Komunikaty PR

Pokolenie Z myśli o kupnie własnego mieszkania

2023-07-04  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Aleksandra Maśnica
Prime Time PR

Halszki 28
30-611 Kraków
aleksandra.masnica|primetimepr.pl| |aleksandra.masnica|primetimepr.pl
12 313 00 87
https://primetimepr.pl/

Zmieniające się trendy rynkowe oraz rosnąca świadomość finansowa sprawiają, że młodzi ludzie, w szczególności ci z tzw. pokolenia Z, zaczynają planować swoją przyszłość na wczesnym etapie życia. Wraz z nadejściem nowej dekady, członkowie tej generacji dojrzewają i zaczynają myśleć o stabilizacji - nie tylko zawodowej, ale również mieszkaniowej.

Przeprowadzka w niedalekiej przyszłości

W badaniu przeprowadzonym w 2020 r. przez firmę Gen Z Planet 87 proc. respondentów z pokolenia Z stwierdziło, że chce w przyszłości mieć własne lokum, podczas gdy tego samego zdania było tylko 63 proc. millenialsów. Badanie sugeruje również, że 68 proc. przedstawicieli “zetek” uważało, że posiadanie mieszkania to dobry sposób na budowanie bogactwa. Inne badanie z 2021 r., przeprowadzone przez internetowego pożyczkodawcę Rocket Mortgage, wykazało natomiast, że 86 proc. respondentów z pokolenia Z chce kupić nieruchomość, a 45 proc. chciałoby to zrobić w ciągu najbliższych 5 lat. Dane jasno wskazują więc, że osoby urodzone między 1995r. a 2012 r. są żywo zainteresowane mieszkaniówką i, wzorem poprzednich generacji, chciałyby “pójść na swoje” tak szybko, jak to możliwe - W dalszym ciągu nie wiemy wiele o pokoleniu Z, jeśli chodzi o rynek mieszkaniowy, gdyż jego przedstawiciele dopiero teraz zaczynają na niego wchodzić. Na pewno młodzi ludzie cenią sobie posiadanie własnego lokum i jego kupno to dla nich życiowa decyzja. W Polsce ten trend jest szczególnie silny - praktycznie wszystkie generacje chcą pójść “na swoje”, szukając stabilizacji, a także sposobu na inwestycję - mówi Bartłomiej Rzepa, członek spółki realizującej inwestycję Osiedle Symbioza.

Raport CBRE "The Global Live-Work-Shop Report 2022" podkreśla, że osoby urodzone po 1996 r. nadal mieszkają z rodziną lub w akademikach. Młodzi ludzie intensywnie rozważają jednak przeprowadzkę w niedalekiej przyszłości - 33 proc. respondentów ankiety przeprowadzonej przez CBRE myśli o zmianie miejsca zamieszkania do 2025 r. Warto zaznaczyć, że to globalny trend, za wyjątkiem Chin i Japonii, gdzie zamiar zmiany otoczenia wskazało najmniej ankietowanych. Ponadto, prawie połowa badanych uznała, że najbardziej chciałaby mieszkać w pobliżu centrów miast. Jest to szczególnie pożądane przez pokolenie Z (53 proc. głosów). Przedstawiciele tej generacji deklarują największą chęć zmiany miejsca zamieszkania - chciałoby to zrobić 48 proc. z nich - Pokolenie Z celuje w przeprowadzki do większych ośrodków miejskich, szukając tam nie tylko pracy, ale także sprzyjających warunków mieszkaniowych oraz lepszego dostępu do kultury, rozrywki itp. “Zetki” cechuje przecież m.in. dążenie do samorozwoju i niezależności, toteż chcą odważnie stawiać kolejne życiowe kroki. Jednym z nich jest właśnie kupno mieszkania na własność - mówi Bartłomiej Rzepa.

Kłody pod nogi

Dla wielu przedstawicieli pokolenia Z droga do posiadania nieruchomości na własność jest jednak wyboista i pełna przeszkód. Niektóre “zetki” już teraz wyrażają zniechęcenie swoimi perspektywami mieszkaniowymi. W ankiecie przeprowadzonej rok temu przez firmę Freddie Mac, około 34 proc. młodych ludzi odpowiedziało, że ich zdaniem nigdy nie będzie ich stać na zakup własnego lokum. Dla porównania, w 2019 r. takiej odpowiedzi udzielił mniejszy odsetek respondentów - 27 proc. Największymi przeszkodami, jakie wskazano, było zebranie pieniędzy na wkład własny, brak odpowiedniej historii kredytowej oraz brak stałej pracy. - Wzrost cen spowodowany niedoborem mieszkań sprawił, że jesteśmy świadkami swoistego podziału na tych, którzy już gromadzą kapitał dzięki posiadaniu lokum oraz na tych, którzy dopiero mają nadzieję na dokonanie pierwszego zakupu. Przedstawiciele pokolenia Z mogą niestety stać się poszkodowanymi podczas pogłębiania tej przepaści, jeśli deweloperzy i politycy odpowiednio szybko nie zareagują na obecne zapotrzebowanie na mieszkania. Pozostaje ono bowiem bardzo wysokie, a nie zostało wciąż zaspokojone - mówi Krzysztof Tętnowski, prezes zarządu Tętnowski Development, inwestor osiedla Nowa Drożdżownia.

Odpowiedzią na problemy, które młodzi ludzie napotykają przed kupnem własnego mieszkania może być rządowy program “Pierwsze mieszkanie” oferujący dopłaty do kredytów na pierwsze lokum. Ma on szansę poniekąd odmienić los pokolenia Z, cierpiącego z powodu niewystarczających środków do nabycia nieruchomości. Czy faktycznie tak będzie - czas pokaże.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Prime Time PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości CCC zostaje w trzech centrach handlowych z portfolio Greenman Poland Biuro prasowe
2024-07-25 | 12:00

CCC zostaje w trzech centrach handlowych z portfolio Greenman Poland

  Marka CCC kontynuuje współpracę z trzema centrami handlowymi z portfolio Greenman Poland – Nowymi Czyżynami w Krakowie, Nowymi Bielawami w Toruniu i Nową Górną w
Nieruchomości BRAK ZDJĘCIA
2024-07-24 | 11:32

Guess w Elektrowni Powiśle z większym biurem

Guess Poland jest najemcą biurowym Elektrowni Powiśle od 2018 roku. Po 6 latach od podpisania pierwszej umowy, globalna marka lifestyle’owa zdecydowała się przedłużyć najem o kolejne lata, a także dokonać ekspansji na większą
Nieruchomości Skyliner w 100% wynajęty
2024-07-24 | 11:00

Skyliner w 100% wynajęty

Karimpol Polska podpisał właśnie umowę najmu na ostatnią wolną przestrzeń biurową w warszawskim biurowcu Skyliner. W ramach porozumienia najemca - jeden z czołowych deweloperów

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój

Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.

Handel

E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.

Firma

Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.