Popyt na mieszkania o małej powierzchni rośnie – jaki jest tego powód?
Miasta o dużym zagęszczeniu, takie jak Warszawa, Kraków czy Wrocław, odnotowują wzrost liczby jednopokojowych mieszkań. Dzieje się to za sprawą pokolenia millenialsów, które faworyzuje mniejsze i tańsze przestrzenie, często też wybiera życie w pojedynkę i później zakłada rodzinę. Mniejsza przestrzeń życiowa ma sens – zwłaszcza jeśli mieszkamy w popularnym mieście, gdzie ludzie gromadzą się w pogoni za swoimi marzeniami i celami zawodowymi. Jakie mieszkania wybierają młodzi ludzie? Kto dziś jest zainteresowany kawalerkami?
Wybór mniejszej przestrzeni życiowej jest prawdopodobnie jednym z najlepszych pomysłów „na start” – pozwala na zmniejszenie wydatków na życie i uzyskanie kontroli nad finansami w perspektywie długoterminowej. Dlatego też współcześni mieszkańcy miast coraz częściej wybierają wysoce funkcjonalne mieszkania, które sprawiają, że życie w dużym mieście staje się mniej stresujące, o wiele przyjemniejsze i rozsądne pod względem finansowym.
Nieruchomości na rynku wrocławskim – rośnie popyt na kawalerki
Rynek deweloperski we Wrocławiu jest jednym z największych w Polsce i przez lata szybko się rozwijał, dlatego dziś znaleźć można tu sporo ofert mieszkaniowych – w tym jednopokojowych. Dużym zainteresowaniem potencjalnych kupców wrocławskich mieszkań cieszy się dzielnica Fabryczna. Lokale w tej okolicy, na przykład w inwestycja Pixel House przy ulicy Legnickiej, oferują lokale typu studio, które są doceniane przez osoby, które zaczynają mieszkać w innym mieście ze względu na naukę lub pracę.
– Widzimy, że zainteresowanie tą częścią miasta rośnie, zwłaszcza wśród osób poszukujących mieszkań jednopokojowych o powierzchni ok. 30-35 metrów kwadratowych. Zapotrzebowanie to dostrzegają też inwestorzy, którzy stanowią dziś silną grupę nabywców. Lokalizacja jest jednym z głównych czynników wyboru. W tym przypadku przesądza bliskość biurowców czy komunikacji miejskiej. Dzięki temu łatwiej im znaleźć najemcę. Taką ofertą są zainteresowani jednak nie tylko inwestujący, lecz także osoby szukające ekonomicznego rozwiązania na start – tłumaczy Jakub Orski z WPBM Mój Dom S.A.
Mniejsze przestrzenie są tańsze w aranżacji
Małe mieszkania – kawalerki lub lokale typu studio – pozwalają na niższe miesięczne wydatki na media i utrzymanie, ale także mniejszy czynsz, który umożliwia przeznaczenie środków finansowych na inne cele. Ich dodatkową zaletą jest funkcjonalność i łatwość w aranżacji – pozwalają na szybkie i niedrogie rozwiązania w kwestii dekoracji wnętrz. Im większa przestrzeń, tym większe wydatki i więcej czasu na zaaranżowanie każdego kąta w mieszkaniu, co nie pozwala na utrzymanie większej kontroli domowego budżetu.
Mniejszy metraż pozwala na dekorację w indywidualnym stylu przy minimalnych nakładach finansowych. Należy pamiętać, aby przed aranżacją i organizacją mieszkania przeanalizować swoje codzienne nawyki tak, by aranżacja ułatwiała funkcjonowanie. Co to oznacza? To przede wszystkim zastanowienie się nad kolejnością podejmowanych czynności i ułożenie mebli oraz przyborów tak, aby nie generować niepotrzebnego ruchu.
Rośnie trend elastycznych przestrzeni
Architekci i projektanci coraz częściej tworzą elastyczne przestrzenie, dopasowujące się do oczekiwań i możliwości nabywców. Dziś mieszkania jednopokojowe cieszą się dużym zainteresowaniem – zarówno dzięki inwestorom, jak i osobom rozpoczynającym samodzielne życie. To ekonomiczne rozwiązanie, które jest również praktyczne – nawet jeśli nabywamy lokum na własność i zechcemy powiększyć swoją przestrzeń życiową, możemy wynająć aktualną kawalerkę, traktując to jako inwestycję w przyszłość – swoją i swoich dzieci.

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
Donald Trump podniósł cła na produkty z Kanady, Meksyku, Chin, a także nałożył taryfy na import stali i aluminium od wszystkich partnerów handlowych USA, w tym Unii Europejskiej. KE odpowiedziała nałożeniem ceł na amerykańskie produkty o łącznej wartości 26 mld euro. Wiadomo, że USA odpowiedzą wprowadzeniem kolejnych taryf, co nakręci wojnę handlową. – Jeżeli się obkładamy cłami, to my stracimy i straci Ameryka, żadnego innego skutku wojen handlowych w historii nie było – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Konsument
Branżę tworzyw sztucznych czekają kosztowne zmiany. Firmy wdrożą innowacyjne technologie recyklingu

Polska branża tworzyw sztucznych stoi przed wyzwaniami, które wynikają z unijnych regulacji i rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów. Wdrożenie zasad gospodarki obiegu zamkniętego staje się koniecznością, a dla firm oznacza to koszty i inwestycje w nowe technologie. Z drugiej strony inwestycje w GOZ mogą przynieść firmom długofalowe korzyści zarówno w kontekście oszczędności surowców, jak i wzmocnienia pozycji na rynku. Kluczowy pozostaje jednak dostęp do finansowania i gotowość firm na wdrażanie zmian.
Finanse
UE przedstawi w tym tygodniu szczegóły dotyczące planu dozbrojenia Europy. Problemem jest sposób jego sfinansowania

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi Białą Księgę w sprawie przyszłości europejskiej obronności. Znajdą się w niej wytyczne dotyczące zwiększenia produkcji i gotowości obronnej w obliczu możliwej agresji militarnej ze strony Rosji. Zgodnie z planem ReArm Europe na obronę w ciągu najbliższych czterech lat ma trafić 800 mld euro. – Działania KE to ideologiczne zapowiedzi i teoretyczne obietnice. Unia Europejska znajduje się obecnie w ogromnym kryzysie finansowym i brakuje pieniędzy na obronność – ocenia europoseł Bogdan Rzońca.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.