Nowa strategia sklepów E. Leclerc odpowiedzią na potrzeby konsumentów
Polacy starają się żyć oszczędnie. Taki obraz społeczeństwa wyłania się z badania przeprowadzonego przez NielsenIQ.* Aż trzy czwarte konsumentów ocenia swoją sytuację finansową jako gorszą niż rok temu. Wielu przyznaje, że ich głównym celem jest szukanie oszczędności, a wprowadzenie ścisłego budżetu na artykuły spożywcze jest obecnie powszechną praktyką w wielu gospodarstwach domowych. Naprzeciw tym oczekiwaniom wychodzi E.Leclerc wprowadzając nową strategię oferującą wybór i jakość w dobrej cenie.
Sieć sklepów E.Leclerc od 28 lat jest miejscem, gdzie polscy konsumenci mogą znaleźć różnorodne produkty, które są nie tylko korzystne cenowo, ale także spełniają ich oczekiwania jakościowe. Nowa strategia jest odpowiedzią na zmieniające się trendy zakupowe oraz przyczynkiem do zrównoważonego i efektywnego zarządzania finansami w codziennym życiu.
Perspektywa polskich konsumentów
Osłabieni skutkami pandemii i postawieni w obliczu nowych wyzwań jak: sytuacja za naszą wschodnią granicą, wysoka inflacja, podwyżki cen energii i żywności konsumenci wyraźnie obniżyli swój poziom optymizmu. Prawie połowa (46%) wyraża obawy związane z rosnącymi cenami produktów spożywczych na sklepowych półkach, a 35% z niepokojem obserwuje wzrost kosztów mediów – informuje NielsenIQ. Także perspektywa najbliższych 12 miesięcy, jeśli chodzi o rynek pracy, osobistą sytuację finansową czy plany zakupowe wykazują tendencję spadkową. Zaledwie jedna czwarta społeczeństwa ocenia swoją sytuację finansową jako stabilną. Zaś pozostała część ma poczucie jej pogorszenia. Wraz ze spadkiem optymizmu zakupowego zmianie ulegają również zachowania konsumenckie. Obecnie cechuje je większa ostrożność w podejściu do wydatków oraz poszukiwanie oszczędności.
Wyzwania, z jakimi świat mierzy się w ostatnich latach, mocno wpływają na strukturę konsumencką, także polską. Dostrzegamy zmiany, jakie zachodzą na rynku FMCG i analizujemy je, by wyjść naprzeciw potrzebom naszych klientów w tych trudniejszych ekonomicznie czasach. – Patrycja Sienkiewicz-Nowka, Dyrektor odpowiedzialna za handel i marketing E.Leclerc Polska
Polacy na zakupach
Badania pokazują, że kupujemy mniej, a dodatkowo coraz częściej rezygnujemy z dodatkowych przyjemności czy towarów luksusowych. Podobnie jak w roku ubiegłym, 56% z nas do koszyka zakupowego wkłada tylko niezbędne rzeczy, ograniczając wydatki na dodatkowe zachcianki, 43% sięga po produkty z obniżoną ceną, a 22% przerzuca się na tańsze marki. Zakup ilości hurtowych deklaruje 13% respondentów, a tylko 6% jest zdania, że rosnące ceny żywności nie mają na nich wpływu.
Polscy konsumenci, konfrontując się z wyzwaniami jakie stawia przed nimi osłabiona sytuacja finansowa, podczas zakupów często polegają na wypracowanej strategii oszczędzania. W tym celu podejmują aktywny wysiłek w poszukiwaniu atrakcyjnych cen i promocji. Kupony rabatowe stają się istotnym narzędziem w strategii zakupowej dla 58% ankietowanych. Podobnie ma się układ procentowy osób, które wkładają sporo pracy, aby nabyć potrzebne im produkty po najniższych cenach. Ze specjalnych okazji i promocji korzysta 55%. Ściśle określony budżet na wydatki związane
z artykułami spożywczymi deklaruje 41% pytanych.
