Nieszczelne formularze - legalne witryny wykradają dane internautów
Badacze z KU Leuven, Radboud University i University of Lousanne przeszukali i przeanalizowali 100 tysięcy najpopularniejszych witryn internetowych. Naukowcy uwzględnili dwa scenariusze - internauta odwiedza tą samą witrynę podczas pobytu w Unii Europejskiej oraz Stanach Zjednoczonych. Okazało się, że 1844 strony internetowe pobrały adres e-mail użytkownika z UE bez jego zgody, zaś w USA odnotowano podobne przypadki na 2950 witrynach.
Badacze przyznają, że do analizy zjawiska, które nazwali „nieszczelnymi formularzami” zachęciły ich doniesienia medialne, a w szczególności informacje pochodzące serwisu Gizmodo. Z obserwacji przeprowadzonych przez naukowców wynika, że legalne witryny zachowują się niemal tak samo jak keyloggery, będące zazwyczaj złośliwym oprogramowaniem.
- Adres e-mail to bardzo przydatny identyfikatorem do śledzenia internautów, ponieważ jest unikalny i stały. Nie można go też wyczyścić tak jak robi się to w przypadku plików cookie. Dlatego stale powtarzamy, że należy kontrolować swój ślad cyfrowy, zaczynając od adresu e-mail oraz numeru telefonu. Warto też korzystać z ciągłego monitorowania adresów e-mail i haseł pod kątem naruszeń danych - mówi Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutor rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Asuman Senol, współautor badania z KU Leuven nie ukrywa swojego zaskoczenia liczbą wykrytych „nieszczelnych formularzy”.
- Nie spodziewaliśmy się znaleźć tysięcy stron internetowych pobierających dane użytkowników bez ich zgody i wiedzy. Szczególnie niepokoją nas Stany Zjednoczone, gdzie ujawnione liczby są naprawdę wysokie - przyznaje Asuman Senol.
Naukowcy uważają, że różnice regionalne mogą być związane z tym, że firmy są bardziej ostrożne w śledzeniu użytkowników, ze względu na rozporządzenie UE o ochronie danych. Podkreślają jednocześnie, iż jest to tylko jedna z możliwości, ale trudno jest o precyzyjną odpowiedź, bowiem nie badano przyczyn tej różnicy.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Bezpieczeństwo stało się w UE tematem numer jeden. Miała w tym udział polska prezydencja
Ostatnie dni czerwca to dobra okazja do podsumowania pół roku prezydencji Polski w Radzie UE. Z tej okazji w Łodzi odbył się Wielki Piknik Europejski w Łodzi, w trakcie którego również wiceprzewodnicząca Parlamentu Europejskiego podsumowała ten okres: w ciągu ostatnich sześciu miesięcy Polska była silnym i odważnym przywódcą i również nam dała siłę i odwagę, aby kroczyć naprzód w tych bardzo trudnych czasach. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego Polsce udało się odbudować swoją pozycję na arenie międzynarodowej.
Polityka
Nie brakuje przeciwników zwiększenia wydatków na obronność do 5 proc. Obawiają się, że paradoksalnie zagrozi to bezpieczeństwu Europy

W Hadze rusza szczyt NATO. Jednym z ważniejszych punktów ma być podwyższenie wydatków państw sojuszniczych na zbrojenia i obronność do 5 proc. PKB. Jeśli wniosek zostanie zatwierdzony, państwa członkowskie przeznaczą łącznie na ten cel ponad 500 mld euro więcej rocznie. – Zwiększając wydatki na broń, nie tworzy się warunków do pokoju. Dlatego jesteśmy temu zdecydowanie przeciwni – podkreśla włoski europoseł Pasquale Tridico z Ruchu Pięciu Gwiazd (M5S).
Ochrona środowiska
Gospodarowanie odpadami nieodłącznym elementem strategii firm. Brak jasnych przepisów utrudnia ich działania

Odpowiedzialne gospodarowanie odpadami stanowi integralną część biznesu, a działania w tym obszarze coraz częściej wchodzą w skład strategii ESG. Opóźniające się wdrożenie systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP) zgodnego z wymogami Unii Europejskiej stawia jednak przed polskimi przedsiębiorstwami wiele wyzwań.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.