Wiedzieć więcej, budować lepiej?
300 firm działających na rynku mieszkaniowym uzyskało dostęp do danych, które pozwolą im jeszcze szybciej i precyzyjniej podejmować decyzje biznesowe. Czy rynek mieszkaniowy na tym zyska? I jaka z tej wiedzy płynie korzyść dla Kowalskiego?
Już od 15 listopada deweloperzy będą mogli na bieżąco sprawdzać jak wygląda sprzedaż, konkurencja, oferty i ceny w okolicy ich inwestycji. Będą mogli również skorzystać z „banku wiedzy” tzn. zgromadzonych w jednym miejscu i opatrzonych komentarzem eksperckim danych makroekonomicznych, które ułatwią im podejmowanie decyzji inwestycyjnych. Wszystko to w duchu demokratyzacji danych, którą zapewnia Otodom we współpracy z PZFD.
Otodom Analytics, bo o tym narzędziu mowa, to nowy produkt, którego podwaliny powstały już w 2015 roku wraz z powstaniem platformy obido.pl.
– Od wielu lat wspieraliśmy klientów w procesie podejmowania decyzji o wyborze wymarzonego mieszkania. Naszym celem – wówczas jako obido – było zapewnienie im jak najlepszych warunków i wiedzy, by decyzja ta była świadoma i możliwie najbardziej satysfakcjonująca. Produktem ubocznym tej działalności była ogromna ilość danych, które przy odpowiedniej agregacji i opracowaniu stanowią nieocenioną wiedzę o rynku. Dziś wiemy, że mogą pracować nie tylko na rzecz klientów, ale wszystkich, którzy współtworzą rynek mieszkaniowy: deweloperów, agentów nieruchomości, samorządów, ale także firm, które w naturalny sposób z rynkiem mieszkaniowym są powiązane – mówi Paweł Gniadkowski, współzałożyciel obido.pl oraz współtwórca Otodom Analytics.
Połączenie sił obido z Otodom w ramach Grupy OLX pozwoliło na rozszerzenie tego katalogu danych i dało podwaliny pod stworzenie narzędzia, które nie tylko w znacznym stopniu przyspiesza dostęp do wielowymiarowych statystyk, ale również stanowi kompendium wiedzy o rynku na wielu różnych płaszczyznach. Zaangażowanie w projekt ekspertów od lat obserwujących i komentujących rynek nieruchomości mieszkaniowych jest gwarancją wiarygodności danych i rzetelności opinii.
– Dane to dziś najważniejszy zasób przy podejmowaniu decyzji biznesowych. W warunkach dynamicznie zmieniającego się otoczenia tym większa jego wartość im szybciej jest aktualizowany, a Otodom Analytics daje nam możliwość bieżącego dostępu do najświeższych statystyk oraz unikalnego w skali rynku komentarza eksperckiego. Jako podmiot od ponad dwóch dekad działający na rzecz profesjonalizacji branży nie mogliśmy nie dostrzec potencjału tego narzędzia. Już od jutra 300 firm zrzeszonych w Związku będzie miało przywilej korzystania z tego zasobu – komentuje Konrad Płochocki, Dyrektor Zarządzający PZFD.
Gdzie korzyść dla Kowalskiego?
Można ją rozpatrywać z kilku różnych perspektyw. Pierwsza to ta, że Otodom dzieli się wiedzą nie tylko z firmami, ale też ze zwykłymi użytkownikami. Na portalu udostępnione zostało nieodpłatnie narzędzie, które w oparciu o dane z Otodom Analytics pozwala przeanalizować samodzielnie i w kilku różnych aspektach ceny nieruchomości w 40 miastach w Polsce, w tym w części z nich również w skali mikro, z podziałem na dzielnice.
Druga opiera się na połączeniu wiedzy o potrzebach i preferencjach nabywców z analizą aktualnej oferty produktowej i cenowej na większości dużych rynków. Pozwala to dostosowywać produkt oraz racjonalizować politykę sprzedażową firm działających na rynku i w otoczeniu rynku nieruchomości (w tym firm budowlanych, wykończeniowych, producentów wyposażenia, dostawców mediów etc).
Trzecia to nieodzowny wkład ekspercki w analizę dostępnych wskaźników makro i mikroekonomicznych, który pozwala łatwiej interpretować zjawiska oddziałujące na mieszkaniówkę z perspektywy finansowej, ekonomicznej, socjologicznej i czysto rynkowej. To ogromna wartość nie tylko dla uczestników tego rynku.
– Dynamika rynku jest tak duża, jak nigdy wcześniej. Bieżący dostęp do danych pozwala oswajać tę zmieniającą się rzeczywistość. Wielość czynników, oraz wzajemne przenikanie się segmentów – również tych wschodzących – może być przytłaczająca, ale przy wsparciu odpowiednich narzędzi pozwala na odnajdywanie korzyści i mitygowanie zagrożeń. Daje niezbędną wiedzę dla konstruowania odpowiedniej polityki mieszkaniowej, strategii rozwoju firm oraz wspiera indywidualne decyzje osób prywatnych. Pod tym względem Otodom Analytics jest unikatowym produktem na polskim rynku – podsumowuje Katarzyna Kuniewicz, szefowa badań Otodom Analytics.
Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Jak wygląda rynek najmu w Krakowie?
Deweloperzy nie nadążają za popytem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Czterodniowy tydzień pracy testuje coraz więcej organizacji. Przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i firmom
Rząd pracuje nad skróceniem tygodnia pracy, a szefowa resortu pracy Agnieszka Dziemianowicz-Bąk zadeklarowała, że zmiana miałaby wejść w życie jeszcze w obecnej kadencji Sejmu. Choć eksperci i pracodawcy są w tej kwestii podzieleni, to przykłady z innych rynków, m.in. Islandii, Wielkiej Brytanii i Portugalii, pokazują, że taki model ma wiele korzyści, zarówno po stronie pracowników, jak i firm.
Bankowość
Sądy są zalewane pozwami frankowiczów. Rząd pracuje nad ustawą usprawniającą sprawy kredytobiorców
W sądach toczy się około 200 tys. spraw dotyczących kredytów frankowych. Prawomocnym wyrokiem zakończyło się 30 tys. Na drogę sądową zdecydowała się jednak tylko część kredytobiorców. Umów objętych ryzykiem walutowym było blisko milion, a ich wartość w szczytowym okresie, czyli w 2011 roku, osiągnęła niemal 200 mld zł.
Handel
Donald Trump zaczyna swą drugą kadencję jako prezydent. Europejski biznes obawia się konsekwencji zapowiedzianych ceł
Świat biznesu z niepokojem czeka na pierwsze decyzje Donalda Trumpa, zwłaszcza w sprawie wprowadzenia głośno zapowiadanych ceł na towary z zagranicy. Zdaniem Marcina Nowackiego, wiceszefa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Unia Europejska musi się przygotować na większy odbiór produktów i usług ze Stanów Zjednoczonych, które mają wysoki deficyt w handlu ze Starym Kontynentem. Tradycyjnie życzliwie nastawiona do USA Polska mogłaby wykorzystać swoją prezydencję w Radzie UE, by doprowadzić do porozumienia między obu stronami.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.