Komunikaty PR

Profesjonalizacja przyszłością rynku najmu

2021-05-24  |  13:00
Biuro prasowe

Zdjęcia: https://wetransfer.com/downloads/edf531dbf20e563301f12136c517d8f220210524085513/fd27cc68f24e3184252bc964efd223e520210524085612/4b1536

Atrakcyjne stanowiska pracy i spora ilość wyższych uczelni od lat przyciągają do Trójmiasta nowych pracowników i studentów, którym zależy na wysokim standardzie wynajmowanych mieszkań. W efekcie, ten wzrost wymagań najemców spowodował trwałą poprawę standardu i jakości mieszkań przeznaczonych na wynajem. Wniosek nasuwa się sam -  czasy, w których wystarczało nam pierwsze lepsze lokum w byle jakiej dzielnicy, z przestarzałym czy niewystarczającym wyposażeniem bezpowrotnie minęły.

Od wielu lat atrakcyjność trójmiejskiego rynku pracy nieustannie przyciąga nowych mieszkańców. Większość z nich, przynajmniej na początku swojej przygody z Trójmiastem, decyduje się na wynajęcie mieszkania, chcąc uniknąć wieloletnich zobowiązań kredytowych. Nie zmienia to jednak faktu, że grupie tej zależy nie tylko na dogodnej lokalizacji, ale też na możliwie wysokim standardzie wykończenia. Ta tendencja nie umknęła uwadze wynajmujących, którzy chcąc sprostać konkurencji, coraz częściej decydują się na remont czy też inwestowanie w wysokiej jakości wyposażenie, ponieważ takie mieszkanie wynajmowane są zdecydowanie częściej.

Pandemia na jakiś czas zachwiała wznoszącymi statystykami najmu i zaburzyła ścieżkę wzrostu, niemniej już pomału widać powrót do poziomu transakcji sprzed roku mówi  Janusz Tomczak, współwłaściciel Dom & House. Przez ostatnie miesiące ceny najmu spadały. Powodem było zmniejszenie aktywności biznesowej firm, przeniesienie spotkań firmowych do sieci, brak studentów na uczelniach, mniejsza mobilność społeczeństwa. Jednocześnie właściciele mieszkań nie rzucili się do ich sprzedaży i raczej pozostali przy chęci wynajmu, co z kolei spowodowało wzrost podaży nad popytem. Obecnie najemcy wracają do gry. Jeśli na rynku pojawia się przyzwoicie wykończony lokal w racjonalnej cenie, nie czeka zbyt długo na nowego klienta. Ostatnio zauważamy nawet braki mieszkań, zwłaszcza w segmencie premium - dobrze zlokalizowanych, dużych apartamentów, wykończonych w wysokim standardzie dodaje.

Gdańsk - profesjonalizacja rynku

Gdańsk jest miastem stosunkowo zamożnym, z roczną siłą nabywczą wynoszącą ok. 43 000 zł na jednego mieszkańca - znacznie powyżej średniej krajowej (co jest bliższe 33 000 zł) i stopą bezrobocia na poziomie zaledwie 2%. Znajduje się tu blisko 150 centrów usługowych, outsourcingowych, badawczych i informatycznych, zatrudniających blisko 30 tys. osób. Jest to więc naprawdę spora populacja chętnych dysponujących środkami na wynajem w dobrze zlokalizowanych nowych budynkach mieszkalnych. Jeżeli chodzi o demografię, wśród najemców wyraźnie przeważa grupa w wieku 25-55 lat.

W szczególności w gdańskich centralnych dzielnicach biznesowych pracuje duża liczba młodych profesjonalistów i par, które szukają mieszkania do wynajęcia w niewielkiej odległości od biura i centrów handlowych, a najlepiej w niewielkiej odległości od plaży mówi Tom Leach, współwłaściciel Leach & McGuire, międzynarodowej firmy działającej w sektorze PRS. W tej grupie demograficznej najbardziej popularne zawsze były mieszkania jednosypialniane. Obecnie jednak obserwujemy spadek zainteresowania mieszkaniami typu studio ze względu na coraz popularniejszą pracę w trybie home office. Spodziewamy się jednak, że popularność mniejszych jednostek mieszkalnych powróci w ciągu kilku następnych lat, gdy tylko ludzie powrócą do biura dodaje.

