Komunikaty PR

Pasja i otwartość na nowe technologie. Dobre praktyki agentów nieruchomości

2021-12-13  |  10:00
Biuro prasowe

Co trzeci Polak przynajmniej raz w życiu skorzystał z usług agenta nieruchomości. Niemal 65% z nich pozytywnie ocenia to doświadczenie, a co drugi zamierza zasięgnąć porady specjalisty również w przyszłości. Jakie wartości są kluczowe w owocnej współpracy z agentem? Zdaniem przedstawicieli branży to przede wszystkim uczciwość i szacunek do klienta, dobre zrozumienie jego potrzeb, a także elastyczność i adaptowanie się do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, w tym oferowanie najnowszych rozwiązań technologicznych.

Przedstawiciele najlepszych biur nieruchomości w Polsce, wyłonionych przez serwis Otodom w ramach konkursu Lider Nieruchomości Otodom 2020, podzielili się najlepszymi praktykami, które mają wpływ na postrzeganie tego sektora przez Polaków. Jak pokazują wyniki badania „Wizerunek pośrednika nieruchomości” zrealizowanego w październiku 2021 r. przez agencję badawczą IQS, dzielenie się wiedzą i kompetencjami, które stają się wyznacznikiem dla branży, ma realne przełożenie na opinię o jej przedstawicielach. W tym roku co drugi Polak zadeklarował, że pozytywnie ocenia agentów nieruchomości. To niemal dwa razy więcej w porównaniu do 2017 r., kiedy takie zdanie wyraziło jedynie 24% ankietowanych.[1]

Co zatem wpłynęło na poprawę wyników i jakie wartości decydują dziś o sukcesie w branży?

Prawdziwe partnerstwo

Przedstawiciele branży twierdzą, że podstawą w codziennej pracy agentów nieruchomości jest uczciwość i transparentność zarówno wobec klientów, jak i konkurencji. Niemniej istotnymi kwestiami okazują się umiejętność zakomunikowania „niewygodnych” z perspektywy kupującego informacji, ale też stałe utrzymywanie kontaktu.

- Dobry pośrednik to ekspert w wielu dziedzinach. Z jednej strony niezbędna jest fachowa wiedza oparta na liczbach, danych i twardych faktach, którą musi wykorzystać do szybkiego przeanalizowania sytuacji. Z drugiej strony powinien wykazać się umiejętnościami interpersonalnymi i wiedzą z zakresu psychologii, by potrafić wsłuchać się w klienta, zdiagnozować jego potrzeby i odpowiednio mu doradzić. Doświadczenie pandemii dobitnie pokazało, że bardzo przydaje się także elastyczność w działaniu i umiejętność szybkiej adaptacji do zmian – twierdzi Agnieszka Łukaszewska z agencji LCM Nieruchomości w Toruniu.

Inwestycje i rozwój napędzają klienci

Polacy są coraz bardziej świadomi swoich oczekiwań wobec tego typu współpracy, zwłaszcza gdy w przeszłości korzystali już z usług agenta. Na co zwracają szczególną uwagę? Dla 91% osób ważny jest czas na podjęcie decyzji, bez nacisku ze strony pośrednika. 90% osób oczekuje, że agent zweryfikuje status prawny nieruchomości. Istotne są także pomoc w znalezieniu nieruchomości zgodnej z preferencjami i bezpieczeństwo transakcji (90%), jak też szeroki wybór ofert i pomoc w negocjacji najkorzystniejszej ceny (89%). Mając tę świadomość, agenci inwestują w profesjonalizację zarówno stosowanych procedur, jak i narzędzi. Branża nieruchomości jest bardzo dynamiczna. Szybko zmieniające się trendy weryfikują również potrzeby klientów. By dotrzymać im kroku, agenci muszą stale monitorować rynek.

- Wsłuchiwanie się w potrzeby klienta, ciągły rozwój, czyli m.in. szkolenia, konferencje, dostęp do najnowszych raportów nt. rynku, śledzenie trendów, umiejętność szybkiej adaptacji do warunków rynkowych i wykorzystywanie nowinek technologicznych – to najlepsze sposoby na to, by skutecznie odpowiadać na różnorodne i często zmieniające się wymagania klientów – dodaje Agnieszka Łukaszewska.

Osoby korzystające z usług pośredników nie potrzebują bowiem pomocy w tym, co mogłyby zrobić samodzielnie. Oczekują od specjalistów doskonałej znajomości branży i wyczucia rynku, które świadczą o wysokich standardach ich pracy. W tym zawodzie równie ważne jak doświadczenie i wiedza są kompetencje miękkie. Zdecydowana większość agentów potwierdza, że kluczowa jest elastyczność – umiejętność dopasowania się do zmieniającej się sytuacji, ale też do charakteru i preferowanego sposobu współpracy klienta. Kolejnymi są otwartość oraz zrozumienie dla różnorodnych potrzeb i oczekiwań, które wymaga wyjścia poza schematyczne działanie.

