Rola agenta nieruchomości jest dzisiaj ważniejsza niż kiedykolwiek
Okaeri Consulting
ul. Łowicka 58/3
02-531 Warszawa
piotr.krynicki|okpr.pl| |piotr.krynicki|okpr.pl
+48 605 284 502
okpr.pl
Pandemia koronawirusa w znaczny sposób wpływa na każdą branżę, w tym także na rynek nieruchomości. Ostatnie tygodnie to czas drastycznej reorganizacji dotychczasowych zachowań kupujących, sprzedających i deweloperów. Wszyscy uczestnicy rynku wstrzymują oddech w oczekiwaniu na dane o cenach: spadną, czy może jednak nie? Jak w takich warunkach funkcjonują pośrednicy i co mogą zrobić, by skutecznie działać pomimo pandemii?
Rynek cen ofertowych w marcu 2020 – pierwszym miesiącu pandemii
Zgodnie z najnowszymi danymi Morizon.pl dot. cen ofertowych za metr kwadratowy w Warszawie - rynku często uważanego za barometr kondycji całego sektora w kraju - w ujęciu rocznym, ceny w marcu były odpowiednio o 11,92 proc wyższe. Jednakże porównując ceny za m2 miesiąc do miesiąca, między lutym a marcem 2020 roku odnotowano wzrost o zaledwie 0,08 proc. Kluczowym czynnikiem cenotwórczym będą kwestie cen transakcyjnych. Niestety, pomimo chęci stron, z powodu ograniczeń w pracy urzędów i notariuszy, wiele transakcji nie może zostać sfinalizowanych, co wpłynie na wyniki statystyczne. Ponadto wielu pośredników nieruchomości i ich klientów reguluje na bieżąco finansowy aspekt transakcji z pomocą umów przedwstępnych, przekładając moment podpisania właściwego aktu notarialnego na okres po opanowaniu pandemii. Choć jest to dobra metoda na obejście ograniczeń kwarantanny, to takie rozwiązania „pomostowe” również mogą nie zostać od razu odnotowane w statystykach sprzedaży mieszkań.
Rynek wyraźnie wstrzymał oddech, zarówno od strony podaży, jak i popytu. W czasie tego spowolnienia - uczestnicy gwałtownie poszukiwali też narzędzi, które pozwoliłyby im na bezpieczne znalezienie właściwej nieruchomości, sposobu finansowania i w konsekwencji: na zawarcie transakcji w sytuacji pandemii. Natomiast od świąt Wielkanocnych widzimy zdecydowaną zmianę, wraz z nadejściem wiosny oraz zapowiedzią luzowania ograniczeń. Zachowania naszych użytkowników, którzy są potencjalnymi kupcami nieruchomości, wracają już do stanu zbliżonego do czasu sprzed epidemii.” – mówi Jarosław Święcicki, prezes zarządu, Morizon.pl – „Obecne ograniczenia, to nadal wyzwanie dla pośredników, którzy z dnia na dzień musieli znaleźć nowe środki komunikacji, które umożliwiają im kontynuowanie pracy zawodowej. Jako Morizon.pl staramy się wsłuchiwać w potrzeby naszych klientów i odpowiadamy na zmieniające się potrzeby, dopasowując naszą ofertę i dodając nowe funkcjonalności do naszych serwisów.”
Pośrednicy adaptują się stawiając na online
Polscy pośrednicy nieruchomości szukają w obecnej sytuacji nowego podejścia, innowacyjnych rozwiązań. Na rynku opartym w dużej mierze o kontakt osobisty, dziś rośnie wykorzystanie narzędzi online, umożliwiających realizację celów zakupowych i sprzedażowych klientów. Wynika to z tego, że sytuacja ograniczyła niemal do zera możliwość stosowania podstawowego narzędzia sprzedaży nieruchomości – wizyt osobistych.
Dzięki zintegrowaniu mobilnej aplikacji Morizon oraz Jitsi Meet pośrednicy zyskali możliwość przeprowadzenia wideo prezentacji mieszkania. Oparta na zasadzie wideokonferencji funkcja umożliwia kupującemu oględziny wybranej oferty bez konieczności opuszczania miejsca zamieszkania. Coraz popularniejszym jest także wykorzystanie sferycznych zdjęć 360 stopni do promocji danego ogłoszenia. Dodatkowo, stale udoskonalane są funkcje wyszukiwania nieruchomości wg kryteriów, co ułatwia pośrednikom pozycjonowanie swojego portfolio oraz przyspiesza proces znalezienia kupca.
Morizon.pl nawiązał również współpracę z wiodącymi biurami nieruchomości, by przygotować zbiór dobrych praktyk dla agentów, jak najskuteczniej działać w obecnych realiach. Wnioski z tych konsultacji zaowocowały stworzeniem dedykowanego zbioru porad dla agentów, które mają wesprzeć ich w skutecznej realizacji działań w trudnych czasach. Zostały one zaprezentowane w specjalnym raporcie, w którym znalazły się również konkretne wskazówki dotyczące między innymi tego, jak:
- zadbać o widoczność portfolio i marki agencji,
- wykorzystać nową technologię wideo prezentacji do efektywnej sprzedaży,
- efektywnie komunikować się z klientami w czasach narodowej kwarantanny.
- które kwestie prawne można obsłużyć bez wychodzenia z domu – i jak?,
- jak przygotować się do niezbędnych spotkań tak, by były one bezpieczne

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny
16 lipca Komisja Europejska przedstawi swój pomysł na budżet w kolejnej siedmioletniej perspektywie. Projekt ma przewidywać mniej programów, większy udział kwot niezaplanowanych, a także mechanizmy i rezerwy, które umożliwią szybszą i bardziej elastyczną reakcję na zmieniające się potrzeby. Więcej w nim będzie również środków przewidzianych na wzmocnienie bezpieczeństwa. W maju Parlament Europejski odrzucił w głosowaniu propozycję KE, by budżety przewidziane na okres po roku 2027 konstruować tak jak KPO.
Polityka
P. Müller: Wnioski z ludobójstwa w Srebrenicy szczególnie aktualne w kontekście ukraińskim. Społeczność międzynarodowa nie może przymykać oczu

W ubiegłym tygodniu obchodzono 30. rocznicę ludobójstwa w Srebrenicy, gdzie z rąk Serbów w lipcu 1995 roku zginęło ponad 8 tys. bośniackich mężczyzn i chłopców. To jeden z najciemniejszych rozdziałów najnowszej historii Europy – podkreślali szefowie instytucji UE. – To także lekcja dla społeczności międzynarodowej, która nabiera szczególnego znaczenia w kontekście agresji Rosji na Ukrainę – mówi Piotr Müller, europoseł z PiS.
Media i PR
Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba

8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.