorzystać aż 73% osób, a 61% oczekuje, że to rozwiązanie powinien oferować profesjonalny agent nieruchomości. Z kolei agenci zwracają uwagę, że tak dynamiczny postęp w obszarze technologii ma dwa oblicza. Z jednej strony korzystanie z nowoczesnych narzędzi jest bardzo ważne – usprawnia współpracę z klientem i ułatwia analizę ofert czy zawieranie transakcji. Nie można jednak zapomnieć, że dobrego agenta-profesjonalisty nie zastąpią urządzenia czy aplikacje.
[1] Badanie „Wizerunek zawodu pośrednika nieruchomości” Otodom, 2017 r.

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Praca

Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Polityka
Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia

– Wspieranie procesu integracji europejskiej Republiki Mołdawii jest kluczowe dla Polski – przekonuje Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej. Mołdawia uzyskała oficjalny status kandydata do UE w 2022 roku. W opinii Komisji Europejskiej robi systematyczne postępy pomimo bezprecedensowych wyzwań, wynikających z intensyfikacji przez Moskwę działań hybrydowych obliczonych na wewnętrzną destabilizację tego państwa. Przyznany pakiet pomocy ma wesprzeć Mołdawię w implementacji reform związanych z akcesją do UE.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.