Rosnąca klasa średnia i luka w podaży mieszkań - to napędza polski sektor PRS
Prime Time PR
Halszki 28
30-611 Kraków
aleksandra.masnica|primetimepr.pl| |aleksandra.masnica|primetimepr.pl
12 313 00 87
https://primetimepr.pl/
W ubiegłym roku polski rynek PRS zanotował skokowy wzrost. Według danych Colliers podaż mieszkań w tym sektorze zwiększyła się aż o 217 proc. Plasuje nas to w czołówce Europy Środkowo-Wschodniej.
Polska w czołówce
Pod względem ilości istniejących mieszkań przeznaczonych na wynajem instytucjonalny wiodącym rynkiem pozostają Czechy z prawie 62,5 tys. lokali. Polska znajduje się w tym rankingu na drugim miejscu ze swoimi ok. 10 tys. lokalami, a dalej uplasowały się m.in. Rumunia (780) i Węgry (ok. 630). Jeżeli zaś chodzi o najbardziej znaczące wzrosty w relacji rok do roku, to najwyższy wskaźnik odnotowały Węgry (+301 proc.), Rumunia (+244 proc.), Polska (+217 proc.), Słowacja (+173 proc.) oraz Bułgaria (+151 proc. w ciągu ostatnich 2 lat) - wynika z raportu “The Living Sector in CEE-6”. Jednocześnie dane rynkowe jednoznacznie sugerują, że na lokale należące do firm jest popyt. Jak podaje Polski Związek Firm Deweloperskich, stan wynajęcia mieszkań będących w rękach sektora PRS wynosi nawet 98 proc., więc te nieruchomości praktycznie nigdy nie stoją puste. Potwierdza to raport firm Knight Frank i Dentos, według którego pustostany stanowią zaledwie ok. 3 procent mieszkań należących do funduszy. Skąd tak wysokie obłożenie tego typu nieruchomości? Wpływa na to kilka czynników. Po pierwsze zapewnienie kompleksowych usług, takich jak utrzymanie nieruchomości, codzienna obsługa i reagowanie na zgłoszenia dotyczące napraw. Dzięki temu najemcy mają pewność, że ich potrzeby będą szybko i profesjonalnie zaspokojone. Kolejnym powodem może być fakt, że mieszkania w sektorze PRS często są nowe. Nowoczesne apartamenty z nowymi instalacjami, urządzeniami i starannie zaprojektowanymi wnętrzami przyciągają potencjalnych klientów. Lokale w dobrym stanie technicznym, oferujące wysoki standard wykończenia są bardziej atrakcyjne dla osób szukających długoterminowego wynajmu. - Znaczenie mają również elastyczne warunki umowy. Dostępność zarówno krótkoterminowych, jak i długoterminowych umów, a także możliwość łatwej zmiany lokalu czy większa swoboda w zakresie przenosin do innych nieruchomości mogą interesować różnorodne grupy odbiorców. Dodatkowo bardzo często mieszkania w sektorze PRS są zaprojektowane w sposób przyjazny zwierzętom, co również może przyciągać, szczególnie że nie jest to standard wśród najemców indywidualnych - mówi Magdalena Rybicka, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu LifeSpot.
Co istotne, pomimo znaczących wzrostów najem instytucjonalny wciąż jest branżową niszą z zaledwie 1 proc. udziałem w całym rynku nieruchomości. Oznacza to, że wciąż stoi przed nim perspektywa dalszego rozwoju. Jeśli chodzi o nadchodzące budowy mieszkań przeznaczonych dla firm PRS, to według raportu Colliers najwięcej będzie ich właśnie w Polsce (prawie 13 tys. aktualnie w budowie i 6 tys. planowanych), Czechach (prawie 2 tys. budów i 2,5 tys. planowanych) i Rumunii (848 budów i 2,6 tys. planowanych). Oczekuje się, że większość inwestycji zostanie dostarczonych na rynek już w obecnym i przyszłym roku.
2-milionowa luka w podaży
Katalizatorem wzrostu rynku PRS zarówno w Polsce, jak i w całej Europie Środkowo-Wschodniej jest narastająca luka w podaży ze strony deweloperów. Eksperci HRE Think Tank analizując nasze rodzime “podwórko” jeszcze w 2019 r. oszacowali tę lukę na 2,1 mln mieszkań. Z kolei według danych GUS, liczba nowo wybudowanych lokali zmniejszyła się w naszym kraju o prawie 30 proc., a są regiony, w których spadek ten wynosi prawie 40 proc. Patrząc na dane z całego ubiegłego roku, można powiedzieć, że to wyraźny trend. Business Insider informuje, że statystyki nowych inwestycji mieszkaniowych cofnęły się w ciągu zaledwie kilkunastu miesięcy do poziomu z 2017 r., a PZFD prognozuje wkrótce spadek nowych budów nawet do poziomu z roku 2014. Jest to spowodowane m.in. trudnościami w pozyskaniu gruntów, rosnącymi w szybkim tempie kosztami budowy oraz brakiem odpowiedniego wsparcia ze strony administracji publicznej. Konsekwencje? Spadek dostępności mieszkań do zakupu. Słaba koniunktura na rynku sprzedaży i dobre perspektywy sektora wynajmu kreują natomiast środowisko do zwiększania zaangażowania w Polsce funduszy PRS. Inwestorów przyciągają również stosunkowo niższe koszty i wyższe potencjalne zyski w porównaniu z Europą Zachodnią.
Klasa średnia rośnie w siłę - rynek PRS wraz z nią
Drugim znaczącym czynnikiem hossy na rynku PRS jest wzrost liczebności polskiej klasy średniej. Ze statystyk Ministerstwa Finansów wynika, że w ciągu ostatnich czterech lat skurczyła się liczba zeznań, których podatnicy deklarowali dochody niższe niż 20 tys. zł. W rozliczeniach za 2018 r. do urzędów skarbowych trafiło prawie 8,5 mln tego typu deklaracji, natomiast w zeznaniach za 2021 r. takich zeznań było już tylko 5,4 mln. Rośnie też grupa osób deklarujących roczne dochody powyżej 1 mln zł - Poprawa naszej stopy życiowej powoduje, że jesteśmy w stanie zapłacić więcej za wyższą jakość obsługi, standard wykończenia lokalu oraz jego lepszą lokalizację. Dodatkowo, coraz większy odsetek młodszych ludzi preferuje najem niż własność - szczególnie osoby z pokolenia Z. Dokonują oni zazwyczaj takich wyborów dotyczących stylu życia, które sprzyjają mobilności - mówi Magdalena Rybicka, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu LifeSpot - Rosnąca klasa średnia i luka w podaży to dwa główne czynniki, które napędzają rozwój polskiego sektora PRS. Wzrost liczby wynajmowanych mieszkań oraz zainteresowanie inwestorów potwierdzają rosnącą popularność tego rynku - dodaje.
Dane pokazują, że popyt na mieszkania wynajmowane przez sektor PRS jest wysoki, a liczba lokali przeznaczonych pod wynajem stale rośnie. Mimo, że rynek ten wciąż jest procentowo niewielki, wszystko wskazuje na dalszy, dynamiczny rozwój tego sektora.

Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dalsze prace nad uproszczeniami we wspólnej polityce rolnej. Celem jest ich wejście w życie w styczniu 2026 roku
Przed przerwą wakacyjną w Parlamencie Europejskim rozpoczęły się prace nad ogłoszonym w maju kolejnym Omnibusem – pakietem uproszczeń istotnym z punktu widzenia rolników. Chodzi m.in. o uproszczenie pewnych obowiązków w sprawozdawczości, ułatwienia dla drobnych rolników czy ograniczenie kontroli. Zdaniem europosłanki PO propozycje KE to przykład wsłuchiwania się w postulaty rolników, co jest potrzebne także przy kształtowaniu wspólnej polityki rolnej.
Finanse
Zdecydowane odbicie w liczbie ofert pracy dla programistów. Wynagrodzenia rosną, ale nie wrócą na dotychczasowe poziomy

Po 2,5 roku perturbacji na rynek pracy w branży IT wracają wzrosty. Jak wynika z danych JustJoin.IT, w I połowie tego roku na tym portalu odnotowano blisko 70-proc. wzrost liczby ofert pracy w porównaniu do sytuacji sprzed roku. W górę idą także płace, chociaż eksperci wskazują, że dynamika nie jest tak wysoka jak kilka lat temu. Wciąż trudności ze znalezieniem pracy mają pracownicy dopiero zaczynający karierę w branży.
Konsument
Dobrobyt Polski uzależniony od wiedzy społeczeństwa o ekonomii i finansach. Takiej edukacji wciąż za mało jest w szkołach

Ostatnie badania wskazują na pewną poprawę w świadomości ekonomicznej Polaków, zwłaszcza na temat konieczności oszczędzania. Jednak w zakresie inwestowania i dostępnych do tego narzędzi oraz systemu podatkowego wciąż są poważne deficyty w wiedzy. Polacy mają świadomość, że podnoszenie swoich kompetencji pozytywnie wpłynie na ich budżety domowe, ale mało się mówi o tym, że od tego zależy też przyszły dobrobyt kraju. Dlatego też edukacja finansowa i ekonomiczna powinna się wkrótce stać elementem nauczania na jak najwcześniejszym etapie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.