Przygotować się na twarde lądowanie
Rosnąca inflacja, wojna w Ukrainie, szybujące ceny materiałów budowlanych i surowców energetycznych – to tylko niektóre z wyzwań, z jakimi muszą się obecnie mierzyć uczestnicy polskiego rynku nieruchomości. Jak długo potrwa spowolnienie tej branży i kto wyjdzie z niego obronną ręką?
Druga połowa 2022 r. to dla polskiego rynku nieruchomości czas wielkich niewiadomych. Po latach prosperity dla mieszkaniówki nastał trudny czas – wskutek podwyżek stóp procentowych duża grupa potencjalnych nabywców utraciła zdolność kredytową, przez co liczba transakcji w biurach sprzedaży deweloperów spadła o ponad 50 proc. Na spadek popytu deweloperzy odpowiedzieli stosowną obniżką podaży – według danych GUS, w połowie 2022 roku liczba rozpoczynanych budów była o 24 proc. mniejsza, niż 12 miesięcy temu. Nowych mieszkań powstaje mniej także z powodu wojny w Ukrainie – gwałtowne podwyżki cen surowców energetycznych i materiałów budowalnych wywindowały ceny generalnego wykonawstwa.
Drożejąca energia to również problem dla deweloperów i właścicieli obiektów biurowych. Wydawało się, że po blisko dwóch latach pandemicznych ograniczeń i częściowej pracy w domu najemcy powrócili do swoich biur na dobre. Jednak rosnące koszty eksploatacyjne mogą ich skłonić do szukania innych, bardziej ekonomicznych lokalizacji. Kolejnym problemem jest słabnąca złotówka – jako że w zdecydowanej większości przypadków czynsze biurowe są indeksowane w euro, wskutek dewaluacji polskiej waluty koszty najemców rosną.
Inflacja: zagrożenie czy szansa?
Pozytywnym czynnikiem dla deweloperów mieszkaniowych jest… rosnąca inflacja. Mimo całej serii podwyżek stóp procentowych, ich realna wysokość przy ponad 17-procentowej inflacji pozostaje głęboko ujemna. Nieruchomości mieszkaniowe, które w ostatnich latach drożały w zależności od lokalizacji w tempie 12-16 proc. są wciąż skuteczną i atrakcyjną formą ochrony kapitału przed utratą wartości. Obecnie nawet 50-70 proc. wszystkich transakcji na rynku mieszkaniowym to zakupy gotówkowe. Szczególnym wzięciem cieszą się nieruchomości luksusowe w najbardziej prestiżowych lokalizacjach miejskich i kurortach wakacyjnych – panuje przekonanie, ze nieruchomości z naprawdę najwyższej półki są najbardziej odporne na wahanie mieszkaniowej koniunktury.
Rozmowy na szczycie – dosłownie i w przenośni
W obecnej sytuacji rynkowej stawianie długofalowych prognoz może przypominać nieco wróżenie z kryształowej kuli. Tego niełatwego zadania podejmą się jednak uczestnicy drugiej edycji konferencji PRES Polish Real Estate Summit, którą firma Nowy Adres organizuje 22-23 listopada w hotelu Nosalowy Dwór Resort & Spa w Zakopanem. Swój udział w imprezie zapowiedziało kilkuset najważniejszych graczy na naszym rynku nieruchomości – przedstawicieli kadry zarządzającej firm deweloperskich, agencji doradczych, funduszy inwestycyjnych, organizacji branżowych, generalnych wykonawców, kancelarii prawnych, pracowni architektonicznych, producentów materiałów budowlanych, dostarczycieli usług, analityków, dziennikarzy nieruchomościowych i in.
Organizator, znany choćby z takich cykli konferencyjnych jak sopockie Forum Rynku Nieruchomości, gwarantuje wysoki poziom merytoryczny – program konferencji został ułożony tak, aby uwzględniać najbardziej palące problemy rodzimego rynku nieruchomości mieszkaniowych oraz biurowych i oferować ich optymalne rozwiązania. Państwa szczególnej uwadze polecamy otwierający konferencję panel pod wiele mówiącym tytułem „Inflacja na rynku budowlanym, czyli z kim i jak budować, żeby w ogóle zbudować?”, podczas którego deweloperzy, generalni wykonawcy i dystrybutorzy materiałów budowlanych będą dyskutować o tym, na jakich warunkach w obecnej sytuacji rynkowej ich wzajemna współpraca jest w ogóle możliwa. Warto też pochylić się nad panelami dyskusyjnymi o wpływie wojny na Ukrainie i napływu migrantów na nasz rynek nieruchomości oraz o atrakcyjności inwestowania w projekty typu condo, które obecnie ponownie odbierane są jako skuteczna opcja ochrony kapitału.
Zainwestuj z INRE
Ta ostatnia tematyka będzie obecna w Zakopanem także za sprawą premierowej edycji Targów Nieruchomości Inwestycyjnych INRE. To impreza dla wszystkich inwestorów indywidualnych, którzy na rynku nieruchomości poszukują atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych czy choćby w celach tezauryzacyjnych. W Nosalowym Dworze będą mieli oni możliwość zapoznania się z propozycjami blisko 30 wystawców oferujących condo- i aparthotele, domy całoroczne, apartamenty inwestycyjne czy grunty pod zabudowę w kraju i za granicą, m.in. na Półwyspie Iberyjskim.
Dodatkową korzyścią z uczestnictwa w PRES jest również możliwość skorzystania z systemu Match Maker, umożliwiającego umawianie spotkań z innymi uczestnikami konferencji w trakcie trwania wydarzenia. To skuteczne narzędzie do nawiązywania nowych kontaktów biznesowych, które nierzadko okazują się wartością samą w sobie.
UWAGA: Partner Wspierający konferencji Grupa MTP zaprasza do specjalnej strefy kibica, w której transmitowany na żywo będzie mecz Polska-Meksyk. Gorąco zapraszamy i trzymamy kciuki za Biało-Czerwonych!
PRES Polish Real Estate Summit, 22-23 listopada, Zakopane
Z pełnym programem konferencji można zapoznać się tu: https://www.biznesowi.pl/konferencje/pres-summit/#program
Partnerami Merytorycznymi konferencji są firmy Fortech Consulting, Geodetic, FlatForFlip oraz Sander System, Partnerami Wspierającymi: Grupa MTP oraz Grupa Mo, Srebrnymi Sponsorami: Equilis i INA Management, Brązowymi Sponsorami: Nieruchomości Orange oraz Olivia Center, honorowym patronatem PRES 22 objęli: Polski Związek Firm Deweloperskich, Polska Federacja Rynku Nieruchomości, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego PLGBC, Stowarzyszenie Architektów RP, Warszawskie oraz Wielkopolskie Stowarzyszenia Pośredników w Obrocie Nieruchomościami oraz Związek Banków Polskich. Patroni Medialni wydarzenia to: Dziennik Gazeta Prawna, GazetaPrawna.pl, magazyn Investor Real Estate Expert, InwestycjewKurortach.pl, KGM, KRN.pl, Property Insider, agencja Tauber Promotion oraz serwisy Subiektywnie o Finansach i ZainwestujwNieruchomosci.pl.
Więcej informacji:
Aneta Paździor
menedżer ds. marketingu i organizacji
apazdzior@nowyadres.pl
tel. 795 636 889

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.