Rok logistyki magazynowej
Fundacja Fundusz Współpracy
Gornoslaska St. 4a
00-444 Warszawa
kmatsuta|cofund.org.pl| |kmatsuta|cofund.org.pl
+48 724 359 324
https://cofund.org.pl/
Rok logistyki magazynowej
Magazyny na terenie miast siłą napędową rynku usług logistycznych w 2020 roku
Pandemia koronawirusa negatywnie wpłynęła na gospodarki krajów europejskich i wiele segmentów nieruchomości komercyjnych, takich jak nieruchomości handlowe czy też hotele. Według danych Eurostatu produkt krajowy brutto Polski w 2020 r. zmniejszył się o 2,7 proc. r/r, wobec wzrostu o 4,5 proc. rok wcześniej. Niemniej jednak dla rynku powierzchni magazynowych otworzył on całkiem nowe możliwości.
Popyt na magazyny nie gaśnie
Rok pandemii był niezwykle udany dla sektora logistyki magazynowej w Polsce. Mimo wprowadzenia ograniczeń zaczął się rozwijać e-commerce, a wraz z nim logistyka ostatniej mili, czyli końcowy element łańcucha dostaw, w którym to klient otrzymuje przesyłkę do ręki. W efekcie wzrósł też popyt na powierzchnie magazynowe na terenie miast. Deweloperzy wyciągnęli kapitał z nierentownych segmentów, takich jak nieruchomości biurowe czy też handlowe i zainwestowali je w magazyny.
O wzroście polskiego sektora nieruchomości magazynowych świadczą dane. Według raportu firmy doradczej Axi Immo, w 2020 roku liczba nowych ofert magazynowych na rynku przekroczyła granicę 20 mln mkw. – to o 10 proc. więcej niż przed rokiem. Oprócz tego polski rynek logistyki magazynowej pobił kolejny rekord – w 2020 roku powierzchnia wynajmowanych lokali przekroczyła 5 mln mkw. Był to wzrost o 29 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.
– Konsumenci zostali zmuszeni do natychmiastowej zmiany swoich zachowań i to na ogromną skalę. Wielu odkryło dla siebie nowy sposób robienia zakupów i przeniosło się do internetu. Dzięki temu e-commerce zaczął pokonywać tradycyjny retail. Klasyczny handel detaliczny może przechowywać część towarów na półkach, podczas gdy e-commerce składuje cały swój asortyment w magazynach. Sklepy internetowe z kolei potrzebują o wiele więcej przestrzeni magazynowej. Według niektórych raportów w Polsce działa obecnie ponad 40 tys. sklepów internetowych – skomentował Oleksii Mospan, Head of Product WareTeka.
Wraz z rozwojem segmentu e-commerce wzrosła również rola logistyki ostatniej mili oraz magazynowej. Teraz konsumenci chcą, aby ich zamówienia były dostarczane szybko. Dlatego dla sklepów internetowych niezwykle ważne jest, żeby magazyny były zlokalizowane jak najbliżej miasta. W ten sposób mogą szybko realizować zamówienia i dostarczać towary unikając opóźnień. W efekcie coraz większym zainteresowaniem cieszą się w Polsce magazyny usytuowane w granicach miasta.
Nowa logistyka magazynowa
Wraz z rozwojem polskiego rynku logistyki magazynowej pojawiają się nowe rozwiązania cyfrowe, chociażby takie jak platformy do wyszukiwania magazynów. Jest to dochodowe rozwiązanie dla wszystkich uczestników rynku. Właściciele magazynów mogą umieścić swój obiekt na stronie serwisu i szybko go wynająć. Z kolei najemcy mogą w krótkim czasie znaleźć obiekt o pożądanych cechach w odpowiedniej lokalizacji. W porównaniu do tradycyjnego procesu wyszukiwania znalezienie magazynu w ten sposób zajmuje znacznie mniej czasu.
– Magazyn jest kluczowym elementem w łańcuchach dostaw. Aby skalować i rozszerzać rynki zbytu, firmy muszą rozwijać infrastrukturę magazynową. Często szukanie informacji o wolnej powierzchni jest czasochłonne, ponieważ rynek jest zamknięty i słabo reprezentowany w internecie. W rezultacie firmy spędzają miesiące na poszukiwaniu powierzchni magazynowych odpowiadających ich wymaganiom. Dodatkowo, w okresie szczytowego popytu jest to jeszcze większy problem. Jeśli firma nie ma wystarczającej powierzchni magazynowej, traci część swoich zysków – dodaje Oleksii Mospan.
Ukraińskie innowacje w Polsce
Platformy magazynowe aktywnie rozwijają się na polskim rynku. Jednym z aktywnych graczy w tym segmencie jest ukraiński startup WareTeka. Firma tworzy most łączący wszystkich graczy rynkowych. Przedsiębiorcy, którzy chcą szybko powiększyć swoją powierzchnię magazynową lub zlecić logistykę zewnętrzną, znajdują sprawdzonych partnerów, a ci, którzy świadczą takie usługi, mogą znaleźć nowych klientów. W ciągu roku zespołowi udało się stworzyć największą bazę magazynową w całym kraju. Teraz to ponad tysiąc propozycji w jednej bazie danych o łącznej powierzchni ponad 6 milionów mkw. Jesienią 2020 roku WareTeka rozszerzyła swoją obecność na rynkach europejskich – platforma została uruchomiona w Polsce.
– Rozpoczęliśmy swoją działalność od rynku ukraińskiego. Po pewnym czasie współpracowaliśmy blisko z głównymi dostawcami usług logistycznych na Ukrainie. Przyszedł więc czas zrobić krok w przód, dlatego przebadaliśmy rynki europejskie pod kątem ekspansji. Polska okazała się najbardziej atrakcyjna. Oczywiście wypromowanie produktu w innych krajach nie jest łatwe. W tym akurat pomogło nam wsparcie m.in. projektu Polish-Ukrainian Startup Bridge, które pozwoliło nam przygotować grunt pod wejście na nowy rynek – dodaje Oleksii Mospan.
Dziś WareTeka aktywnie rozbudowuje polską bazę magazynową. Zespół startupu współpracuje już z operatorami fulfilment, 3PL i brokerami. Wśród partnerów są m.in. Enterprise Logistics czy też GEODIS Poland. W najbliższym czasie WareTeka planuje zautomatyzować interakcję między 3PL i operatorami fulfilment. W tym celu zespół opracowuje usługę On-Demand z kontem osobistym do zarządzania operacjami magazynowymi – premiera produktu planowana jest za kilka miesięcy.
***
Polish-Ukrainian Startup Bridge
Głównym celem projektu Polish-Ukrainian Startup Bridge jest identyfikacja najlepszych pomysłów biznesowych podczas meetupów regionalnych na Ukrainie. Następnie ich akceleracja w trakcie szkoleń prowadzonych przez doświadczonych ekspertów z Polski oraz umożliwienie im bezpośredniego kontaktu z przedstawicielami funduszy Venture Capital.
Polish-Ukrainian Startup Bridge realizowany jest przez Fundację Fundusz Współpracy i Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej i finansowany ze środków programu Polska Pomoc (Polish Aid) Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.
WareTeka
WareTeka to platforma pomagająca w wyborze odpowiedniego magazynu. Zasada działania jest prosta: właściciele, operatorzy logistyczni lub brokerzy umieszczają ogłoszenia na stronie, a ci, którzy potrzebują powierzchni magazynowych, szukają najlepszej opcji według kryteriów.

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.