- Dostrzegamy, jak szybko branża nieruchomości w Polsce się rozwija. To wymaga od osób zajmujących się pośrednictwem bardzo rzetelnej wiedzy, ciągłej inwestycji w rozwój swoich kompetencji oraz otwartości na zmiany. Wszystkim nam zależy na tym, żeby branża profesjonalizowała się. Między innymi taki cel przyświecał zainicjowaniu konkursu Lider Nieruchomości Otodom – podkreśla Anna Michałkiewicz, koordynator projektu Lider Nieruchomości, Otodom. – Jak widać, ciężka praca każdego z nas procentuje – coraz więcej Polaków docenia pracę agentów nieruchomości. Jednak nie spoczywamy na laurach. Razem z przedstawicielami branży zbieramy najlepsze doświadczenia, które pozwolą nam wypracować katalog dobrych praktyk. To nasza nowa inicjatywa, która pozwoli nam wspólnie zebrać wykaz najlepszych zasad, które będą stanowiły rodzaj drogowskazu dla całej branży.

Technologiczne szanse i wyzwania

Błyskawiczny rozwój technologii i dostęp do zaawansowanych narzędzi zmienia branżę pośrednictwa nieruchomości. Rozwiązania takie jak wirtualny spacer 3D czy certyfikat najemcy to „must have” dla topowych agencji nieruchomości. Trend potwierdzają wyniki raportu „Wizerunek pośrednika nieruchomości”. Z pierwszego z nich chciałoby skorzystać aż 73% osób, a 61% oczekuje, że to rozwiązanie powinien oferować profesjonalny agent nieruchomości. Z kolei agenci zwracają uwagę, że tak dynamiczny postęp w obszarze technologii ma dwa oblicza. Z jednej strony korzystanie z nowoczesnych narzędzi jest bardzo ważne – usprawnia współpracę z klientem i ułatwia analizę ofert czy zawieranie transakcji. Nie można jednak zapomnieć, że dobrego agenta-profesjonalisty nie zastąpią urządzenia czy aplikacje.

[1] Badanie „Wizerunek zawodu pośrednika nieruchomości” Otodom, 2017 r.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele? Biuro prasowe
2025-05-13 | 06:00

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Rynek nieruchomości w Polsce rządzi się swoimi prawami. Klient nierzadko poznaje ceny lokali dopiero wtedy, gdy zapyta o nie sprzedawcę. Najlepiej osobiście, podczas spotkania
Nieruchomości Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
2025-04-29 | 18:00

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Rynek nieruchomości przeszedł w ostatnich latach dużą metamorfozę. Coraz więcej osób, zamiast mieszkania w centrum dużego miasta, wybiera życie na przedmieściach.
Nieruchomości Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
2025-04-25 | 06:00

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Zakup mieszkania to decyzja, której skutki odczuwamy przez lata. Metraż i liczba pokoi są ważne, ale to układ pomieszczeń decyduje o tym, czy nowe mieszkanie będzie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa

Badanie Parlamentu Europejskiego wskazuje na rekordowe poparcie Europejczyków dla Unii Europejskiej. Ma to związek z rosnącymi zagrożeniami z zewnątrz, czyli np. bliskością wojny rosyjsko-ukraińskiej. Jednocześnie do głosu wewnątrz UE coraz częściej dochodzą ruchy populistyczne, za sprawą których więcej obywateli państw członkowskich przyjmuje eurosceptyczną postawę. Dużą rolę odgrywają więc dialog ze społeczeństwem i jego edukacja.

Problemy społeczne

60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego

Posiadanie własnego mieszkania jest aspiracją większości młodych Polaków – wskazują dane badaczy z SGH. Jednak ze względów finansowych jest ono dostępne dla części z nich, a na dodatek wiąże się ze zobowiązaniem na kilkadziesiąt lat. W luce czynszowej, czyli w sytuacji, gdy kogoś nie stać na zakup własnego M, ale jest zbyt bogaty na mieszkanie komunalne, jest ok. 35 proc. społeczeństwa. I to dla tej grupy potrzebna jest oferta państwa. Budownictwo społeczne mogłoby być alternatywą, ale nie odpowiada na potrzebę posiadania nieruchomości na własność.

Infrastruktura

Trwają prace nad europejską strategią odporności wodnej. Projekt ma być gotowy przed latem

Komisja Europejska ma w najbliższych tygodniach przedstawić strategię na rzecz zwiększenia odporności na niedobory wody. PE na majowej sesji przyjął zalecenia w tym zakresie, w których opowiada się za ambitną odpowiedzią na te wyzwania. Jak podkreśla europoseł PO Andrzej Buła, chodzi przede wszystkim o oszczędzanie wody i dbanie o jej jakość, a także o zapewnienie odpowiedniego finansowania odporności wodnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.