Nowe zadanie linii lotniczych: szczepionki zamiast pasażerów?
Ostatni rok, w którym zasady dyktuje pandemia, jest bardzo trudnym okresem dla branży lotniczej. Zamykanie międzynarodowego ruchu lotniczego, odwoływanie kolejnych lotów oraz rosnące obawy pasażerów przed podróżami powietrznymi bardzo mocno odbijają się na sytuacji linii, a w efekcie na wyglądzie siatki połączeń. Jednocześnie samoloty mają kluczową rolę do odegrania w transporcie szczepionek na koronawirusa.
Według danych IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) globalny ruch pasażerski w liniach lotniczych w szczycie pandemii koronawirusa spadł o 90% i nie powróci do wcześniejszego poziomu do 2024 r. Biorąc pod uwagę jej wpływ na branżę turystyczną, wiele linii lotniczych musiało zdecydować się na zmniejszenie liczby pracowników. Niegdyś zatłoczone lotniska świecą pustkami, podobnie jak sklepy i restauracje, znajdujące się na ich terenie, a zapotrzebowanie na ruch samolotowy nie wzrasta – ludzie boją się podróżowania nie tylko ze względów zdrowotnych, ale także przez niepewność, spowodowaną notorycznie odwoływanymi lotami.
Transport lotniczy ma dziś jednak bardzo ważne zadanie do wykonania. Globalna dystrybucja szczepionek na koronawirusa zależy właśnie od możliwości, jakie stwarza przewóz samolotowy. Jak twierdzi Carsten Spohr, CEO Lufthansa Group, jeśli dla każdego człowieka na Ziemi zapewniona miałaby zostać jedna dawka szczepionki, do ich dystrybucji potrzebne byłoby około 8000 samolotów cargo. Spohr dodaje także, że zdecydowali się na wymontowywanie foteli z części samolotów, by zapewnić więcej miejsca niezbędnego do przewozu szczepionek.
Kluczowe bezpieczeństwo
Transport szczepionek na koronawirusa to szczególnie złożone wyzwanie ze względu wymagania, dotyczące warunków przewozu, w tym konieczność zapewnienia kontrolowanej, nieprzerwanej temperatury o wysokości do -80°C. Ogromna skala zadania, konieczność zagwarantowania bezpieczeństwa i szybkiego przeprowadzenia operacji pociągają za sobą wysokie koszty, wynikające z potrzeby odpowiedniej infrastruktury i sprzętu.
– Przechowywanie zamrożonych szczepionek pokładzie samolotu to tylko część wyzwania. Linie lotnicze i współpracujące z nimi podmioty muszą brać pod uwagę całą podróż, która bywa bardziej skomplikowana i dłuższa niż sam lot. Proces obejmuje także przygotowanie i przechowywanie towaru przed wysyłką, transport do i z lotniska oraz załadunek i ewentualne opóźnienia. Wszystkie te etapy wymagają nieustannej kontroli temperatury i zachowania ciągłości łańcucha chłodniczego. W innym wypadku narażona jest skuteczność i bezpieczeństwo szczepionek – mówi Daria Roszczyk-Krowicka, Sales and Marketing Director w firmie Blulog, dostarczającej rozwiązania IoT dla monitoringu temperatury w transporcie.
Przeszkodą ograniczona siatka połączeń
Oprócz wymogów technicznych należy wziąć pod uwagę również obecne obostrzenia dla branży lotniczej. Zmniejszenie ruchu pasażerskiego spowodowało redukcję liczby latających samolotów. Jak informuje IATA, dystrybucja szczepionek to prawdziwe wyzwanie, biorąc pod uwagę ograniczony transport powietrzny i globalną łączność, wynikające z uziemienia prawie dwóch trzecich sieci pasażerskiej. Odwołanie 4,5 mln lotów we wszystkich regionach znacznie zmniejszyło międzynarodową pojemność ładunkową. Ponad 100 przewoźników wykonało operacje towarowe, przekształcając samoloty pasażerskie w cargo. Pozwoliło to na wysłanie maseczek, respiratorów i innych środków ochrony indywidualnej, a także sprzętu medycznego i leków o wartości milionów ton.
Świat polega na transporcie lotniczym ze względu na szybkość, spójność i wydajność w dostarczaniu wartościowych, wrażliwych produktów, wymagających przechowywania w kontrolowanej temperaturze. Branża lotnicza, chcąc zapewnić wysokiej jakości usługi, których oczekują spedytorzy farmaceutyczni, musi stawić czoła przeszkodom, takim jak niewystarczająca wiedza, nieodpowiednia infrastruktura, źle wyposażone obiekty i zaostrzone przepisy. Dobrze zorganizowany przewóz samolotowy jest kluczowy dla globalnych programów szczepień, jednak nie może działać w pojedynkę. Inwestycje w zintegrowany, multimodalny transport i wzmocnienie sieci dostaw na każdym odcinku są dziś wyjątkowo ważne. Kluczem jest także kontrola szczególnie istotnej w przypadku szczepionek temperatury i ciągłości łańcucha chłodniczego na każdym z etapów transportu.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.
Polityka
Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.
Przemysł
Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.