Komunikaty PR

Rekordowy 2020 rok w Polsce – Panattoni wynajęło ponad 2,1 mln m kw.

2021-01-11  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt
Ewelina Ciuchta
Konkret PR

ul. Konduktorska 4 lok. 9
00-775 Warszawa
e.ciuchta|konkretpr.pl| |e.ciuchta|konkretpr.pl
508 338 267
www.konkretpr.pl

Panattoni, lider rynku nieruchomości przemysłowych w Europie, informuje o znaczącym wzroście wynajmowanej powierzchni w 2020 roku w Polsce. Przez dwanaście miesięcy tego roku deweloper podpisał umowy najmu z takimi klientami jak Media Expert, 4f, Inpost, Allegro czy Phoenix Contact na ponad 2,1 mln m kw. powierzchni – aż 800 000 m kw. więcej niż rok wcześniej. Na ten wynik, mimo trwającego od marca stanu epidemii, wpływ miał przede wszystkim szybki rozwój e-commerce. Ożywieniu na rynku magazynowo-przemysłowym sprzyjały też nowe trendy - zarówno jeśli chodzi o przenoszenie produkcji z Azji bliżej konsumenta końcowego, jak i sieci handlowe zabezpieczające ciągłość łańcucha swoich dostaw.

Na fali e-commerce. W czasie lockdown’u gospodarki e-commerce stał się jednym z głównych kanałów sprzedaży i głównym motorem napędowym logistyki. Wzrost znaczenia handlu internetowego był widoczny już wcześniej, ale pandemia spowodowała, że konsumenci masowo zaczęli się przenosić z klasycznych kanałów sprzedaży do sieci. Szacuje się, że w 2020 roku wartość rynku e-commerce wzrośnie o 16 -18 proc. do ponad 44 mld zł., a w 2023 roku ma to już być 58 mld zł. Z kolei według raportu „Europa 2020: Region e-commerce” oczekuje się, że wartość handlu elektronicznego w Europie na koniec 2020 roku wyniesie ponad 700 miliardów euro. To oznacza wzrost o 12,7 procent w porównaniu z sytuacją w zeszłym roku.
Przy tak szybko rosnących zamówieniach internetowych oraz obrotach, firmy z branży e-commerce potrzebowały nowych powierzchni do zaspokojenia tego popytu. Jak szacuje Panattoni inwestycje związane z branżą e-commerce stanowiły w tym roku blisko 30 proc. realizacji dewelopera. Przykładem jest firma Globalway (wchodząca w skład grupy Costway), dostawca m.in. zabawek, mebli, akcesoriów sportowych i wyposażenia wnętrz z Chin, który wynajął całą powierzchnię w ramach Panattoni Park Tricity East IV (52 000 m kw.). Gdańskie centrum dystrybucyjne ma ułatwić firmie handel nie tylko na rynku polskim, ale i w całej Europie. Wśród jej strategicznych partnerów Globalway znajdują się takie firmy jak Wallmart, Amazon, eBay, Wish czy Home Depot.

Blisko, coraz bliżej. Popyt rośnie nie tylko na wielkie magazyny dla potentatów branży internetowej. Ponieważ klienci oczekują otrzymania zamówienia możliwie jak najszybciej, zwiększa się też – w ramach last mile delivery - zapotrzebowanie na operatorów logistycznych czy platformy przeładunkowe właśnie blisko końcowych odbiorców oraz zainteresowanie powierzchniami w obrębie parków miejskich czy w mniejszych miejscowościach. Jeden z największych operatów logistycznych w Polsce – firma InPost – zajmuje już ponad 30 000 m kw. nowoczesnej powierzchni magazynowej udostępnionej przez Panattoni m.in. w Toruniu, Szczecinie, Opolu czy Olsztynie. W ostatnim kwartale tego roku objęła kolejne w A2 East Warsaw Park (8 200 m kw.), Panattoni Park Lublin III (8 100 m kw.), Panattoni Park Bydgoszcz II (2 470 m kw.), Panattoni Park Białystok II (8 500 m kw.) oraz City Logistics Kraków 1 (9 000 m kw.).
Duży wpływ na rynek najmu powierzchni magazynowych miały też sieci handlowe, które musiały udoskonalić swoje strategie omnichannel, koncentrując się bardziej na sprzedaży online i swoich sklepach internetowych. Wymuszało to na nich konieczność zabezpieczenia łańcucha dostaw i przestawienie się z dotychczas popularnego rozwiązania dostaw just-in-time oraz zabezpieczenie dodatkowej powierzchni magazynowej. W marcu tego roku deweloper wynajął 35 000 m kw. w Panattoni Park Gliwice III jednej z dużych sieci handlowych, która chciała realizować zamówienia internetowe produktów z segmentu nieżywnościowego jak odzież, akcesoria sportowe, ogrodowe czy do domu, w tym również sprzęt AGD. Najemca wprowadził się do parku już w kwietniu br., dzięki czemu zapewnił swoim konsumentom stały dostęp do oferty.

