Popyt na mieszkania o małej powierzchni rośnie – jaki jest tego powód?
Miasta o dużym zagęszczeniu, takie jak Warszawa, Kraków czy Wrocław, odnotowują wzrost liczby jednopokojowych mieszkań. Dzieje się to za sprawą pokolenia millenialsów, które faworyzuje mniejsze i tańsze przestrzenie, często też wybiera życie w pojedynkę i później zakłada rodzinę. Mniejsza przestrzeń życiowa ma sens – zwłaszcza jeśli mieszkamy w popularnym mieście, gdzie ludzie gromadzą się w pogoni za swoimi marzeniami i celami zawodowymi. Jakie mieszkania wybierają młodzi ludzie? Kto dziś jest zainteresowany kawalerkami?
Wybór mniejszej przestrzeni życiowej jest prawdopodobnie jednym z najlepszych pomysłów „na start” – pozwala na zmniejszenie wydatków na życie i uzyskanie kontroli nad finansami w perspektywie długoterminowej. Dlatego też współcześni mieszkańcy miast coraz częściej wybierają wysoce funkcjonalne mieszkania, które sprawiają, że życie w dużym mieście staje się mniej stresujące, o wiele przyjemniejsze i rozsądne pod względem finansowym.
Nieruchomości na rynku wrocławskim – rośnie popyt na kawalerki
Rynek deweloperski we Wrocławiu jest jednym z największych w Polsce i przez lata szybko się rozwijał, dlatego dziś znaleźć można tu sporo ofert mieszkaniowych – w tym jednopokojowych. Dużym zainteresowaniem potencjalnych kupców wrocławskich mieszkań cieszy się dzielnica Fabryczna. Lokale w tej okolicy, na przykład w inwestycja Pixel House przy ulicy Legnickiej, oferują lokale typu studio, które są doceniane przez osoby, które zaczynają mieszkać w innym mieście ze względu na naukę lub pracę.
– Widzimy, że zainteresowanie tą częścią miasta rośnie, zwłaszcza wśród osób poszukujących mieszkań jednopokojowych o powierzchni ok. 30-35 metrów kwadratowych. Zapotrzebowanie to dostrzegają też inwestorzy, którzy stanowią dziś silną grupę nabywców. Lokalizacja jest jednym z głównych czynników wyboru. W tym przypadku przesądza bliskość biurowców czy komunikacji miejskiej. Dzięki temu łatwiej im znaleźć najemcę. Taką ofertą są zainteresowani jednak nie tylko inwestujący, lecz także osoby szukające ekonomicznego rozwiązania na start – tłumaczy Jakub Orski z WPBM Mój Dom S.A.
Mniejsze przestrzenie są tańsze w aranżacji
Małe mieszkania – kawalerki lub lokale typu studio – pozwalają na niższe miesięczne wydatki na media i utrzymanie, ale także mniejszy czynsz, który umożliwia przeznaczenie środków finansowych na inne cele. Ich dodatkową zaletą jest funkcjonalność i łatwość w aranżacji – pozwalają na szybkie i niedrogie rozwiązania w kwestii dekoracji wnętrz. Im większa przestrzeń, tym większe wydatki i więcej czasu na zaaranżowanie każdego kąta w mieszkaniu, co nie pozwala na utrzymanie większej kontroli domowego budżetu.
Mniejszy metraż pozwala na dekorację w indywidualnym stylu przy minimalnych nakładach finansowych. Należy pamiętać, aby przed aranżacją i organizacją mieszkania przeanalizować swoje codzienne nawyki tak, by aranżacja ułatwiała funkcjonowanie. Co to oznacza? To przede wszystkim zastanowienie się nad kolejnością podejmowanych czynności i ułożenie mebli oraz przyborów tak, aby nie generować niepotrzebnego ruchu.
Rośnie trend elastycznych przestrzeni
Architekci i projektanci coraz częściej tworzą elastyczne przestrzenie, dopasowujące się do oczekiwań i możliwości nabywców. Dziś mieszkania jednopokojowe cieszą się dużym zainteresowaniem – zarówno dzięki inwestorom, jak i osobom rozpoczynającym samodzielne życie. To ekonomiczne rozwiązanie, które jest również praktyczne – nawet jeśli nabywamy lokum na własność i zechcemy powiększyć swoją przestrzeń życiową, możemy wynająć aktualną kawalerkę, traktując to jako inwestycję w przyszłość – swoją i swoich dzieci.

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.