Więcej pokoi, ale mniejsze - takie mieszkania kupują Polacy
Prime Time PR
Halszki 28
30-611 Kraków
aleksandra.masnica|primetimepr.pl| |aleksandra.masnica|primetimepr.pl
12 313 00 87
https://primetimepr.pl/
Na polskim rynku nieruchomości zauważalny jest trend kupowania mieszkań o większej liczbie pokoi, lecz mniejszych metrażowo. Zmiany te są podyktowane potrzebą posiadania wielu pomieszczeń, które mogą pełnić różnorodne funkcje, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów zakupu. Prowadzi to do zmiany preferencji dotyczących układu i wielkości przestrzeni życiowej.
Przeciętny metraż spada
Polacy coraz częściej wybierają lokale trzy- lub czteropokojowe, które umożliwiają bardziej elastyczne wykorzystanie dostępnej przestrzeni. Dodatkowy pokój jest często przeznaczany np. na biuro domowe, co wynika z coraz większej popularności pracy zdalnej. W większych miastach takich jak Warszawa, Kraków, czy Wrocław, trend ten jest szczególnie widoczny, a niewielkie, lecz dobrze zaplanowane mieszkania cieszą się dużym zainteresowaniem – Obserwujemy rosnące zainteresowanie mieszkaniami wielopokojowymi, co jest odpowiedzią na zmieniające się potrzeby współczesnych rodzin oraz osób pracujących zdalnie. Klienci coraz częściej szukają lokali, które pozwalają na elastyczne dostosowanie układu do różnych funkcji życiowych, takich jak praca, edukacja czy rekreacja. Ten trend wynika nie tylko z rosnącej popularności pracy zdalnej, ale również z chęci posiadania przestrzeni, która umożliwia łatwe przekształcenie pokoju w biuro, pokój gościnny czy miejsce do nauki. W miastach takich jak Warszawa czy Kraków, gdzie ceny nieruchomości są szczególnie wysokie, kupujący starają się maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń– mówi Bartłomiej Rzepa, członek zarządu spółki realizującej inwestycję Osiedle Symbioza.
Ograniczenia finansowe, w połączeniu z wysokimi cenami nieruchomości, skłaniają kupujących do wyboru mieszkań, które oferują większą liczbę pokoi przy jednoczesnym ograniczeniu metrażu. On sam w skali ogólnopolskiej z roku na rok zresztą spada. Według danych przedstawianych przez portal GetHome, przeciętny metraż kupowanych lokali był w 2023 r. o 2 mkw. mniejszy niż w roku 2017. Największe spadki mieszkań 4-pokojowych i większych dotyczyły Gdańska (z 90 na 84 mkw), Łodzi (z 89 na 83 mkw.) oraz Warszawy (z 90 na 95 mkw.). W przypadku mieszkań 3-pokojowych wyróżniły się zaś Łódź (z 66 na 62 mkw.), Wrocław (z 63 na 50 mkw.) oraz Warszawa (z 65 na 62 mkw.)
Większy popyt na mniejsze lokale
Spada również popyt na największe metraże. Według wyliczeń portalu Nieruchomosci-online.pl, zainteresowanie nabywców większymi lokalami tąpnęło nawet bardziej, niż miało to miejsce w przypadku kawalerek. W porównaniu z I kwartałem ruch na serwisie był o jedną czwartą mniejszy, a niemal 50 proc. agentów nieruchomości, którzy wzięli udział w badaniu branżowych nastrojów, deklaruje zmniejszenie ilości kontaktów z klientami w sprawie zakupu większych lokali. W przypadku mieszkań jednopokojowych ograniczony ruch w swoich biurach zadeklarowało natomiast 32 proc. pośredników.
Jak podaje agencja Metrohouse, coraz więcej kupujących decyduje się na mieszkania mniejsze, o powierzchni nieprzekraczającej 49 mkw. Pomimo ograniczonego metrażu, lokale te często mają dwa lub trzy pokoje, co umożliwia większą elastyczność w aranżacji wnętrz. Trend ten jest zauważalny nie tylko w dużych miastach, ale również w mniejszych miejscowościach, gdzie ceny nieruchomości są nieco niższe, jednak wymagania kupujących pozostają podobne. Oczekiwania dotyczące mieszkań ewoluują, a nowe trendy w architekturze wnętrz stają się odpowiedzią na potrzeby współczesnych nabywców. Zmieniające się preferencje mieszkańców miast i mniejszych miejscowości wpływają na kierunek rozwoju rynku nieruchomości. – Spadek popytu na większe mieszkania, poza rynkiem premium, staje się już w pewnym sensie trendem. To efekt zmieniającego się stylu życia, a także realiów ekonomicznych. Wzrost kosztów utrzymania, wysokie ceny mieszkań, których nie są w stanie dogonić rosnące wynagrodzenia, powodują, że kupujący, jeśli decydują się na zakup mieszkania, to wybierają po prostu mniejsze lokale. Do tego dochodzi również niechęć młodych ludzi do zaciągania wysokich kredytów. Dodatkowo zmianie ulega sposób życia, młodzi ludzie coraz więcej czasu spędzają poza domem, są coraz bardziej mobilni, nie chcą wiązać się z jednym miejscem zamieszkania, często zmieniają pracę - mówi arch. Paweł Koperski, członek zarządu Q3D Concept. - Coraz częściej widzimy też, że klienci szukają funkcjonalnych rozwiązań na mniejszej powierzchni. Nawet w mniejszych miastach, gdzie koszty są niższe, oczekiwania dotyczące aranżacji przestrzeni ewoluują w kierunku efektywnego wykorzystania każdego metra kwadratowego. To pokazuje, że architekci oraz deweloperzy muszą dostosować projekty do tych zmieniających się preferencji, koncentrując się na innowacyjnych rozwiązaniach, które maksymalizują użyteczność przestrzeni i odpowiadają na potrzeby mieszkańców – mówi arch. Paweł Koperski, członek zarządu Q3D Concept.

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.