Trendy w projektowaniu przestrzeni biurowych na 2021 rok
Rok 2020 był wyjątkowy. Wszyscy stanęliśmy przed nowymi wyzwaniami – nie tylko w kwestii miejsca pracy, ale także ideach komfortu, dobrego samopoczucia, socjalizacji oraz współpracy. Z tego względu rok 2021 wymaga zmiany sposobu myślenia i tworzenia produktywnego, bezstresowego środowiska.
Wyzwania, które pojawiły się w 2020 roku, wykreowały szereg trendów w miejscu pracy: takich jak mobilność, zdrowie i dobre samopoczucie. Spoglądając w przyszłość, miejsce pracy musi być przystosowane do zmian społecznych.
Z raportu „Warsaw Crane Survey – Lato 2020” przeprowadzonego przez Deloitte wynika, że jesienna fala pandemii COVID-19 nie wpłynęła na liczbę rozpoczętych projektów oraz prac konstrukcyjnych, przewidując powrót do biur oraz pracę w modelu hybrydowym – zapotrzebowanie na elastyczne biura będzie wzrastać, odgrywając kluczową rolę w stopniowym „powrocie do pracy” lub „nowej normalności”.
Przestrzenie hybrydowe łączą pracę i dom
Połączenie cech projektu mieszkaniowego i komercyjnego – „Resimercial” nabiera tempa, łącząc dwa wcześniej odrębne światy. Trend przyciągający milenialsów, posiadających solidną wiedzę na temat technologii, cieszących się elastycznością miejsca pracy, u którego podstaw leży integracja domowego klimatu z przestrzenią biurową, wypełnia lukę w komercyjnym wzornictwie. Tworząc nowe miejsca pracy, projektanci będą odbiegać od sterylnego charakteru tradycyjnych przestrzeni korporacyjnych z szarym wnętrzem i zimnym światłem.
– W obliczu trwającej pandemii, po powrocie do biura, nie wszyscy pracownicy będą czuli się komfortowo – zwłaszcza gdy mogą pracować wydajnie w domu. Dlatego miejsca pracy będą musiały zapewniać podobny poziom komfortu i bezpieczeństwa, podobnie jak praca w domu. Spowoduje to zacieranie granic między domową wygodą a potrzebami biurowymi, zapewniając jednocześnie bezpieczeństwo podczas interakcji ze współpracownikami – tłumaczy Agnieszka Szczepaniak, dyrektor PR biura architektonicznego AP Szczepaniak.
Jakich metraży biur możemy się spodziewać?
Takie podejście może wpłynąć na projektowanie biur o większych metrażach, które zapewnią pracownikom swobodę i bezpieczny dystans. W kontrze do dużych metraży będziemy mieć próbę odejścia od idei open space na rzecz wielu mniejszych pomieszczeń, w których pracownicy mają kontakt z mniejszą liczbą osób.
Projektowanie wielu mniejszych pomieszczeń jest korzystniejsze z punktu widzenia tworzenia przestrzeni hybrydowej, mającej również cechy domu. Takie rozwiązanie ma jeszcze jedną zaletę. Pracownicy, dostosowując się do aktualnie wykonywanych działań, mogą zmieniać swoje biurka, a pomieszczenia mogą być zróżnicowane pod względem wyposażenia.
Z kolei najważniejszymi cechami designu, które wpisują się w trend hybrydowych biur, są rośliny doniczkowe, wygodne krzesła i fotele, miękkie oświetlenie, elastyczna przestrzeń, akcesoria inspirowane mieszkaniami (dywany, lampy) oraz wysokiej jakości tekstylia, wywołujące poczucie ciepła i komfortu.
Biofilny design
Pandemia wprowadziła w nasze życie uczucie niepokoju, rodząc potrzebę otaczania się kolorami dającymi poczucie pewności, budujących wewnętrzny spokój. W czasach, w których dobre samopoczucie psychiczne i fizyczne ma kluczowe znaczenie, możemy spodziewać się częstszego stosowania odcieni i dodatków dających wrażenie przebywania bliżej natury. Aspektami, które są istotne dla biur urządzonych zgodnie z trendem „biophilic design”, są: dostęp do światła dziennego oraz meble o ciepłej kolorystyce, wykonane z naturalnych materiałów.
Akustyka a optymalna produktywność
Projektując idealną przestrzeń do pracy, należy zadbać nie tylko o estetyczny i innowacyjny projekt, ale także środowisko, w którym można osiągnąć optymalną produktywność. Żyjemy w przebodźcowanym świecie i jak nigdy dotąd potrzebujemy ukojenia.
Architektura może wspierać nas w dążeniu do osiągnięcia spokoju – poprzez dobrą izolację akustyczną, dużą liczbę przeszkleń, które optycznie otwierają budynek na świat zewnętrzny, czy taką organizację przestrzeni, która ograniczy liczbę rozpraszających czynników.
Kreatywne przestrzenie
Co istotne, wzrośnie zapotrzebowanie na technologię audio i wizualną. Przestrzenie do organizowania wideokonferencji czy webinarów będą już niemal koniecznością. Część przedsiębiorców przekonała się do prowadzenia biznesu online – i właśnie z tego powodu nawet po pandemii może okazać się, że istnieje zapotrzebowanie na biura, które łączą obsługę klienta stacjonarną i zdalną.
Projekt biura będzie uwzględniał wyższe ścianki działowe, przeszklenia i różne materiały oddzielające poszczególne obszary robocze. W projektach znajdą się szersze korytarze oraz większe sale konferencyjne. Od innowacyjnej bezdotykowej estetyki projektowania po tworzenie zmechanizowanych układów przestrzennych – technologia będzie iść w parze z myśleniem projektowym o miejscach pracy. W biurach pojawią się tablice, ekrany dotykowe i tablety, na których pracownicy będą mogli współpracować.
Gwałtowny wzrost pracy zdalnej znacząco wpłynie na projektowanie biur, jednocześnie rozszerzając definicję przestrzeni, w której można wykonywać produktywną pracę – ludzie będą oczekiwać znacznie więcej niż po prostu miejsca do wykonywania zadań. Wzornictwo komercyjne ewoluuje, aby odzwierciedlić znaczenie biura jako przestrzeni do interakcji społecznych, generowania pomysłów, kultywowania społeczności, a także miejsca oferującego zdrowe i zrównoważone środowisko.
Będzie większy wybór mieszkań, ale ceny wzrosną – prognozy na II kwartał 2024
Promocyjne ceny lokali i miejsc postojowych na Mieszkaniowym Dniu Otwartym
Norbert Philippen wzmocni rozwój MLP Group w Niemczech i Austrii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.