Podsumowanie III kwartału na poznańskim rynku mieszkaniowym
To będzie rok z rekordową sprzedażą mieszkań w Poznaniu. Wskazują na to dane płynące z raportu „Rynek mieszkaniowy w Poznaniu na tle innych aglomeracji - III kwartał 2021” przygotowanego przez spółkę JLL dla Oddziału Poznańskiego Polskiego Związku Firm Deweloperskich.
Trzeci kwartał na rynku nowych mieszkań był zdecydowanie słabszy niż dwa pierwsze i to zarówno pod względem sprzedaży jak i nowej podaży. Działający na sześciu największych rynkach w kraju (Warszawa, Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Poznań i Łódź) deweloperzy wprowadzili do oferty 13,8 tys. lokali, czyli o 13% mniej niż przed kwartałem. Taki spadek nie przeszkodził jednak, by w okresie od stycznia do września 2021 deweloperzy sprzedali więcej mieszkań niż w całym 2020 roku. Rekordowe dane płyną także z Poznania. Łącznie, w trzech kwartałach 2021 roku wprowadzono do sprzedaży na terenie stolicy Wielkopolski 5,2 tysiąca mieszkań, sprzedano 5,9 tysiąca, a w ofercie jest obecnie 4,7 tysięcy. W III kwartale 2021 roku na rynku pojawiły się 1582 nowe mieszkania, a właścicieli znalazło 1727 lokali. Tak duża liczba transakcji sprzedażowych powoduje jednak, że liczba mieszkań dostępnych na rynku pierwotnym spada. Jak widać z powyższych danych, w ostatnim kwartale poznańscy deweloperzy sprzedali więcej mieszkań niż zdołali w tym samym czasie wprowadzić na rynek. - Rosnąca z miesiąca na miesiąc inflacja wciąż przyciągała kolejnych nabywców, którzy chcą uchronić swoje oszczędności przed utratą wartości. Jednak w ostatnich tygodniach już widać, że ograniczona oferta i rosnące ceny zaczynają wpływać na liczbę sprzedawanych mieszkań – mówi Andrzej Marszałek, Prezes Zarządu Oddziału Poznańskiego PZFD.
Miniony kwartał to kolejny okres z dobrą sprzedażą, ale też ze wzrostem cen. Z danych JLL wynika, że na terenie Poznania, średnia cena mieszkań w III kwartale 2021 roku wynosiła 8943 zł za mkw. Jest to wzrost o 6,2 % w stosunku do II kwartału tego roku. Z kolei średnia cena wprowadzanych mieszkań to 10005 zł za mkw. To o 19,2 % więcej niż w kwartale II. Wzrosła także cena mieszkań sprzedanych. Za metr kwadratowy płacono 8763 zł, czyli o 10% więcej w porównaniu do III kwartału 2020 roku oraz 11,5 % więcej niż w II kwartale 2021 roku. - Musimy pamiętać, że wiele czynników wpływa na koszty prowadzenia całej inwestycji, a tym samym na ostateczną cenę mieszkania. W następstwie pandemii wydłużone zostały łańcuchy dostaw, ceny materiałów budowlanych poszybowały mocno w górę, rosną też koszty pracy a inflacja się rozpędza. Dzisiaj nie ma na rynku towaru czy usługi, których cena nie uległaby zmianie. Spada także podaż gruntów, a przedłużające się procedury administracyjne również nie pomagają. Niepewność deweloperów dotycząca kosztów procesu budowy, a jednocześnie zobowiązanie stałej ceny sprzedaży mieszkań powoduje, że niektórzy wstrzymują realizację projektów. Dodam również, że dodatkowym kosztem po stronie inwestorów, który pojawi się w roku 2022 jest składka na Deweloperski Fundusz Gwarancyjny i nowe obowiązki wynikające z nowelizacji Ustawy Deweloperskiej. Kolejne miesiące pokażą, jak bardzo będzie się to przekładało na liczbę rozpoczynanych inwestycji oraz cenę metra kwadratowego. – wskazuje Joanna Janowicz, Wiceprezes Zarządu Oddziału Poznańskiego PZFD.
Obecnie deweloperzy nie maja problemów ze znalezieniem nabywców dla swoich lokali. Prognozy wskazują, że jeszcze nie jesteśmy w szczycie koniunktury i przynajmniej przez najbliższe dwa lata rynek będzie się stabilnie rozwijał. Dla tych, którzy liczą na zakup własnego M, pozostaje nadzieja, że za mieszkaniami nadążą wynagrodzenia i zdolność kredytowa.
Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Jak wygląda rynek najmu w Krakowie?
Deweloperzy nie nadążają za popytem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Optegra otwiera dwunastą klinikę w Polsce i trzecią w Warszawie, dedykowaną specjalnie do korekcji wad wzroku
Sieć klinik okulistycznych Optegra, lider chirurgii korekcji wad wzroku w Polsce, otwiera nową, flagową klinikę w nowoczesnym biurowcu Warsaw Trade Tower w centrum Warszawy. Będzie to dwunasta placówka Optegra w Polsce oraz trzecia w Warszawie.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.