Rozwiązania tyu flex przejmują znaczną część rynku biurowego
Zmiana na rynkach biurowych, której byliśmy świadkami w 2021 roku, była tylko preludium tego, co nadejdzie w 2022 roku. Gospodarka współdzielenia oraz cyfryzacja napędzają rewolucję w branży biurowej, a adaptacja hybrydowych modeli pracy międzynarodowych korporacji działa jak impuls do kolejnych zmian. To między innymi wnioski z 3 edycji raportu rynkowego New Work Flex Office Solutions post pandemic 2022, który właśnie się ukazał.
Podczas gdy w 2019 roku rynek biurowy wciąż kwestionował zasadność rozwiązań elastycznych, to już dwa lata później, w 2021 roku stały się to rozwiązania obowiązkowe dla każdego wynajmującego. Pytanie na 2022 r. brzmi: „Ile elastycznych powierzchni biurowych muszę dodać do mojego portfolio, aby pozostać konkurencyjnym?”
Popyt na elastyczne rozwiązania biurowe przyspiesza. Dzieje się tak między innymi ze względu na niepewność związaną z tym, co nadejdzie w dzisiejszym szybko zmieniającym się środowisku biznesowym. Obserwujemy zmiany stylu życia, wartości i zachowań społecznych, wywołane zmianą polityki pracy w domu podczas pandemii, a flex lepiej dostosowuje się do tych rewolucji niż tradycyjne biura, jakie znaliśmy dotychczas.
Rynek biur pod znakiem ESG i hybrydowych miejsc pracy
Coraz więcej korporacji na całym świecie przechodzi z modelu zarządzania firmą i zespołem zorientowanego na jedną, główną siedzibę biura, na podejście zorientowane na człowieka I jego potrzeby. Dlatego między innymi kwestia wdrażania hybrydowych miejsc pracy jest coraz bardziej istotna. Siedziba firmy nie będzie już głównym miejscem pracy. Staje się raczej miejscem spotkań służbowych, towarzyskich i socjalizacji pracowników. Gdy firmy przejdą przez tę zmianę kultury, doprowadzi to do znacznego zmniejszenia wymagań przestrzennych ze strony najemców.
- Po wprowadzeniu tych wszystkich zmian, branża elastycznych biur staje się, obok logistyki, najszybciej rozwijającym się segmentem nieruchomości. Wdrożenie narzędzi cyfrowych do celów marketingowych i sprzedażowych spowoduje jeszcze większe przenikanie powierzchni typu flex do rynku w przyszłości. To rozwiązanie stworzone na miarę naszych czasów – wyjaśnia Hubert Abt, CEO New Work i workcloud24.
Oprócz natychmiastowej dostępności, bardzo dużej wygody i elastycznych warunków, które oferuje, jak również braku dodatkowych nakładów inwestycyjnych, rosnące zapotrzebowanie na elastyczne biura wynika z faktu, że ludzie przyzwyczaili się do zalet ekonomii współdzielenia w wielu dziedzinach życia. Gdy tylko branża biurowa zmieni swój obecny produkt „przestrzeń jako biuro” i zacznie oferować „przestrzeń jako usługę”, klienci będą korzystać z tych możliwości w taki sam sposób, w jaki korzystają dzisiaj chociażby z carsharingu.
Branża nieruchomości nie jest pierwszą, ale jedną z ostatnich dostosowujących swoje produkty i usługi do cyfryzacji. Proces digitalizacji biznesu pochodzi z różnych stron i rynków, dlatego to nieodwracalny proces. Jeśli operatorzy biur chcą spełnić wymagania tak ważnego w dzisiejszym świecie ESG, co nieuchronnie rodzi potrzebę hybrydowego zarządzania zespołami, a także zapewnienia klientom inteligentnych rozwiązań dostępnych na każdym kroku, muszą inwestować w technologię.
- Właściciele budynków, którzy nie są w stanie zapewnić elastycznych rozwiązań biurowych, stracą w najbliższym czasie około 30 proc. potencjału rynkowego – dodaje Hubert Abt.
