Nowe zadanie linii lotniczych: szczepionki zamiast pasażerów?
Ostatni rok, w którym zasady dyktuje pandemia, jest bardzo trudnym okresem dla branży lotniczej. Zamykanie międzynarodowego ruchu lotniczego, odwoływanie kolejnych lotów oraz rosnące obawy pasażerów przed podróżami powietrznymi bardzo mocno odbijają się na sytuacji linii, a w efekcie na wyglądzie siatki połączeń. Jednocześnie samoloty mają kluczową rolę do odegrania w transporcie szczepionek na koronawirusa.
Według danych IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) globalny ruch pasażerski w liniach lotniczych w szczycie pandemii koronawirusa spadł o 90% i nie powróci do wcześniejszego poziomu do 2024 r. Biorąc pod uwagę jej wpływ na branżę turystyczną, wiele linii lotniczych musiało zdecydować się na zmniejszenie liczby pracowników. Niegdyś zatłoczone lotniska świecą pustkami, podobnie jak sklepy i restauracje, znajdujące się na ich terenie, a zapotrzebowanie na ruch samolotowy nie wzrasta – ludzie boją się podróżowania nie tylko ze względów zdrowotnych, ale także przez niepewność, spowodowaną notorycznie odwoływanymi lotami.
Transport lotniczy ma dziś jednak bardzo ważne zadanie do wykonania. Globalna dystrybucja szczepionek na koronawirusa zależy właśnie od możliwości, jakie stwarza przewóz samolotowy. Jak twierdzi Carsten Spohr, CEO Lufthansa Group, jeśli dla każdego człowieka na Ziemi zapewniona miałaby zostać jedna dawka szczepionki, do ich dystrybucji potrzebne byłoby około 8000 samolotów cargo. Spohr dodaje także, że zdecydowali się na wymontowywanie foteli z części samolotów, by zapewnić więcej miejsca niezbędnego do przewozu szczepionek.
Kluczowe bezpieczeństwo
Transport szczepionek na koronawirusa to szczególnie złożone wyzwanie ze względu wymagania, dotyczące warunków przewozu, w tym konieczność zapewnienia kontrolowanej, nieprzerwanej temperatury o wysokości do -80°C. Ogromna skala zadania, konieczność zagwarantowania bezpieczeństwa i szybkiego przeprowadzenia operacji pociągają za sobą wysokie koszty, wynikające z potrzeby odpowiedniej infrastruktury i sprzętu.
– Przechowywanie zamrożonych szczepionek pokładzie samolotu to tylko część wyzwania. Linie lotnicze i współpracujące z nimi podmioty muszą brać pod uwagę całą podróż, która bywa bardziej skomplikowana i dłuższa niż sam lot. Proces obejmuje także przygotowanie i przechowywanie towaru przed wysyłką, transport do i z lotniska oraz załadunek i ewentualne opóźnienia. Wszystkie te etapy wymagają nieustannej kontroli temperatury i zachowania ciągłości łańcucha chłodniczego. W innym wypadku narażona jest skuteczność i bezpieczeństwo szczepionek – mówi Daria Roszczyk-Krowicka, Sales and Marketing Director w firmie Blulog, dostarczającej rozwiązania IoT dla monitoringu temperatury w transporcie.
Przeszkodą ograniczona siatka połączeń
Oprócz wymogów technicznych należy wziąć pod uwagę również obecne obostrzenia dla branży lotniczej. Zmniejszenie ruchu pasażerskiego spowodowało redukcję liczby latających samolotów. Jak informuje IATA, dystrybucja szczepionek to prawdziwe wyzwanie, biorąc pod uwagę ograniczony transport powietrzny i globalną łączność, wynikające z uziemienia prawie dwóch trzecich sieci pasażerskiej. Odwołanie 4,5 mln lotów we wszystkich regionach znacznie zmniejszyło międzynarodową pojemność ładunkową. Ponad 100 przewoźników wykonało operacje towarowe, przekształcając samoloty pasażerskie w cargo. Pozwoliło to na wysłanie maseczek, respiratorów i innych środków ochrony indywidualnej, a także sprzętu medycznego i leków o wartości milionów ton.
Świat polega na transporcie lotniczym ze względu na szybkość, spójność i wydajność w dostarczaniu wartościowych, wrażliwych produktów, wymagających przechowywania w kontrolowanej temperaturze. Branża lotnicza, chcąc zapewnić wysokiej jakości usługi, których oczekują spedytorzy farmaceutyczni, musi stawić czoła przeszkodom, takim jak niewystarczająca wiedza, nieodpowiednia infrastruktura, źle wyposażone obiekty i zaostrzone przepisy. Dobrze zorganizowany przewóz samolotowy jest kluczowy dla globalnych programów szczepień, jednak nie może działać w pojedynkę. Inwestycje w zintegrowany, multimodalny transport i wzmocnienie sieci dostaw na każdym odcinku są dziś wyjątkowo ważne. Kluczem jest także kontrola szczególnie istotnej w przypadku szczepionek temperatury i ciągłości łańcucha chłodniczego na każdym z etapów transportu.

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.