W Legnicy zawisła wiecha na budowie zaplecza technicznego Kolei Dolnośląskich
W czwartek, 17 listopada symbolicznym zawieszeniem wiechy, zakończony został kolejny, ważny etap prac budowlanych zaplecza technicznego Kolei Dolnośląskich w Legnicy. Generalnym wykonawcą wartej ponad 65 milionów złotych inwestycji jest ALSTAL Grupa Budowlana.
W uroczystości zawieszenia wiechy udział wzięli: Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego, przedstawiciele Kolei Dolnośląskich z Prezesem Zarządu Damianem Stawikowskim na czele, a także przedstawiciele generalnego wykonawcy firmy ALSTAL.
- Uroczyste zawieszenie wiechy to znak, że ważny etap budowy został zakończony. Serdecznie dziękuję Inwestorowi Spółce Koleje Dolnośląskie za obdarzenie nas zaufaniem i za bardzo dobrą współpracę przy realizacji tej inwencji. – powiedział Jarosław Szczupak, Prezes Zarządu ALSTAL Grupa Budowlana, dodając: - Zaangażowane naszego zespołu ALSTAL Grupa Budowlana oraz Projektantów i Inspektorów świadczy o tym jak ważny to dla nas projekt. Już na tym etapie widoczna jest jego skala, w którym znajdzie się aż pięć torów najazdowych. Przed nami druga część projektu do której przystępujemy z pełną determinacją.
Inwestycja „Rozbudowa zaplecza technicznego do obsługi i serwisowania taboru Spółki Koleje Dolnośląskie S.A.” zakłada wybudowanie nowoczesnego obiektu, który będzie podzielony na trzy hale. Znajdzie się w nich pięć torów przejazdowych o długości 110 mb. Budynek o powierzchni całkowitej 6598,33 m2 i kubaturze aż 67105 m3 będzie mieć prawie 14 metrów wysokości. Zostanie on dobudowany do już istniejącej i użytkowanej hali serwisu taboru kolejowego, co jest sporym utrudnieniem dla generalnego wykonawcy.
- Koleje Dolnośląskie od 14 lat budowane są od podstaw i jest to pierwszy regionalny przewoźnik w kraju, powołany do życia w taki sposób – mówił Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Od początku zlecaliśmy serwisowanie naszych pojazdów i w przypadku bardziej zaawansowanych przeglądów robimy to nadal. Teraz dzięki budowie nowej hali serwisowej będziemy jednak w stanie przeprowadzać zaawansowane przeglądy na poziomie P4 we własnym zakresie.
- Jestem przekonany, że dzięki naszemu doświadczeniu i dobrze jakościowo wykonywanej pracy, obiekt będzie spełniał oczekiwania wszystkich użytkowników. To znacząca inwestycja dla Inwestora, całego regionu i społeczności lokalnej. W ALSTAL budujemy możliwości – a ten projekt to kolejny punkt na mapie realizacji naszej firmy, który poświadcza to, że słowa zamieniamy w czyny. – dodał Jarosław Szczupak.
O projekcie
Nowoczesne zaplecze techniczne Kolei Dolnośląskich powstaje w Legnicy przy ulicy Pątnowskiej 1. W ramach kontraktu, generalny wykonawca ALSTAL Grupa Budowlana, zadba o zagospodarowanie terenu, na którym powstaną nasadzenia, droga dojazdowa, a także 28 miejsc parkingowych. Dodatkowo powstanie instalacja wewnętrzna oraz infrastruktura towarzysząca, w której skład wchodzą sieci trakcyjne, układ torowy, a także zbiornik podziemny na paliwo wraz z dystrybutorem.
Rozbudowane zaplecze techniczne będzie podzielone na trzy hale, pozwalające na obsługę pojazdów szynowych o długości 110 mb. Pierwszą z nich stanowić będzie hala myjni automatycznej, w której znajdzie się jeden tor przejazdowy. Mycie pojazdów odbywać się będzie za pomocą szczotkowej myjni automatycznej i ręcznego domywania miejsc.
Kolejną część budynku zaplecza technicznego stanowić będzie miejsce napraw, gdzie zamontowane zostaną trzy tory przejazdowe, a każdy z nich wyposażony będzie w kanały rewizyjne. Kolejną tworzyć będzie hala tokarki podtorowej z jednym torem przejazdowym, który ułożony będzie w poziomie betonowej posadzki.
W halach znajdą się pomieszczenia pomocnicze oraz stanowiska warsztatowe. Nad halą myjni na drugiej kondygnacji zlokalizowane zostanie zaplecze socjalno-biurowe, w których znajdą się pomieszczenia administracyjne, węzły sanitarne, szatnie i serwerownia.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.