Rynek nieruchomości w czasie pandemii. Czy warto właśnie teraz inwestować?
agencja widoczni
Złotowska
60-189 Poznań
adrianna.nowak|widoczni.pl| |adrianna.nowak|widoczni.pl
+48 61 224 83 26
www.widoczni.com
Rynek nieruchomości na początku pandemii wyraźnie zwolnił. Wielu pośredników, zwłaszcza na początku wprowadzenia stanu epidemicznego w Polsce, zauważyło znaczący spadek zainteresowania tematem zakupu nieruchomości - mniej jest telefonów, mniej prezentacji lokali z rynku wtórnego. Czy to oznacza, że możemy spodziewać się spadku cen mieszkań? Czy warto inwestować w nieruchomości podczas pandemii czy lepiej decyzję o zakupie odłożyć na później? Zachęcamy do lektury.
Ceny mieszkań a koronawirus
Czy pandemia ma wpływ na ceny mieszkań? Do tej pory raczej nie ma przesłanek żeby mówić o znaczącym spadku cen - te pozostają na tym samym poziomie. Tendencja wzrostowa utrzymuje się na rynku nieruchomości od 2012 roku. Niewykluczone jednak, że sytuacja spowodowana SARS-CoV-2 wpłynie na obniżenie lub zahamowanie wzrostu cen nieruchomości w dalszej perspektywie. Trudno jednak przewidzieć dokładnie ile ta obniżka potrwa.
Koronawirus a popyt na rynku nieruchomości
Konsekwencją hamowania rynku nieruchomości w dobie pandemii jest obecnie nie tyle spadek cen, co spadek zainteresowania nieruchomościami, szczególnie mieszkaniami inwestycyjnymi. Mniej osób decyduje się na zakup mieszkań pod wynajem krótkoterminowy finansowany kredytem. Transakcje gotówkowe pokazują jednak, że inwestycja kapitału w nieruchomości uznawana jest za bezpieczniejsze rozwiązanie w kontekście ewentualnego spadku znaczenia złotego. Warto pamiętać, że w podejściu długoterminowym inwestycja w nieruchomości jest zawsze opłacalna.
Czy warto kupić mieszkanie na kredyt w dobie Covid-19?
Pandemia spowodowała chwilowy spadek zainteresowania także kredytami hipotecznymi - widać to szczególnie w zestawieniu danych z marca 2020 i 2019 - jak podaje portal nieruchomosci.wprost.pl, wg statystyk BIK w tym roku liczba wnioskowanych kredytów hipotecznych była aż o 7,6% niższa. Same banki też nie są tak skore do udzielania pożyczek, wiele z nich zaostrza zasady przy ocenie ryzyka i wydawaniu decyzji kredytowych, wymaga też 20% wkładu własnego. Mimo tych przeszkód, jest to sprzyjający czas dla kredytobiorców: obniżone stopy procentowe a także możliwość odroczenia płatności rat kredytowych.
Jakie są prognozy dot. rynku nieruchomości?
Warto na bieżąco obserwować rynek nieruchomości, sytuacja zmienia się bowiem dość dynamicznie. Finalizowanie umów kupna-sprzedaży zostało chwilowo zamrożone, podobnie jak ceny ofertowe. Okres przestoju związanego z pandemią z pewnością wpłynie na rynek nieruchomości i zachowania konsumentów, ale efekt uzależniony będzie nie od faktu pandemii, ale od tego, jak długo to zamrożenie potrwa. Już dziś wiele deweloperów oferuje promocje, np. wiosenne obniżki cen mieszkań.
Coraz więcej osób inwestuje w mieszkania na przedmieściach
Pandemia zweryfikowała popularność nieruchomości. Wielu deweloperów zaobserwowało wzrost zapytań dotyczący mieszkań z ogródkiem, loggią, balkonem, tarasem. W dobie przymusowego lockdownu to właśnie te elementy okazywały się istotne.
Mieszkania z ogrodem lub tarasem zlokalizowane w zielonej okolicy, np. w Mosinie, odpowiadają na potrzeby nie tylko rodzin z dziećmi, ale singli czy osób starszych. Liczne ścieżki rowerowe i spacerowe w pobliżu, las, cisza, własny ogródek, w którym można odpocząć - to właśnie tego typu nieruchomości cieszą się największym zainteresowaniem w ostatnim czasie. Na ich popularność wpływa także fakt, że są dobrze skomunikowane, ale poza tłocznym centrum.
Joanna Jakubowska, PB Lechbud
Czy w takim razie warto inwestować w mieszkania w dobie pandemii? Inwestycja kapitału w nieruchomości zawsze jest opłacalna w dłuższej perspektywie. Warto obserwować rynek, dokładnie ocenić ryzyko i inwestować mądrze - zarówno kupując mieszkanie dla siebie, jak i w celach inwestycyjnych).
Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Jak wygląda rynek najmu w Krakowie?
Deweloperzy nie nadążają za popytem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy coraz aktywniej uczestniczą w eksporcie. Dla nawet 100 tys. z nich sprzedaż zagraniczna jest dodatkowym obszarem działalności. Ekspansję międzynarodową ułatwia im rozwój e-commerce, dzięki któremu docierają do większej bazy klientów, dywersyfikują działalność i zwiększają jej opłacalność. Tylko na Amazon wartość eksportu polskich MŚP wyniosła w 2023 roku 4,7 mld zł. Taką działalność prowadziło 90 proc. obecnych w serwisie sprzedających.
Prawo
Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym
Europosłowie z opozycji krytykują wystąpienie Donalda Tuska przed Parlamentem Europejskim na temat planów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W ocenie polityków Prawa i Sprawiedliwości wśród priorytetów przedstawionych przez polski rząd brakuje akcentów istotnych dla naszego kraju. Szczególnie ważna według nich jest kwestia dotycząca planowanego porozumienia Unia Europejska – MERCOSUR i modyfikacja Paktu Migracyjnego.
Firma
Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie
Do 2032 roku obroty na rynku danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji zwiększą się ponad pięciokrotnie – wynika z prognoz Fortune Business Insights. Analitycy wskazują, że segmentami, w których dostęp do danych decyduje o przewadze konkurencyjnej, są IT i telekomunikacja, ale także handel detaliczny oraz medycyna. Źródeł i możliwości gromadzenia danych jest dziś bardzo dużo, w grę wchodzi nie tylko ich zakup, ale problemem jest wiedza, jakie konkretnie dane biznesowe są potrzebne i jak je skutecznie przetworzyć i zinterpretować.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.