Wiedzieć więcej, budować lepiej?
300 firm działających na rynku mieszkaniowym uzyskało dostęp do danych, które pozwolą im jeszcze szybciej i precyzyjniej podejmować decyzje biznesowe. Czy rynek mieszkaniowy na tym zyska? I jaka z tej wiedzy płynie korzyść dla Kowalskiego?
Już od 15 listopada deweloperzy będą mogli na bieżąco sprawdzać jak wygląda sprzedaż, konkurencja, oferty i ceny w okolicy ich inwestycji. Będą mogli również skorzystać z „banku wiedzy” tzn. zgromadzonych w jednym miejscu i opatrzonych komentarzem eksperckim danych makroekonomicznych, które ułatwią im podejmowanie decyzji inwestycyjnych. Wszystko to w duchu demokratyzacji danych, którą zapewnia Otodom we współpracy z PZFD.
Otodom Analytics, bo o tym narzędziu mowa, to nowy produkt, którego podwaliny powstały już w 2015 roku wraz z powstaniem platformy obido.pl.
– Od wielu lat wspieraliśmy klientów w procesie podejmowania decyzji o wyborze wymarzonego mieszkania. Naszym celem – wówczas jako obido – było zapewnienie im jak najlepszych warunków i wiedzy, by decyzja ta była świadoma i możliwie najbardziej satysfakcjonująca. Produktem ubocznym tej działalności była ogromna ilość danych, które przy odpowiedniej agregacji i opracowaniu stanowią nieocenioną wiedzę o rynku. Dziś wiemy, że mogą pracować nie tylko na rzecz klientów, ale wszystkich, którzy współtworzą rynek mieszkaniowy: deweloperów, agentów nieruchomości, samorządów, ale także firm, które w naturalny sposób z rynkiem mieszkaniowym są powiązane – mówi Paweł Gniadkowski, współzałożyciel obido.pl oraz współtwórca Otodom Analytics.
Połączenie sił obido z Otodom w ramach Grupy OLX pozwoliło na rozszerzenie tego katalogu danych i dało podwaliny pod stworzenie narzędzia, które nie tylko w znacznym stopniu przyspiesza dostęp do wielowymiarowych statystyk, ale również stanowi kompendium wiedzy o rynku na wielu różnych płaszczyznach. Zaangażowanie w projekt ekspertów od lat obserwujących i komentujących rynek nieruchomości mieszkaniowych jest gwarancją wiarygodności danych i rzetelności opinii.
– Dane to dziś najważniejszy zasób przy podejmowaniu decyzji biznesowych. W warunkach dynamicznie zmieniającego się otoczenia tym większa jego wartość im szybciej jest aktualizowany, a Otodom Analytics daje nam możliwość bieżącego dostępu do najświeższych statystyk oraz unikalnego w skali rynku komentarza eksperckiego. Jako podmiot od ponad dwóch dekad działający na rzecz profesjonalizacji branży nie mogliśmy nie dostrzec potencjału tego narzędzia. Już od jutra 300 firm zrzeszonych w Związku będzie miało przywilej korzystania z tego zasobu – komentuje Konrad Płochocki, Dyrektor Zarządzający PZFD.
Gdzie korzyść dla Kowalskiego?
Można ją rozpatrywać z kilku różnych perspektyw. Pierwsza to ta, że Otodom dzieli się wiedzą nie tylko z firmami, ale też ze zwykłymi użytkownikami. Na portalu udostępnione zostało nieodpłatnie narzędzie, które w oparciu o dane z Otodom Analytics pozwala przeanalizować samodzielnie i w kilku różnych aspektach ceny nieruchomości w 40 miastach w Polsce, w tym w części z nich również w skali mikro, z podziałem na dzielnice.
Druga opiera się na połączeniu wiedzy o potrzebach i preferencjach nabywców z analizą aktualnej oferty produktowej i cenowej na większości dużych rynków. Pozwala to dostosowywać produkt oraz racjonalizować politykę sprzedażową firm działających na rynku i w otoczeniu rynku nieruchomości (w tym firm budowlanych, wykończeniowych, producentów wyposażenia, dostawców mediów etc).
Trzecia to nieodzowny wkład ekspercki w analizę dostępnych wskaźników makro i mikroekonomicznych, który pozwala łatwiej interpretować zjawiska oddziałujące na mieszkaniówkę z perspektywy finansowej, ekonomicznej, socjologicznej i czysto rynkowej. To ogromna wartość nie tylko dla uczestników tego rynku.
– Dynamika rynku jest tak duża, jak nigdy wcześniej. Bieżący dostęp do danych pozwala oswajać tę zmieniającą się rzeczywistość. Wielość czynników, oraz wzajemne przenikanie się segmentów – również tych wschodzących – może być przytłaczająca, ale przy wsparciu odpowiednich narzędzi pozwala na odnajdywanie korzyści i mitygowanie zagrożeń. Daje niezbędną wiedzę dla konstruowania odpowiedniej polityki mieszkaniowej, strategii rozwoju firm oraz wspiera indywidualne decyzje osób prywatnych. Pod tym względem Otodom Analytics jest unikatowym produktem na polskim rynku – podsumowuje Katarzyna Kuniewicz, szefowa badań Otodom Analytics.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.