Savills IM: Reports of the demise of the office are exaggerated
Fears that offices will no longer be needed in the wake of the COVID-19 outbreak are overblown, and investors should keep an eye out for pricing opportunities, according to Savills Investment Management (Savills IM), the international real estate investment manager.
Core central business district (CBD) offices with good transport links are particularly well-placed to ride out the storm and deliver good returns, and those buildings that are efficient, accessible and offer strong amenities will likely outperform, says the new report, Is the future of work at home or in the office?
Although the pandemic demonstrated that home working is feasible for more companies and professions than previously assumed, surveys have shown that a small minority of workers wish to work from home on a full-time basis once normality returns.* The report identifies a number of drawbacks to working from home that have been exposed by the lockdown, such as unsuitable working spaces, lack of privacy and noise levels.
Further downsides include the fact that many workers are not able to afford homes with the required separate working space, while others find it challenging to balance professional and childcare responsibilities in the same environment. Loneliness, isolation and blurred work-life boundaries are just a few of the more intangible issues associated with long-term home working, Savills IM points out.
The report highlights the link between productivity and face-to-face interactions that boost innovation and ideas, facilitating knowledge spillovers, on-the-job learning and skill development. In practice, the report predicts, the crisis will more likely foster increased corporate responsibility and emphasis on the quality of the office working environment, including additional desk space per employee and breakout facilities, more flexible working practices as well as technological innovations such as touch-free technology and biometric verification.
Andreas Trumpp, Head of Research, Europe, Savills IM, commented:
“The COVID-19 lockdown spurred a lot of speculation that many people would continue working from home once the crisis was over. The reality will be much more tempered.
“We do not see the death of the CBD office, but rather good buying opportunities if discounts appear. While the economic slowdown will weigh on rental growth prospects in the short term, CBD offices are the future and should be a mainstay of any diversified portfolio over the longer term.”
*Examples include polling from the British Council for Offices and insights from Gensler's U.S. Work From Home Survey 2020
Piotr Herian dyrektorem finansowym w ISS w Polsce i krajach bałtyckich
Przed LIXA E stanie rzeźba zaprojektowana przez studentów ASP
The construction of the Good Point V in its the c
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Konsument
Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.