Ogłoszeń w segmencie ekonomicznym szukają rozpoczynający aktywność zawodową, którzy nie mają jeszcze wystarczającej zdolności kredytowej, studenci i osoby pracujące w nowych miejscach na swoich pierwszych kontraktach. Segment średni oraz premium to managerowie wyższych szczebli, zagraniczni pracownicy z rodzinami i dyplomaci. Są wreszcie również tacy, którzy po prostu nie chcą się wiązać na stałe z  konkretnym miejscem.

Balkony i tarasy

Należy jednak zauważyć, że ostatni rok znacząco zweryfikował potrzeby najemców, sprawiając, że najbardziej pożądane stały się mieszkania wyposażone w balkony i tarasy. Sytuacja ta jest oczywiście spowodowana pandemią i wprowadzeniem obostrzeń ograniczających kontakty z innymi. Przestrzenie te stały się więc idealnym zaspokojeniem naturalnej potrzeby przebywania na świeżym powietrzu bez konieczności wychodzenia z domu, przez co ich popularność znacznie wzrosła.

Rzeczywiście w ostatnich miesiącach obserwujemy wzrost zainteresowania naszymi inwestycjami Biotura i Oliva Koncept, które wypełnia zieleń mówi Arkadiusz Zalaszewski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Budner Inwestycje. Klienci z uwagi na pandemię poszukują bliskości natury, stąd wiele zapytań dotyczy ogródków przydomowych, a także okolicy osiedli i ich zagospodarowania. Dużą popularnością cieszą się również rozległe, dobrze ustawne balkony, które dają komfort prywatności i możliwość przebywania na słońcu w każdej wolnej chwili. Obecnie szczególnie Biotura, cieszy się zainteresowaniem. Głównym atutem osiedla będzie rozległy prywatny park, w którym na obszarze pół hektara powstaną siłownie plenerowe, altanki, zielone miejsca przeznaczone na pikniki i spotkania przy grillu, pergole porośnięte bluszczem, podesty wypoczynkowe, trasy do joggingu, miejsce na ognisko, a także ogrodzony wybieg dla psów, wyposażony w przeszkody i elementy do treningu czworonogów. Dla najmłodszych zaplanowano plac zabaw z tyrolką, górkę do jazdy na sankach, zjeżdżalnie i rozległe tereny zielone do zabawy na świeżym powietrzu. Główne atrakcje osiedla skupione zostaną wokół stawu, stanowiącego punkt centralny parku - dodaje.

Ewentualna możliwość nadejścia kolejnej fali pandemii sprawia, że trend ten najprawdopodobniej jeszcze długo się utrzyma a popyt na mieszkania z dobrze zaaranżowanymi strefami relaksu na świeżym powietrzu będzie tylko rósł. Atrakcyjnie zaaranżowany taras np. w formie ogrodu zimowego, może być dobrą przestrzenią do życia. Nie tylko podnosi on komfort, ale również przyczynia się do poszerzenia naszej przestrzeni i atrakcyjności lokalu. Relatywnie niewielka powierzchnia, połączona z rozległym słonecznym i dobrze zagospodarowanym tarasem, to, jak wskazują eksperci, jedne z najbardziej pożądanych mieszkań na rynku.