Pomimo gwarantowanego wzrostu, branża flex stoi przed wyzwaniami
Branża elastycznych miejsc pracy poważnie ucierpiała wraz z początkiem pandemii. Pomimo imponującego ożywienia rynku w 2021 roku, walka o zwiększenie obłożenia wiązała się z ceną niższych przychodów na wynajmowane miejsce pracy. Według najnowszego badania DESKMAG z grudnia 2021 roku, aż 70 proc. operacji jest nierentownych.
Mimo to ogólna perspektywa rynku wygląda bardzo optymistycznie. Według DESKMAG 79 proc. operatorów określiło swoją sytuację biznesową jako zadowalającą w listopadzie 2021, podczas gdy w 2020 roku liczba ta wynosiła tylko 50 proc. 62 proc. Z nich zanotowało poprawę sytuacji w ciągu ostatnich 3 miesięcy, a 41 proc. spodziewa się dalszej poprawy w ciągu najbliższych 3 miesięcy.
- Podczas gdy w 2019 roku tylko 5 proc. elastycznej powierzchni w budynku było postrzegane jako właściwy udział tego typu powierzchni biurowej, dziś liczba ta przekracza już 10 proc. Nieustannie podąża w kierunku 20 proc. Zgodnie z tym trendem, New Work w 2022 roku zamierza otworzyć 10 nowych lokalizacji wraz z lokalnymi partnerami w 5 różnych krajach. Spodziewamy się dalszego wzrostu zainteresowania siecią franczyzową w centrach handlowych i dużych projektach mieszkaniowych. Firma dąży do działań zgodnych ze standardami ESG i odgrywania wiodącej roli, w kwestii dostarczania rynkowi usług powierzchniowych – podsumowuje Hubert Abt.
![Strefy wejściowe w hotelach - projektowanie pierwszego wrażenia? Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1995337877,w_225,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Strefy wejściowe w hotelach - projektowanie pierwszego wrażenia?
![Savills IM podsumowuje udane półrocze Galerii Katowickiej](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_986254888,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Savills IM podsumowuje udane półrocze Galerii Katowickiej
![Które projekty mieszkaniowe to hity sprzedażowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_834021605,w_225,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Które projekty mieszkaniowe to hity sprzedażowe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/program-lojalnosciowy-avery-evans-rjqe64nmc-o-unsplash,w_274,_small.jpg)
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.
Przemysł spożywczy
Polska marnuje potencjał bycia europejskim liderem w produkcji biometanu. Jak dotąd nie działa żadna taka instalacja
![](https://www.newseria.pl/files/11111/biometan-produkcja-foto,w_133,r_png,_small.png)
Biometan mógłby w przyszłości pokryć nawet połowę krajowego zapotrzebowania na paliwa gazowe oraz przyczynić się do wykreowania całego nowego łańcucha wartości w gospodarce. W Polsce potencjał produkcji tego gazu sięga nawet 16 mld m3 rocznie, przy czym realnie dostępne substraty do jego produkcji pozwalają na wytworzenie ok. 9 mld m3 biometanu rocznie – pokazuje nowy raport Polskiej Organizacji Biometanu. Eksperci wskazują, że Polska mogłaby się stać europejskim potentatem w produkcji tego gazu, ale jak dotąd nie działa jeszcze żadna taka instalacja.
Ochrona środowiska
Budownictwo powoli się zazielenia. Dziś podejmowane wysiłki przyniosą rezultaty ok. 2030 roku
![](https://www.newseria.pl/files/11111/bojec-budownictwo-foto,w_133,r_png,_small.png)
Budownictwo, które jest jednym z sektorów mających największy wpływ na środowisko i klimat, kładzie coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój. Trendy w branży ukierunkowane na ten cel skupiają się przede wszystkim na wykorzystaniu technologii oraz udoskonalaniu istniejących i tworzeniu nowych, inteligentnych materiałów budowlanych, które lepiej odpowiadają na wyzwania środowiskowe związane z efektywnością energetyczną czy jakością powietrza. – Wydaje mi się, że w okolicach 2030 roku powinniśmy już widzieć wyraźną zmianę. Natomiast pełne zrównoważenie, pełna cyrkularność to moim zdaniem najwcześniej 2040 rok – mówi Tomasz Bojęć, partner zarządzający ThinkCo.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.