Komunikaty PR

Rok logistyki magazynowej

2021-03-25  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt
Kateryna Matsuta
Fundacja Fundusz Współpracy

Gornoslaska St. 4a
00-444 Warszawa
kmatsuta|cofund.org.pl| |kmatsuta|cofund.org.pl
+48 724 359 324
https://cofund.org.pl/

Rok logistyki magazynowej

Magazyny na terenie miast siłą napędową rynku usług logistycznych w 2020 roku

Pandemia koronawirusa negatywnie wpłynęła na gospodarki krajów europejskich i wiele segmentów nieruchomości komercyjnych, takich jak nieruchomości handlowe czy też hotele. Według danych Eurostatu produkt krajowy brutto Polski w 2020 r. zmniejszył się o 2,7 proc. r/r, wobec wzrostu o 4,5 proc. rok wcześniej. Niemniej jednak dla rynku powierzchni magazynowych otworzył on całkiem nowe możliwości.

Popyt na magazyny nie gaśnie

Rok pandemii był niezwykle udany dla sektora logistyki magazynowej w Polsce. Mimo wprowadzenia ograniczeń zaczął się rozwijać e-commerce, a wraz z nim logistyka ostatniej mili, czyli końcowy element łańcucha dostaw, w którym to klient otrzymuje przesyłkę do ręki. W efekcie wzrósł też popyt na powierzchnie magazynowe na terenie miast. Deweloperzy wyciągnęli kapitał z nierentownych segmentów, takich jak nieruchomości biurowe czy też handlowe i zainwestowali je w magazyny.

O wzroście polskiego sektora nieruchomości magazynowych świadczą dane. Według raportu firmy doradczej Axi Immo, w 2020 roku liczba nowych ofert magazynowych na rynku przekroczyła granicę 20 mln mkw. – to o 10 proc. więcej niż przed rokiem. Oprócz tego polski rynek logistyki magazynowej pobił kolejny rekord w 2020 roku powierzchnia wynajmowanych lokali przekroczyła 5 mln mkw. Był to wzrost o 29 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Konsumenci zostali zmuszeni do natychmiastowej zmiany swoich zachowań i to na ogromną skalę. Wielu odkryło dla siebie nowy sposób robienia zakupów i przeniosło się do internetu. Dzięki temu e-commerce zaczął pokonywać tradycyjny retail. Klasyczny handel detaliczny może przechowywać część towarów na półkach, podczas gdy e-commerce składuje cały swój asortyment w magazynach. Sklepy internetowe z kolei potrzebują o wiele więcej przestrzeni magazynowej. Według niektórych raportów w Polsce działa obecnie ponad 40 tys. sklepów internetowych skomentował Oleksii Mospan, Head of Product WareTeka.

Wraz z rozwojem segmentu e-commerce wzrosła również rola logistyki ostatniej mili oraz magazynowej. Teraz konsumenci chcą, aby ich zamówienia były dostarczane szybko. Dlatego dla sklepów internetowych niezwykle ważne jest, żeby magazyny były zlokalizowane jak najbliżej miasta. W ten sposób mogą szybko realizować zamówienia i dostarczać towary unikając opóźnień. W efekcie coraz większym zainteresowaniem cieszą się w Polsce magazyny usytuowane w granicach miasta.

Nowa logistyka magazynowa

Wraz z rozwojem polskiego rynku logistyki magazynowej pojawiają się nowe rozwiązania cyfrowe, chociażby takie jak platformy do wyszukiwania magazynów. Jest to dochodowe rozwiązanie dla wszystkich uczestników rynku. Właściciele magazynów mogą umieścić swój obiekt na stronie serwisu i szybko go wynająć. Z kolei najemcy mogą w krótkim czasie znaleźć obiekt o pożądanych cechach w odpowiedniej lokalizacji. W porównaniu do tradycyjnego procesu wyszukiwania znalezienie magazynu w ten sposób zajmuje znacznie mniej czasu.
Magazyn jest kluczowym elementem w łańcuchach dostaw. Aby skalować i rozszerzać rynki zbytu, firmy muszą rozwijać infrastrukturę magazynową. Często szukanie informacji o wolnej powierzchni jest czasochłonne, ponieważ rynek jest zamknięty i słabo reprezentowany w internecie. W rezultacie firmy spędzają miesiące na poszukiwaniu powierzchni magazynowych odpowiadających ich wymaganiom. Dodatkowo, w okresie szczytowego popytu jest to jeszcze większy problem. Jeśli firma nie ma wystarczającej powierzchni magazynowej, traci część swoich zysków dodaje Oleksii Mospan.

