Nowe badania Salesforce: jest 5 typów osobowości z różnym podejściem do AI
Nowe badanie Slack Workforce Lab sprawdziło, co motywuje pracowników do korzystania ze sztucznej inteligencji i co sądzą oni o używaniu jej w pracy. Dzięki pogłębionym wywiadom i ankiecie przeprowadzonej wśród 5000 pełnoetatowych pracowników biurowych, badanie pozwoliło wyróżnić pięć różnych osobowości AI. Pracodawcy muszą je zrozumieć wdrażając AI i wprowadzając pracowników do miejsca pracy, w którym ludzie i agenci AI pracują obok siebie. Oto tych pięć typów:
- Maksymalista (30%): Maksymaliści używają rozwiązań sztucznej inteligencji wiele razy w tygodniu, aby usprawnić swoją pracę i chwalą się tym wszystkim na około.
- Ukryty (20%): Ukryci to Maksymaliści w przebraniu, często korzystający ze sztucznej inteligencji, ale niechętnie dzielący się z innymi, że to robią.
- Buntownik (19%): Buntownicy nie podzielają szumu związanego ze sztuczną inteligencją. Unikają korzystania ze sztucznej inteligencji i uważają za niesprawiedliwe, gdy współpracownicy korzystają z tych narzędzi.
- Superfan (16%): Superfani są podekscytowani i podziwiają postępy w dziedzinie sztucznej inteligencji, ale jeszcze nie wykorzystują jej w pełni w pracy.
- Obserwator (16%): Obserwatorzy nie wdrożyli jeszcze sztucznej inteligencji do swojej pracy. Przyglądają się jej z zainteresowaniem i ostrożnością.
- Przyszłość pracy oparta na sztucznej inteligencji dotyczy nie tylko przedsiębiorstw, ale także pracowników - redefiniuje wszystko, od kariery po kulturę miejsca pracy. Aby jednak zrealizować obietnicę związaną ze sztuczną inteligencją, firmy muszą sprawić, by sztuczna inteligencja działała dla pracowników – komentuje Christina Janzer, wiceprezes ds. badań i analiz w Slack, firmie należącej do Salesforce.
Potrzeba wdrożenia sztucznej inteligencji wzrosła 7-krotnie od początku roku, ale ponad dwie trzecie pracowników nie wykorzystało jeszcze tej technologii w pracy. Utrzymanie się tego trendu wiąże się z realnym ryzykiem: firmy i pracownicy mogą stracić wymierne korzyści, nie wdrażając sztucznej inteligencji. Oprócz poprawy wydajności, sztuczna inteligencja może podnieść poziom doświadczenia pracowników - od ogólnej wydajności i produktywności, aż po dobre samopoczucie. Nowe badania Slack pokazują, że wdrażanie pracowników do AI nie jest podejściem uniwersalnym.
Wyniki badania pokazują również sporą mieszankę emocji i perspektyw dotyczących sztucznej inteligencji, w zależności od kategorii użytkownika. Oto one:
- Maksymalista
- 65% z nich twierdzi, że korzysta ze sztucznej inteligencji w pracy i aktywnie zachęca innych do jej używania.
- Ich motywacją nr 1 do korzystania ze sztucznej inteligencji w pracy jest dostarczanie pracy o wyższej jakości.
- Prawie połowa twierdzi, że w ich firmie aktywnie zachęca się do korzystania ze sztucznej inteligencji, niezależnie od tego, czy istnieją wytyczne dotyczące jej stosowania (czy też nie).
- Ukryty
- 55% z nich korzysta ze sztucznej inteligencji co najmniej kilka razy w tygodniu
- 74% nie dzieli się informacjami na temat korzystania ze sztucznej inteligencji, ani nie zachęca innych do jej używania.
- 43% twierdzi, że ich firma nie zachęca do korzystania ze sztucznej inteligencji w pracy.
- Buntownik
- 66% z nich nigdy nie korzysta ze sztucznej inteligencji w pracy
- 58% uważa, że sztuczna inteligencja stanowi zagrożenie dla społeczeństwa
- 39% twierdzi, że to niesprawiedliwe, jeśli współpracownicy używają sztucznej inteligencji do wykonywania swoich zadań.
- Superfan
- 72% z nich korzysta ze sztucznej inteligencji rzadziej niż raz w miesiącu
- 76% podziwia współpracowników, którzy wykorzystują sztuczną inteligencję w swojej pracy w kreatywny sposób
- Obserwator
- 66% z nich ma obojętny stosunek do sztucznej inteligencji w miejscu pracy
- Jedna trzecia jest zainteresowana nauką lub dalszym rozwojem umiejętności związanych ze sztuczną inteligencją
Dla liderów ważne jest zatem, aby dostosowali swoje podejście i pomogli każdemu pracownikowi osiągnąć sukces w miejscu pracy opartym na sztucznej inteligencji. Te różne osobowości tworzą potężną mapę drogową i pomagają zrozumieć, gdzie znajdują się pracownicy w ich podróży AI.
- Pracownicy z różnych branż muszą nauczyć się pracować ze sztuczną inteligencją lub ryzykować, że zostaną w tyle. W Salesforce pomagamy naszym pracownikom zidentyfikować luki w umiejętnościach, które mogą uniemożliwić im rozwój kariery i wypełnić te luki, aby w pełni wykorzystać przyszłość AI - powiedziała Lori Castillo Martinez, EVP of Talent Growth & Development, Salesforce.
Jeśli chcesz poznać swój typ podejścia do AI możesz przeprowadzić szybki quiz https://www.salesforce.com/news/stories/ai-personas-at-work/#which-ai-persona-are-you (w języku angielskim).
Metodologia:
Ankieta objęła ponad 5000 pracowników w Stanach Zjednoczonych, Australii, Indiach, Singapurze, Irlandii i Wielkiej Brytanii i została przeprowadzona między 6 sierpnia a 14 sierpnia 2024 roku. Ankieta została przeprowadzona przez YouGov i nie była skierowana do pracowników ani klientów Slack lub Salesforce. Respondentami byli wszyscy pracownicy biurowi, zdefiniowani jako zatrudnieni w pełnym wymiarze godzin (30 lub więcej godzin tygodniowo). Ze względu na zaokrąglenia, nie wszystkie sumy procentowe w tym badaniu są równe 100%. Wszystkie obliczenia porównawcze są dokonywane na podstawie liczb całkowitych (nie zaokrąglonych).

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.