Tychy, czy warto tu zamieszkać?
Słynące z wielowiekowej tradycji browarniczej oraz przemysłu samochodowego Tychy, to miasto, które ma do zaoferowania o wiele więcej. Atrakcyjny rynek pracy, liczne tereny zielone, bogata oferta kulturalna i sportowa, a także przyjazna mieszkańcom polityka władz miasta tworzą dobry klimat do życia. Sprawdzamy, dlaczego warto tutaj zamieszkać.
Lokalizacja
Tychy położone są w sercu Górnego Śląska, zaledwie pół godziny jazdy samochodem do Katowic. Dzięki temu, że należą do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii są bardzo dobrze skomunikowane z pozostałymi miastami aglomeracji, również za pomocą sieci komunikacji publicznej – autobusów, busów czy Kolei Śląskich. Przez miasto przebiegają odcinki międzynarodowej trasy europejskiej E75 z Krety do Skandynawii oraz E462 do Czech. W niedalekiej odległości biegną także autostrady A1 i A4 oraz drogi ekspresowe S1, DK1, DK44, DK86, którymi można szybko dotrzeć do różnych zakątków Polski.
Rynek pracy
Tychy mogą pochwalić się jednym z najniższych poziomów bezrobocia w całym województwie śląskim. Na koniec marca br. stopa bezrobocia w mieście wynosiła 2,2 proc., a niższa była jedynie w Katowicach oraz Bielsku-Białej. Wynika to z bardzo dobrej sytuacji gospodarczej na rynku tyskim. Swoją siedzibę mają tutaj duże przedsiębiorstwa produkcyjne z branży motoryzacyjnej na czele z fabryką Fiata, firmy produkujące żywność oraz legendarne Tyskie Browary Książęce. Wiele firm działa na terenie Tyskiej Podstrefy Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w której zatrudnienie znajduje ok. 11 tysięcy osób.
- Liczne i ciekawe miejsca pracy przyciągają do Tychów osoby decydujące się tu osiedlić. Z kolei dobra komunikacja z pozostałymi miastami aglomeracji w połączeniu z konkurencyjnymi cenami mieszkań sprawiają, że także osoby pracujące w Katowicach czy Gliwicach poszukują mieszkań właśnie tutaj. Oprócz tego zgłaszają się do nas klienci szukający lokali w celach inwestycyjnych, by później je wynajmować. – mówi Jolanta Bujak-Czubilińska, kierownik działu sprzedaży Grupy Murapol w Tychach.
Tereny zielone i powietrze w mieście
Niegdyś silnie zanieczyszczone przez przemysł kopalniany i hutniczy Tychy, od kilkunastu lat konsekwentnie pracują nad poprawą jakości powietrza. Dbałość o zieleń jest dla miasta priorytetem, dzięki czemu obecnie tyszanie mogą cieszyć się licznymi parkami, skwerami i obszarami leśnymi, które pod względem łącznej powierzchni, dają miastu wysokie 9. miejsce w Polsce.
- Mieszkańcy Tychów bardzo cenią sobie zielone otoczenie. Jedną z przewag naszej inwestycji Murapol Śląskie Ogrody, którą realizujemy w dzielnicy Żwaków, jest położenie tuż przy Lasach Pszczyńskich, które stwarzają dodatkowe możliwości rekreacji i odpoczynku. Istotne dla nich są również takie udogodnienia jak filtry antysmogowe czy rozwiązania smart home, które zapewniają bezpieczeństwo i oszczędności w eksploatacji mediów. – dodaje Jolanta Bujak-Czubilińska.
Rekreacja i czas wolny
Poza lasami i parkami, jednym z ulubionych miejsc wypoczynku dla mieszkańców Tychów i okolicznych miejscowości jest położone w południowej części miasta, Jezioro Paprocańskie. Oprócz typowo wodnych aktywności można skorzystać tutaj z boisk do gry w siatkówkę, koszykówkę, piłkę nożną czy tenisa ziemnego, które znajdują się w ośrodku wypoczynkowym tuż nad brzegiem jeziora.
Sympatycy kultury mogą sięgnąć do oferty teatrów, kin, muzeów. Do najbardziej znanych zabytków należy oczywiście Browar Książęcy wraz z zespołem pałacowo parkowym z pijalnią piwa, muszlą koncertową i parkiem, a także zespół Huty Paprockiej. W mieście odbywają się ponadto liczne cykliczne imprezy kulturalne, jak Śląska Jesień Gitarowa, Tyskie Spotkania Teatralne, Tyskie Dni Literatury czy wystawa fotografii Tychy Press Photo.
Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Jak wygląda rynek najmu w Krakowie?
Deweloperzy nie nadążają za popytem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.