Ukraińskie innowacje w Polsce

Platformy magazynowe aktywnie rozwijają się na polskim rynku. Jednym z aktywnych graczy w tym segmencie jest ukraiński startup WareTeka. Firma tworzy most łączący wszystkich graczy rynkowych. Przedsiębiorcy, którzy chcą szybko powiększyć swoją powierzchnię magazynową lub zlecić logistykę zewnętrzną, znajdują sprawdzonych partnerów, a ci, którzy świadczą takie usługi, mogą znaleźć nowych klientów. W ciągu roku zespołowi udało się stworzyć największą bazę magazynową w całym kraju. Teraz to ponad tysiąc propozycji w jednej bazie danych o łącznej powierzchni ponad 6 milionów mkw. Jesienią 2020 roku WareTeka rozszerzyła swoją obecność na rynkach europejskich – platforma została uruchomiona w Polsce.
Rozpoczęliśmy swoją działalność od rynku ukraińskiego. Po pewnym czasie współpracowaliśmy blisko z głównymi dostawcami usług logistycznych na Ukrainie. Przyszedł więc czas zrobić krok w przód, dlatego przebadaliśmy rynki europejskie pod kątem ekspansji. Polska okazała się najbardziej atrakcyjna. Oczywiście wypromowanie produktu w innych krajach nie jest łatwe. W tym akurat pomogło nam wsparcie m.in. projektu Polish-Ukrainian Startup Bridge, które pozwoliło nam przygotować grunt pod wejście na nowy rynek dodaje Oleksii Mospan.

Dziś WareTeka aktywnie rozbudowuje polską bazę magazynową. Zespół startupu współpracuje już z operatorami fulfilment, 3PL i brokerami. Wśród partnerów są m.in. Enterprise Logistics czy też GEODIS Poland. W najbliższym czasie WareTeka planuje zautomatyzować interakcję między 3PL i operatorami fulfilment. W tym celu zespół opracowuje usługę On-Demand z kontem osobistym do zarządzania operacjami magazynowymi – premiera produktu planowana jest za kilka miesięcy.


***

Polish-Ukrainian Startup Bridge

Głównym celem projektu Polish-Ukrainian Startup Bridge jest identyfikacja najlepszych pomysłów biznesowych podczas meetupów regionalnych na Ukrainie. Następnie ich akceleracja w trakcie szkoleń prowadzonych przez doświadczonych ekspertów z Polski oraz umożliwienie im bezpośredniego kontaktu z przedstawicielami funduszy Venture Capital.
Polish-Ukrainian Startup Bridge realizowany jest przez Fundację Fundusz Współpracy i Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej i finansowany ze środków programu Polska Pomoc (Polish Aid) Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

WareTeka
WareTeka to platforma pomagająca w wyborze odpowiedniego magazynu. Zasada działania jest prosta: właściciele, operatorzy logistyczni lub brokerzy umieszczają ogłoszenia na stronie, a ci, którzy potrzebują powierzchni magazynowych, szukają najlepszej opcji według kryteriów.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Fundacja Fundusz Współpracy
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele? Biuro prasowe
2025-05-13 | 06:00

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Rynek nieruchomości w Polsce rządzi się swoimi prawami. Klient nierzadko poznaje ceny lokali dopiero wtedy, gdy zapyta o nie sprzedawcę. Najlepiej osobiście, podczas spotkania
Nieruchomości Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
2025-04-29 | 18:00

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Rynek nieruchomości przeszedł w ostatnich latach dużą metamorfozę. Coraz więcej osób, zamiast mieszkania w centrum dużego miasta, wybiera życie na przedmieściach.
Nieruchomości Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
2025-04-25 | 06:00

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Zakup mieszkania to decyzja, której skutki odczuwamy przez lata. Metraż i liczba pokoi są ważne, ale to układ pomieszczeń decyduje o tym, czy nowe mieszkanie będzie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Finanse

Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków

Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) – uruchomiony po pandemii COVID-19 – wygasa w sierpniu 2026 roku. Europosłowie w przyjętej niedawno rezolucji postulują, by przedłużyć ten termin o 18 miesięcy dla kluczowych projektów bliskich ukończenia. To szczególnie ważne dla Polski, która przez trzy lata – przez spór poprzedniego rządu z Komisją Europejską – miała zablokowany dostęp do środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jednocześnie rezolucja wzywa do większej przejrzystości wydawanych funduszy.

Polityka

Prof. G. Kołodko: Druga prezydentura Trumpa zmienia Amerykę i świat na gorsze. Nie przyczynia się do rozwiązywania fundamentalnych światowych problemów

Zdaniem byłego wicepremiera i ministra finansów, prof. Grzegorz Kołodki, trumpizm wzmacnia pewne trendy nacjonalizmu, populizmu ekonomicznego i handlowego nie tylko w Ameryce, ale także w innych państwach. W ocenie ekonomisty Trump i trumpizm będą mieli negatywne skutki dla światowych procesów demograficznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Prezydentura Trumpa nie skupia się na rozwiązywaniu najważniejszych światowych problemów, takich jak m.in. migracja, zimna wojna, czy też ocieplenie klimatu.

Konsument

Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju

W UE co roku wytwarza się ponad 2,2 mld t odpadów. Aby ograniczyć ich ilość, promowane jest przechodzenie na bardziej zrównoważony model, czyli gospodarkę o obiegu zamkniętym. W ramach pakietu zmian prawnych ograniczających negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko nacisk położony jest w dużej mierze na producentów opakowań. Przedstawiciele branży podkreślają, że nowe regulacje to dla nich nie tylko nowe obowiązki, ale też okazja na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.