Strategia na nowo
Badania NielsenIQ dostarczając niezbędnej wiedzy o zmieniających się trendach i zachowaniach konsumenckich przyczyniły się do zmiany dotychczasowej strategii dla sieci sklepów E. Leclerc. Jednym z jej elementów jest m.in skupienie się na rozwoju marek własnych, bo jak pokazują badania, to właśnie ich udział wartościowy w koszyku FMCG rośnie szybciej niż produktów markowych. Obecnie wynosi on 22,1%, co daje mu 1,5 p.p. wzrostu w stosunku do roku 2022. Poprzez oferowanie szerokiego wyboru artykułów pod własnym szyldem E.Leclerc zapewnia utrzymanie korzystnych cen oraz atrakcyjnej oferty. Marki własne stały się równie ważnym elementem, co standardowe produkty dostępne w sklepie. Hasła: „Wybór w dobrej cenie” i „Jakość w dobrej cenie” doskonale oddają nowe podejście marki. Podkreślają, że oferowane produkty łączą w sobie kluczowe cechy: szeroki wybór, jakość i atrakcyjną cenę. To stanowi kontrast zarówno dla sklepów z niską jakością, które skupiają się wyłącznie na obniżonych kosztach, jak i dla tych z segmentu luksusowego, które mogą być zbyt drogie dla przeciętnego konsumenta.
- Wiodąca Marka, to nasza marka własna obejmująca ponad 3000 produktów. Jest odpowiedzią na oczekiwania klientów, poszukujących wartościowych towarów w rozsądnej cenie. Szeroki wybór artykułów to m.in.: najwyższej jakości artykuły spożywcze, napoje, kosmetyki, chemia gospodarcza oraz akcesoria gospodarstwa domowego. Stanowią doskonałą alternatywę w porównaniu do markowych zamienników. – podkreśla Jacek Stachoń, development manager Scamark Polska w E.Leclerc Polska
Odświeżeniu poddany został również wizualny wizerunek marki. Nowe kolory i design zostały stworzone z myślą o przyciągnięciu klientów, którzy cenią nowoczesny styl życia, wybierają produkty ekologiczne oraz wegetariańskie i stawiają na wysoką jakość w atrakcyjnej cenie. Dodatkowo w komunikacji firmy pojawią się realne osoby. Poprzez taką rewitalizację wizerunku, E.Leclerc tworzy silniejsze powiązania z grupami klientów o zróżnicowanych preferencjach, ale jednocześnie dążących do oszczędności.
E.Leclerc konsekwentnie inwestuje w rozwój swoich programów lojalnościowych, co przekłada się na korzyści dla klientów. Dzięki dedykowanej aplikacji mobilnej, klienci są zawsze na bieżąco z aktualnymi gazetkami, mają dostęp do specjalnych ofert i kuponów rabatowych, co jeszcze bardziej ułatwia codzienne zakupy w sklepach E.Leclerc. Klienci poprzez aplikację mogą również dotrzeć do informacji o najlepszych okazjach zakupowych oraz zdobyć dodatkowe kupony rabatowe.
- Ta nowa strategia ma na celu nie tylko zwrócenie uwagi klientów, ale również wychodzi naprzeciw ich potrzebom w tych niełatwych czasach. E.Leclerc staje się miejscem, gdzie konsumenci mogą znaleźć różnorodne i niestandardowe produkty, które są nie tylko korzystne cenowo, ale także spełniają ich oczekiwania jakościowe. Nasz nowa strategia jest odpowiedzią na zmieniające się trendy zakupowe oraz przyczynia się do zrównoważonego i efektywnego zarządzania finansami w codziennym życiu. – Patrycja Sienkiewicz-Nowka, Dyrektor odpowiedzialna za handel i marketing E.Leclerc Polska
*Badanie NielsenIQ Shopper Trends 2023, przeprowadzone na reprezentatywnej próbie polskich shopperów (N=1505) w okresie styczeń-luty 2023.

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.