W poszukiwaniu szczęśliwego domu
Czy dom, w którym mieszkamy jest odzwierciedleniem naszego charakteru? Na jakie cechy mieszkania zwracają uwagę kobiety, a co jest najważniejsze dla mężczyzn? W ramach projektu „Szczęśliwy dom” Otodom razem z psychologami Uniwersytetu SWPS sprawdził, w jaki sposób zmieniają się nasze oczekiwania względem wymarzonego mieszkania w zależności od płci i cech osobowości[1].
Dla niej dom z ogrodem, dla niego technologie smart home
Ona chciałaby, żeby nowe mieszkanie było ekologiczne i energooszczędne, a dla niego ważne są rozwiązania typu smart home. Ona woli mieszkać w miejscu dobrze połączonym z centrum miasta transportem publicznym, dla niego ważny jest dostęp do ścieżek rowerowych. Badanie Otodom i SWPS Innowacje pokazało, że kobiety i mężczyźni kierują się różnymi kryteriami przy wyborze domu. Kobiety częściej chciałyby mieszkać w domu z ogrodem (33% kobiet i 27% mężczyzn) lub balkonem (32% kobiet versus 27% mężczyzn), zlokalizowanym w schludnej i uporządkowanej okolicy, najlepiej w sąsiedztwie placówek zdrowotnych i edukacyjnych oraz placów zabaw i miejsc ze świeżą żywnością. Dla pań istotne jest, aby pomieszczenia w wymarzonym domu były nasłonecznione (oczekuje tego 26% kobiet i 21% mężczyzn). Wiele kobiet chętnie zamieszkałoby w domu, w którym wykorzystuje się ekologiczne rozwiązania, takie jak panele słoneczne czy pompy ciepła. Co trzecia Polka poszukuje miejsca w pobliżu terenów odpowiednich do spacerów z czworonogami.
Natomiast dla mężczyzn bardziej niż dla kobiet liczy się dostęp do ścieżek rowerowych w okolicy domu – jest to ważne dla 16% mężczyzn i 12% kobiet. Panowie częściej niż panie zwracają też uwagę na obecność rozwiązań typu smart home (9% versus 4%) oraz na to, kto mieszka w sąsiedztwie (17% versus 13%).
Badanie pokazało również, że istnieją pewne parametry wymarzonego domu w równym stopniu ważne dla kobiet i mężczyzn. Respondenci niezależnie od płci w podobnym stopniu uznali, że liczy się dla nich ochrona budynku (osiedle ogrodzone lub monitorowane) – uważa tak 10% pań i panów. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni chcieliby mieszkać w dobrze wyciszonym mieszkaniu z dostępem do miejsc do uprawiania sportu (9%) oraz samorozwoju, takich jak świetlice czy warsztaty (6%).
Charakter ma znaczenie
Naukowcy z SWPS podzielili respondentów na kilka grup zgodnie z reprezentowanymi typami osobowości i zapytali, jak wygląda ich wymarzony dom. Okazało się, że to, czego potrzebujemy do szczęścia w dużej mierze zależy od naszego charakteru.
– Osobowość człowieka wpływa na wszystkie życiowe decyzje, w tym również na wybór domu, dlatego cechy naszego charakteru często odpowiadają parametrom miejsca, w którym chcielibyśmy mieszkać. Potrzeby osób ekstrawertycznych i neurotyków są jednak na tyle zróżnicowane, że nie można ułożyć konkretnego wzorca preferencji – mówi dr Ewa Jarczewska-Gerc z Uniwersytetu SWPS.
Osoby ugodowe, które można opisać jako ludzi ceniących życie rodzinne, poszukują domu w bezpiecznej okolicy, z dobrym dostępem do placówek edukacyjnych. W przypadku mieszkania ważnym aspektem jest dla nich monitoring i ochrona budynku.
Z kolei osoby sumienne zwracają dużą uwagę na poziom hałasu w okolicy. Ich wymarzone miejsce to dom jednorodzinny, położony niedaleko centrum miasta, z dostępem do centrów kultury i rozrywki.
Ludzie otwarci na doświadczenia cenią różnorodność nie tylko w życiu, ale również w miejscu zamieszkania, dlatego w mniejszym stopniu interesuje ich, kto mieszka w ich sąsiedztwie. Najchętniej kupiliby dom na nowoczesnym osiedlu pod miastem, gdzie mogliby odetchnąć czystym powietrzem. Co ciekawe, pomimo otwartości, nadal ważnym aspektem pozostaje dla nich monitoring i ochrona budynku.
Neurotycy, którzy spośród analizowanych grup są najbardziej podatni na stres, nie wskazują konkretnych preferencji i trudno ocenić, jaki ma być ich wymarzony dom, jednak na pewno nie znajdowałby się na wysokim piętrze i w hałaśliwej okolicy. Natomiast ekstrawertycy chętnie przebywają w otoczeniu ludzi. Nie boją się zobowiązań, dlatego często posiadają nieruchomości na własność, a także czworonogi.
[1] Raport „Szczęśliwy dom. Badanie dobrostanu Polaków”, SWPS Innowacje na zlecenie Otodom, N=1428, lipiec 2021.
Zrównoważone budownictwo (w końcu) wkracza “na salony”
Augustowska Vita – nowa rodzinna inwestycja Develii na wrocławskich Maślicach
Wraz z wiosną rośnie zainteresowanie domami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.