Obecnie taras staje się integralną częścią domu i w pewnym stopniu jego wystrój powinien współgrać z wystrojem mieszkania - mówi Daniel Ochońko, prezes zarządu Trust Us, spółki działającej na rynku mebli kontraktowych. Dobra aranżacja tarasu polega na połączeniu dwóch czynników - otwartości na otaczającą przestrzeń przy jednoczesnej możliwości wydzielenia stref intymnych. Jeżeli chodzi o wyposażenie, pierwsze skrzypce odgrywa tu praktyczność materiałów, z których wykonane są meble. Muszą one być odporne na niekorzystne warunki atmosferyczne, ponieważ wszystkim zależy na tym, aby móc korzystać z tarasu przez możliwie najdłuższy okres w roku. Jeżeli chodzi o kolorystykę, aktualnie wciąż popularne są kolory bliskie natury, w odcieniach kontrastowych, ale stonowanych. Wśród najnowszych, dopiero przebijających się trendów możemy coraz częściej spotkać trawiaste podłoża oraz wyposażenie nawiązujące do stylu industrialnego, wykorzystującego akcenty rdzy czy wyeksponowane sęki drewna - dodaje.

Najem krótkoterminowy

Osobny rozdział stanowią apartamenty przeznaczone do wynajmu krótkoterminowego, które w obecnej sytuacji wydają się bezpieczną alternatywą dla zatłoczonych hoteli. O ile to właśnie właściciele takich apartamentów najbardziej ucierpieli na pandemii, to nadchodzący sezon rysuje się już bardzo optymistycznie. Takie mieszkania znajdują się bowiem w doskonałych lokalizacjach, blisko centrum i najważniejszych zabytków danego miasta. Ponadto, najlepsze apartamenty do wynajmu na wakacje muszą odzwierciedlać poziom i jakość czterogwiazdkowych hoteli - nowe budownictwo z windą i miejscem postojowym, gustowny, wysokiej klasy wystrój, obsługę recepcji oraz pełne wyposażenie w naczynia i pościele.

Przykładem takiej inwestycji jest Chlebova Apartamenty przy ul. Wiosny Ludów 4 w Gdańsku, która niedawno została oddana do użytku. Ten 6-kondygnacyjny obiekt składający się ze 163 apartamentów klasy premium zlokalizowany jest w pierwszej linii zabudowy rzeki Motławy, zaledwie kilka minut spacerem od największych atrakcji Gdańska, a jednocześnie z dala od turystycznego zgiełku. Niewątpliwym atutem Chlebovej jest również bezpośredni kontakt z nabrzeżem i bliskość przystani jachtowej, co bez wątpienia przyciągnie amatorów wodnej rekreacji. Ponadto, do dyspozycji najemców pozostanie recepcja, znajdująca się na parterze strefa gastronomiczna oraz, jakże obecnie ceniony, taras dachowy z widokiem na Muzeum II Wojny Światowej i Europejskie Centrum Solidarności.

Perspektywy

Wszelkie dane pozwalają stwierdzić, że Trójmiasto nadal utrzymuje się na liście najbardziej pożądanych destynacji w naszym kraju zarówno jeżeli chodzi o mieszkańców, studentów, jak i turystów. Nie dziwi więc fakt, że trójmiejski rynek mieszkaniowy ulega nieustannej profesjonalizacji, aby spełniać coraz wyższe standardy i odpowiadać na realne i wciąż rosnące potrzeby przyszłych najemców, których liczba, według prognoz, będzie tylko rosła.  

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego? Biuro prasowe
2025-02-21 | 11:50

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Inwestowanie w nieruchomości to budowanie majątku na pokolenia, dlatego od zawsze jest ono postrzegane jako pewna i dochodowa forma lokowania kapitału. Nie od dziś wiadomo, że
Nieruchomości Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe
2025-01-30 | 06:00

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Obniżki cen ofertowych mieszkań w najbliższych miesiącach prognozuje 58 proc. przedstawicieli biur nieruchomości. W przypadku domów w taki scenariusz wierzy prawie 50 proc.
Nieruchomości Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
2024-12-30 | 15:00

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów

Rosnące ceny mieszkań skłaniają wiele osób do wyboru mikroapartamentów jako przystępnej cenowo i funkcjonalnej alternatywy. Koszty ich zakupu i utrzymania są niższe, co czyni

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.