Offshoring zyskuje na znaczeniu. W popycie na powierzchnie przemysłowe rośnie też udział przedsiębiorstw produkcyjnych, które na fali pandemii i problemów z importem coraz częściej myślą o dywersyfikacji źródeł dostaw i zaprzestaniu bazowania na jednym azjatyckim poddostawcy. Przy przenoszeniu produkcji bliżej konsumentów końcowych, Polska staje się idealną lokalizacją. Wynika to z jej położenia w Europie, jak i nadal niższych kosztów pracy oraz dostępu do wykwalifikowanych pracowników. Dzięki utworzeniu nowych linii produkcyjnych blisko swoich rynków zbytu, firmy skracają łańcuch dostaw i zapewniają sobie bezpieczeństwo ich dostaw. Przykładem takiej realizacji jest budowa przez Panattoni nowoczesnej fabryki w Rzeszowie dla fabryki Phoenix Contact E-Mobility w Rzeszowie – firmy działającej w obszarze elektromobilności. Od początku 2021 roku w obiekcie o powierzchni 15 000 m kw. będą produkowane i testowane różne kable do ładowania na potrzeby wiodących producentów samochodów elektrycznych.

Zielona rewolucja. Niezwykle istotna w sektorze nieruchomości przemysłowych staje się też troska o środowisko. Rozważne wykorzystanie zasobów i proekologiczna, energooszczędna eksploatacja zaczyna odgrywać coraz większą rolę w wielu przedsiębiorstwach. Stąd coraz więcej inwestorów chce, aby ich magazyny i hale produkcyjne były budowane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. To trend, który jest już widoczny i od którego nie ma odwrotu biorąc pod uwagę zmiany klimatyczne. Zwłaszcza, że przejście na zieloną energię oznacza również znaczną redukcję kosztów operacyjnych. Dlatego Panattoni, idąc za potrzebami rynku, wdrożyło koncepcję zrównoważonego rozwoju – Go Earthwise with Panattoni – co pozwoliło znacząco zniwelować wpływ inwestycji dewelopera na środowisko i zadbać o wellbeing pracujących tam osób. Przykładowo, wszystkie budowane przez Panattoni obiekty posiadają podwyższoną izolację dachów i ścian oraz szczelność budynku, co pozwala na redukcję emisji spalin i dwutlenku węgla oraz daje do 20 proc. oszczędności energii na ogrzewanie obiektu. Dzięki nowym technologiom pozwalającym na zautomatyzowane zarządzanie energią elektryczną oraz minimalizację zużycia wody, oszczędności na tych mediach mogą sięgać nawet 60-70 proc. Dodatkowo, w celu poprawy komfortu pracy, Panattoni wprowadziło m.in. przeszklone elewacje, zwiększające dopływ światła słonecznego, powiększa strefy zieleni i wypoczynku (m.in. nowe nasadzenia, hotele dla pszczół) wokół obiektów.
Potwierdzeniem tych wszystkich zmian jest certyfikacja inwestycji Panattoni w systemie BREEAM na poziomie Very Good. Tylko w tym roku certyfikaty z tą notą otrzymały już inwestycje o łącznej powierzchni 520 400 m. kw. (Polska). W sumie Panattoni zrealizowało w Polsce już 50 obiektów zgodnych z koncepcją zrównoważonego rozwoju. To łącznie aż 2,6 mln m kw. powierzchni poddanej certyfikacji, a kolejne 1,5 mln m kw. jest w planach. Certyfikacji poddawane są inwestycje dewelopera w Wielkiej Brytanii czy Czechach. Do tej pory uzyskało ją 100 inwestycji. W całej Europie Panattoni planuje certyfikację kolejnych 2,5 mln m kw.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Konkret PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego? Biuro prasowe
2025-02-21 | 11:50

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Inwestowanie w nieruchomości to budowanie majątku na pokolenia, dlatego od zawsze jest ono postrzegane jako pewna i dochodowa forma lokowania kapitału. Nie od dziś wiadomo, że
Nieruchomości Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe
2025-01-30 | 06:00

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Obniżki cen ofertowych mieszkań w najbliższych miesiącach prognozuje 58 proc. przedstawicieli biur nieruchomości. W przypadku domów w taki scenariusz wierzy prawie 50 proc.
Nieruchomości Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
2024-12-30 | 15:00

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów

Rosnące ceny mieszkań skłaniają wiele osób do wyboru mikroapartamentów jako przystępnej cenowo i funkcjonalnej alternatywy. Koszty ich zakupu i utrzymania są niższe, co czyni

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.