Północna nie czeka na blackout, inwestuje w odnawialne źródła energii

Tomasz Pietrzak
Guarana Public Relations
ul. Żelazna 2
40-851 Katowice
tomasz.pietrzak|guaranapr.pl| |tomasz.pietrzak|guaranapr.pl
509106256
www.guaranapr.pl
Z zielonego dachu Północnej płynie teraz zielony prąd. Galeria zaczęła sama produkować energię z odnawialnych źródeł. Wszystko za sprawą najnowszej eko-inwestycji, jednej z największych w ostatnich latach. Na dachu obiektu uruchomiono właśnie 224 panele fotowoltaiczne.
– Obserwując coraz trudniejszą sytuację na rynku energetycznym, a co za tym idzie rosnące ceny energii, postanowiliśmy nie tylko przyspieszyć zaplanowaną inwestycję w OZE, ale także zrealizować ją w niezwykle krótkim czasie. Wszystko po to, aby być możliwie jak najlepiej przygotowanym na najbliższe miesiące i wyzwania, jakie mogą się pojawić – komentuje Roman Bugajczyk, Head of Retail in Poland w GTC S.A.
– Oddany właśnie do użytku system fotowoltaiczny to konkretne rozwiązanie, dzięki któremu możemy nie tylko zmniejszyć skalę zakupów energii na rynku, częściowo obniżyć koszty, ale także – co istotne – w warunkach niepewności osiągnąć pewien stopień niezależności energetycznej dla naszej infrastruktury, wpisując się tym samym w coraz mocniejszy eko-trend na polskim i globalnym rynku retail – dodaje.
Jest i inny aspekt, na który zwraca uwagę galeria. – Dla Północnej to ważny krok w kierunku jeszcze bardziej zrównoważonego rozwoju, ale także racjonalnego wykorzystania zasobów naturalnych i dalszego zmniejszania „śladu węglowego”. W dobie gwałtownych zmian klimatycznych to działanie konieczne i odpowiedzialne, będące zarazem częścią budowanej strategii ESG – mówi.
W sumie Północna zdecydowała się na zamontowanie na dachu dwóch niezależnych instalacji fotowoltaicznych o wydajności 49,5 kWp każda. Składają się one z dwustronnych modułów PV Risen Bifacial, które umożliwiają przechwycenie do 30% dodatkowego promieniowania ze spodniej części panelu, a także są doskonale wydajne nawet przy niskim napromieniowaniu np. jesienią i zimą.
– To bezpieczna, ekologiczna i – co najważniejsze – nie generująca zanieczyszczeń instalacja, która pozwoli nam przede wszystkim na zasilenie potrzeb własnych w częściach wspólnych, czyli ruchomych schodów, wind czy oświetlenia alei handlowych i food hall. W ciągu roku dzięki panelom słonecznym będziemy w stanie wytworzyć 97.900 kWh energii, znacząco także zmniejszymy emisję dwutlenku węgla – zauważa Roman Bugajczyk
Pora na eko-potencjał Północnej
Nie jest to jednak jedyne działanie na czasy kryzysu energetycznego. Północna sięga także do swojego eko-potencjału. – Sam obiekt został zaprojektowany jako energooszędny, co ma swoje potwierdzenie w certyfikacje LEED Gold. Dysponujemy więc licznymi, już dawna wdrożonymi, rozwiązaniami, które pozwolą zmniejszyć zużycie energii – mówi.
Oszczędność zapewnia m.in. nowoczesne oświetlenie LED, które powszechnie stosowane jest w całej galerii, a także konstrukcja dachu obiektu, którego przeszklenia zapewniają sporą dawkę dziennego światła. Do tego izolacja samego budynku jest znacznie grubsza niż wymagają tego przepisy budowlane.
Ponadto, w sytuacji, kiedy temperatura na zewnątrz spada poniżej 15 st. Celsjusza, Północna ma możliwość przestawienia trybu drzwi na obrotowy, co minimalizuje utratę ciepła. Centrum posiada także wentylację mechaniczną z rekuperacją. Oznacza to, że powietrze wyciągane z wnętrza galerii jednocześnie ogrzewa powietrze wtłaczane do budynku.
W działaniach na najbliższe miesiące nie brakuje też doraźnych rozwiązań. – Już ograniczyliśmy wentylację obiektu poza godzinami otwarcia, obniżamy także temperaturę na powierzchniach wspólnych, jednak w taki sposób, że jest to nieodczuwalne dla klientów. Z kolei ciepłem pochodzącym z klimatyzacji najemców podgrzewana jest woda w łazienkach – wylicza Roman Bugajczyk

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
Donald Trump podniósł cła na produkty z Kanady, Meksyku, Chin, a także nałożył taryfy na import stali i aluminium od wszystkich partnerów handlowych USA, w tym Unii Europejskiej. KE odpowiedziała nałożeniem ceł na amerykańskie produkty o łącznej wartości 26 mld euro. Wiadomo, że USA odpowiedzą wprowadzeniem kolejnych taryf, co nakręci wojnę handlową. – Jeżeli się obkładamy cłami, to my stracimy i straci Ameryka, żadnego innego skutku wojen handlowych w historii nie było – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Konsument
Branżę tworzyw sztucznych czekają kosztowne zmiany. Firmy wdrożą innowacyjne technologie recyklingu

Polska branża tworzyw sztucznych stoi przed wyzwaniami, które wynikają z unijnych regulacji i rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów. Wdrożenie zasad gospodarki obiegu zamkniętego staje się koniecznością, a dla firm oznacza to koszty i inwestycje w nowe technologie. Z drugiej strony inwestycje w GOZ mogą przynieść firmom długofalowe korzyści zarówno w kontekście oszczędności surowców, jak i wzmocnienia pozycji na rynku. Kluczowy pozostaje jednak dostęp do finansowania i gotowość firm na wdrażanie zmian.
Finanse
UE przedstawi w tym tygodniu szczegóły dotyczące planu dozbrojenia Europy. Problemem jest sposób jego sfinansowania

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi Białą Księgę w sprawie przyszłości europejskiej obronności. Znajdą się w niej wytyczne dotyczące zwiększenia produkcji i gotowości obronnej w obliczu możliwej agresji militarnej ze strony Rosji. Zgodnie z planem ReArm Europe na obronę w ciągu najbliższych czterech lat ma trafić 800 mld euro. – Działania KE to ideologiczne zapowiedzi i teoretyczne obietnice. Unia Europejska znajduje się obecnie w ogromnym kryzysie finansowym i brakuje pieniędzy na obronność – ocenia europoseł Bogdan Rzońca.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.